R
hua de va tur jag frågade då...så då ska man alltså spackla med själva fixet?
Men de är bara i duschen jag har två stycken våtrumsskivor, resten är vanlig kartonggips vars yta är papper eller?

Redigerat:
R
Roland112 skrev:
hua de va tur jag frågade då...så då ska man alltså spackla med själva fixet?
Men de är bara i duschen jag har två stycken våtrumsskivor, resten är vanlig kartonggips vars yta är papper eller?
och sen sitter de ju gummimembran och tätskiktsduk mellan gipset och kaklet så själva fixet och kaklet är ju inte I kontakt med själva gipset?

R
måste väl vara nån som vet hur de spacklade sitt gips innan ni satte tätskitsduken?

du ska inte använda vanligt våtrumsspackel det håller inte för keramiken
Om du ska spackla så ska det vara med något cementbaserat spackel, oftast så tycker jag inte att det behövs spacklas, man får vara noga att trycka ner duken i fasningarna bara så det inte blir blåsor, vissa skivor har väldigt djupa fasningar då kan det vara bra att spackla

R
satte husfix / cement i skarvarna så nu hoppas jag de blir bra.

R
ja, då var man klar med underlaget, slipat klart. En kompis levererade hem tätskiktet från Mapei till mig med 20% rabatt så de känns bra =)
Tänkte jag skulle börja med att måla taket dock så att det är klart. Antar att jag måste ha någon form av tätskiktsfärg även I taket.

T
Vanlig våtrumsfärg för taket är det som gäller, alltså inget tätskikt i taket.......

R
enligt en målare skall dock våtrumsgrund rollas på först vilket är ett slags tätskikt och därefter våtrumsfärg på detta.

Roland112 skrev:
enligt en målare skall dock våtrumsgrund rollas på först vilket är ett slags tätskikt och därefter våtrumsfärg på detta.
Finns inga krav på detta i vare sig BKR eller GVK (med reservation för att det är ett nytt (nyare än 3 år) påfund). Det skadar ju naturligtvis inte, men behövs som sagt inte. Jag målade med en vanlig inomhusfärg 20-glans, inte ens våtrumsfärg och det fungerar ypperligt.

R
okej, ja jag tar de säkra före det osäkra och fuktsäkrar taket, speciellt viktigt är de ju ovanför duschhörnan.

R
Jag har börjat sätta tätskikt på väggar. Min fråga är då jag har en massa gummimembran, kan jag rolla ett tunt lager med gummi ovanpå duken i våtzon 1 för att vara på den säkra sidan?
IMG_0385.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Roland112 skrev:
Jag har börjat sätta tätskikt på väggar. Min fråga är då jag har en massa gummimembran, kan jag rolla ett tunt lager med gummi ovanpå duken i våtzon 1 för att vara på den säkra sidan?
[bild]
Gör så som det står i instruktionerna till ditt tätskikt! Varken mer eller mindre!

• Gilla
Empis
  • Laddar…
Vanligt gips är väll bara godkänt under våtrumsmatta och inte under kakel? Det har jag för mig jag läste i bkr eller gvk.... Jag har köpt humidboards även om jag sätter våtrumsmatta....

Ramnemark: är ändrat från halv års skiftet

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
R
jo man ska få ha vanligt gips men just i våtzon 1 där jag nu satt våder har jag monterat våtrumsgips, däremot I övriga rummet har jag satt vanligt gips. Kan nån länka till denna skrift på bkr så jag kan skriva ut den och ha med mig senare?

Min andra fråga är följande. Då rörmokaren nu installerat "rör i rör" med pex slang eller vad det heter vid blandaren undrar jag hur mycket av den korrugerade slangen jag ska skära bort så att rörmanchetten sitter korrekt. SKa manchetten enbart täta runt själva plastslangen eller även mot den korrugerade skyddsslangen runtom?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.