D
"fönsterpensel" köpt på biltema. :)

har slipat med 40-papper dock, därför lite rough yta. men nuhar jag varit o köpt 80 och 120, som jag ska köra med.
 
S
40?! :wow:

Köp riktiga penslar också. Blir roligare och bättre. När du målar kanten mot glaset så ta mycket färg i penseln och snurra lite (typ) så blir det lättare att måla en jämn, rak kant.
 
D
aa haha :) det var det jag hade. :(

du har rätt förstås.

Jag tänkte maskera och måla några mm in på glaset. har bara grundmålat bågen. grundar inte kittet.
 
D
aha. nu förstår jag. :D

anledningen till den ojämna kanten var för att jag misslyckades med kittet. så det är ett tunt lager kitt som ser ut som färg. fick inte riktigt till det på första rutan. tur att det bara är källarfönstrena. hinner lära mig till det är dags på dom stora fönstrena.

nåväl, fortfarande bättre än förut. förra renoveraren hade misslyckats desto mer :)
 
Överblivet kitt och färg kan du skrapa bort med rakblad. Jag maskar inte ens, går fortare att skrapa en jämn kant.
 
D
bra tips! ska faktiskt åka och köpa en sån här idag:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Kniv-och-Hyvel/Fonster--och-fargskrapa-2000028451/

Förresten, vad gäller tremcos snabbhärdande kitt: liknar silikon väldigt mycket, känns som att det kommer hålla bra. hyffsat lätt att jobba med, jobbigt att få på fingrarna. Tyvärr så går det åt rätt så många patroner. Kan väl göra 3-4 små källarfönster med en patron. vilket innebär typ 2 stora fönster. Blir en del pengar, men vill inte ha linoljekitt p.g.a. lång torktid och risk för att det blir fågelmat.
 
D
Beställde LA-Seal fönsterkitt och tätningslist 100 meter. Hoppas det kommer snart, så jag kan börja med de stora fönstrena.

Någon som vet hur det egentligen ska göras: olja+grundmåla kittfalsen eller inte?
 
D
det här var en bra video :D

https://www.youtube.com/watch?v=OflvIkMVkLo

har kittat två fönster än så länge, det andra blev rätt bra :D men ska försöka köra som han gör på videon, så det blir rätt direkt! :)
 
Jag oljar och grundmålar först. Det gör de inte i den videon. Har sett att man gör så i andra instruktionsfilmer.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
aa, verkar kallas "spärrgrunda kittfalsen". den uppfattning jag fått genom att läsa på olika ställen är att det gäller olika för olika kitt. vissa kitt kan spricka ifall den trärena ytan suger upp för mycket av kittet, så att det blir torrt.

en svår vetenskap :p
 
D
Idag gick det mycket bättre att kitta! Fortfarande inte hundraprocentigt i rakhet/jämnhet, men mycket bättre.

Provade även en flapdisc (lamellslipskiva) till vinkelslipen. REVOLUTIONERANDE :) istället för varmluft+skrapa i 20-30 min och sen slipa i 5 min, gick det köra bågarna trärena på 30-40 sekunder :D
 
D
Man får tänka på hur man lutar skivan dock, jag körde med "poleringssidan" och det funkade riktigt bra.

Kommer nog aldrig använda färgskrapa/varmluftspistol för att skrapa färg igen :D
 
D
det vettigaste till vinkelslip kanske är "fiberrondeller" det känns som att det är det mest effektiva sätt att få bort färgen utan att få gropar. ska nog köpa sådana och prova. men flapdiscen var riktigt nice! :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
D
3e o 4e fönstret kittat o grundmålat, nu blev kittningen ännu bättre, men kan fortfarande lite bättre.. ska slipa+måla alla karmar på källarfönstrena, sen ska jag börja med dom stora fönstrena. nu känner jag att kittningen är hanterbar, vilket känns bra, då det är viktigare att det blir bra på "husets fönster".

IMG_0415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalle79m
  • Laddar…
D
bara 10 fönster kvar ;)

men nu när man lärt sig lite, bör det gå lite fortare.

sen ska vi måla våran grund som jag fräst bort all färg på.

sen ska vi eventuellt börja lite med att gräva ut för marksten. Beror på hur långt jag kommit med ritningen och om vi orkar i år. Nu när jag jobbar mycket, får vi in mer pengar, så då skulle man kunna tänka sig hyra en grävskopa och fixa med bortforsling. dock förlorar man ju den psykiska och fysiska träningen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.