R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Ja då ska man börja så smått. Badrum från 90-talet med plastmatta ska nu få en uppfräschning med klinker och kakel. Tänkte jag skulle låta projektet rulla i denna tråd för tips och hjälp. Allt jobb förutom elen tänkte jag göra själv.
Bakgrund om badrummet:
Byggt 1990. Betonggolv med vattenburen golvvärme en av innerväggarna vetter mot yttervägg i betong. Bilden man ser nedan är väggen mot bastun. Plastbrunnen måste bilas upp och bytas pga ålder.
Just nu håller jag på att ta ner plastmattan och gips mot bastun. Här fanns de isolering märkte jag, får se om övriga innerväggar också är isolerade men tänkte annars göra detta ändå när väggarna är blottade.
- Jag har 60cc reglar idag och måste ner till 30cc enligt bkr.se så jag tänkte sätta ståendes reglar på de tvärliggande man ser idag.
Har fått tag i en elektriker som ska dra fram el till taket som saknar el där idag till kommande spottar samt placera om handdukstorken till vänster om bastudörren istället för där den är idag till höger om dörren.
- Elekrikern vill ha 262kr/timma efter rot, är det normalt eller högt?
Bakgrund om badrummet:
Byggt 1990. Betonggolv med vattenburen golvvärme en av innerväggarna vetter mot yttervägg i betong. Bilden man ser nedan är väggen mot bastun. Plastbrunnen måste bilas upp och bytas pga ålder.
Just nu håller jag på att ta ner plastmattan och gips mot bastun. Här fanns de isolering märkte jag, får se om övriga innerväggar också är isolerade men tänkte annars göra detta ändå när väggarna är blottade.
- Jag har 60cc reglar idag och måste ner till 30cc enligt bkr.se så jag tänkte sätta ståendes reglar på de tvärliggande man ser idag.
Har fått tag i en elektriker som ska dra fram el till taket som saknar el där idag till kommande spottar samt placera om handdukstorken till vänster om bastudörren istället för där den är idag till höger om dörren.
- Elekrikern vill ha 262kr/timma efter rot, är det normalt eller högt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
450 - 550 kr/h är väl normalt pris på elektriker före ROT och utan moms. Så priset du fått är normalt.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
rivjobbet går vidare. Jag har nu bokat en firma som ska bila bort brunnen och installera en ny. Jag ska däremot förse dem med själva brunnen och jag vet inte vilken jag ska skaffa. Idag har jag vad jag förstått en ljusblå Jafo brunn som ser ut att ha en distansring upp till. Se bilderna. Vilken brunn ska jag skaffa?? Länka gärna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Det finns ju denna om man vill ha en fixtur. http://www.jafo.eu/produkter/index.php/golvbrunnar-tillbehor/jafo/golvbrunnsfixtur-220-180.html
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
tack stefan, får åka till Hornbach antar jag för att finna den modellen du länkade till.
Finns brunnen med en sådan här puruskniv eller vad det kallas som man skär upp tätskiktsmattan med när man sedan lägger den?
Jag ska ha klinkers på golvet.
Finns brunnen med en sådan här puruskniv eller vad det kallas som man skär upp tätskiktsmattan med när man sedan lägger den?
Jag ska ha klinkers på golvet.
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
En gipsfråga. På följande bild ser man vattenrör som kommer ut från vägg. På detta har man sedan kopplat på flera olika vattenförbrukare, toalett, vattenutkast till trädgård, duschblandare och kran. Allt är ihopsvetsat så jag har nu fått plugga alla kranar osv. Nu vill jag ringa hit en rörmokare som sätter kulventil på inkommande vatten i badrummet så att jag kan stänga av lokalt men de som blir ett problem för mig är när jag nu ska sätta tillbaka nytt gips, kan jag ta upp ett större avlångt hål för att få gipset på plats då de stöter emot alla vattenrör annars?
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 462 inlägg
Varför gör du inte el själv?
Jag vet jag vet...
Jag vet jag vet...
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Elen är ett avslutat kapitel kan man säga då vi beslöt oss för att bara ha ett vägguttag i badrumsskåpet och inga fler ställen. Vad gäller elen så är de som återstår att dra vp rör i taket och seriekoppla dessa 12V spottar.
6st spottar tyckte elektrikern på Hornbach på en yta av 2,6x1,6m för att undvika skuggeffekt, håller ni med? Varje spott är på 5watt.
6st spottar tyckte elektrikern på Hornbach på en yta av 2,6x1,6m för att undvika skuggeffekt, håller ni med? Varje spott är på 5watt.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
Nu när vi på momentet med spotlightsen så undrar jag följande. Jag har gjort en enkel skiss på positioneringen av spottarna. Funkar detta?
Jag undrar också följande. Transformatorn som gör om 230v till 12V måste ju gömmas i det nedsänkta taket bredvid en av spottarna så att man kan få upp handen i spotthålet och fiska fram den ifall den i framtiden skulle gå sönder. Ovanför transformatorn kommer jag fästa en sådan brandbox men sen då? Ska trafon ligga direkt på gipsskivan eller måste den ligga å någon form av distans uppe på gipset eller hur brukar man göra?
Jag undrar också följande. Transformatorn som gör om 230v till 12V måste ju gömmas i det nedsänkta taket bredvid en av spottarna så att man kan få upp handen i spotthålet och fiska fram den ifall den i framtiden skulle gå sönder. Ovanför transformatorn kommer jag fästa en sådan brandbox men sen då? Ska trafon ligga direkt på gipsskivan eller måste den ligga å någon form av distans uppe på gipset eller hur brukar man göra?
Logga in
Skapa konto
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
jahapp, bygget fortsätter. Vp rör dragna och brandboxar på plats för mina kommande 4 spottar på 12V.
Ringde även en rörläggare som jag blev tipsad om på Bauhaus, 40 minuter senare stod han utanför min dörr. Han installerade två balofixer på mina inkommande vattenrör i badrummet. grymme.
Har nu också köpt en ny Jafo plastbrunn till killarna som ska komma o bila.
http://www.jafo.eu/produkter/index.php/golvbrunnar-plast/utan-mattpaket-bottenlopp/golvbrunn.html
Ringde även en rörläggare som jag blev tipsad om på Bauhaus, 40 minuter senare stod han utanför min dörr. Han installerade två balofixer på mina inkommande vattenrör i badrummet. grymme.
Har nu också köpt en ny Jafo plastbrunn till killarna som ska komma o bila.
http://www.jafo.eu/produkter/index.php/golvbrunnar-plast/utan-mattpaket-bottenlopp/golvbrunn.html
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
En undran, jag kommer nu börja sätta nya reglar så de blir som mest 30cc I väggarna samt uttöka med fler kottlingar där man I framtiden kanske får för sig att skruva fast något. Är det något mer jag behöver göra I den vevan innan jag börjar sätta nytt gips på väggarna? Jag har för mig att man ska sätta stålvinklar I hörnerna av rummet för att förstärka ytterliggare??
Jag satte plywood bakom gipset så slipper man fundera så mycket på kottlingar. På de ställen du ska sätta nåt tungt kan du skruva fast entums plank på baksidan av plyfan.
Tänk på att lämna några millimeter mellan betonggolvet och plywood
Tänk på att lämna några millimeter mellan betonggolvet och plywood