Y
Var hittade du spröjs?

Jag tog bort alla mina spörjs vilket gav en helt annan känsla när man tittade ut, men nu ~6år senare så vill jag ha dom igen för att det ska se mer stugmysigt ut. Tyvärr är mina i ganska dåligt skick.

[edit]googlade och hittade massa spröjssäljare. känns nästa billigare det än försöka laga upp mina befintliga...
 
Redigerat:
D
ptja, beror ju på vem man frågar :D vi vet inte än om det passar. men vi tror det kan göra sig bra.

referens1_tegelhus.jpg

Exempel ovan, där villan är snarlik våran, men rött tegel. Utan fönsterspröjs och markiser hade det sett ointressant ut. Vi har på våran gata (alla hus är samma modell) hus med spröjs och utan spröjs. tycker husen som har spröjs (och eller markiser) är MYCKET snyggare.
 
S
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
ahh nu ser jag det. tycker ändå dom fönstren ger fasaden en fint utseende, trots att det är så breda karmar.

men allt det här med spröjs är ju en smakfråga. jag tycker fasaderna på vår gata som inte har spröjsade fönster ser tråkiga ut och fasaderna med spröjsade fönster ser mer livliga ut.

Vi får se hur det ser ut på våra fönster helt enkelT :D
 
Jag instämmer, rent stilmässigt kanske det passar bättre utan spröjs, men det blir bra mycket mysigare känsla med spröjs.
 
D
vi har kommit fram till att vi ska ha grå markiser med, så vi kommer bara byta ut tyget, då själva anordningarna är mycket fräscha:)

Idag började jag med dom stora fönstrena :)
 
D
funderar på rustas fönstermarkiser till fönstrena som inte har markis idag. verkar vara prisvärda :)
 
D
IMG_0417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 stycken av de stora fönstrena på G!

Gör jag färdigt dom inom kort, har jag bara 6 fönster kvar ;)

Har skrapat/slipat färgen, ska ännu stålborsta och finslipa allt där jag skrapat. Jag skrapar trärent på hela fönstrets framsida och underkant, samt en bit upp på sidstyckena. Sedan oljar jag allt det trärena. På karmarna skrapar jag ungefär till mitten av fönstret+det som flagat p.g.a. sol.

På så sätt får jag ny färg på rent trä överallt där fönstret utsätts för vatten. Plåtarna kör jag ner till plåtrent, sen grundar jag dom samt målar med alcros fönsterfärg (ska tydligen räcka med den)

IMG_0419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni hojtar till om det är något som jag gör tokigt :D som vanligt ;)
 
D
Just det. Ska nämna att jag tar bort allt kitt och kittar om.

Tack till sinuslinusminusplinus för tipset med tätning :D

IMG_0421.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hamnar på kring 2000-3000:- kronor för allt som har med fönsterrenovering att göra. Känns värt även om jag måste göra om det om 5-10 år. Då vet jag ju hur jag ska/inte ska göra!
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kör du Fönsterfärg på plåten? Säker på det är bra? Finns plåtfärg annars.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
läste alcros guide som heter "måla metall", där står det att man kan använda deras fönsterfärg till plåtarna om man grundar med metallgrund innan

"Plåtdetaljer i
anslutning till målning av träfasader kan efter grundning även
täckfärgsmålas med Modern Oljefärg, Fasad Täcklasyr och
Bestå Fönsterfärg. "

Målar GÄRNA med en riktig plåtfärg, men vet inte vad jag ska ta för någon. Min plåt har ett mönster. Tror det heter "galvaniserad" plåt. Men är inte säker. Sen har där suttit gammal färg på. inte ordentligt målat, utan förra ägare har använt den färgen på sockeln, på trädetaljer och på metall. Så det är nog nån vanlig träfärg utan metallgrund som suttit.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ok, vad bra då lär det funka då du har slipat dom rena. Kör hårt.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
vi får se om 5 år :D
 
D
En fråga som uppstod under arbetet:

Bestämde mig för att lossa ett fönsterbleck för att se om allt stod rätt till under det.

Fasaden verkade må bra därunder, men en sak slog mig.

IMG_0422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska det vara sådär lite instick i fönstret? det är knappt så det ens sticker in i trät.

Bör jag köpa nya bleck med mer instick och såga upp slitsen?

Tack på förhand. Fortsätter skrapa sålänge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.