11 084 läst · 37 svar
11k läst
37 svar
Renovera trapp med 2 lager färg och fernissa
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 387 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 387 inlägg
Jag stämpade underifrån och pressade upp sättstegen mot planstegen drog i nya skruv genom sättstegen in i planstegen. Det mest knirret brukar vara mellan sätt- och plansteg. Om det blir mellanrum i spåret i vangstycket så är det bra att kila in trä där innan man släpper på stämpet.I irrepirre skrev:
Sätt stämpen i ändarna och gör det på vintern när det är som torrast inomhus. Nu på sommaren och tidig höst är sämsta tidpunkten.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Excenterslip. 50 slippapper. Kniv. Skrapor. 100 arbetstimmar. Antikbets vit. Gör aldrig om det.
Hade du några springor i planstegen?J jespgrun skrev:
Vad fogar man med?
Tittade på den här produkten https://se.pallmann.net/detaljer/produkt/15176/pall-x-kittJ jespgrun skrev:
Men trälim lät ju inte dumt, springorna är ju mer än 2mm i trappen.
Hemling skrev:

Logga in
Skapa konto
Du får börja med en skarp skrapa. Denna typ funkade perfekt för oss vid det konvexa/konkava ytorna och de släta funkade med den platta. Krävdes sina timmar. Jag gjorde nog av med 50 slippapper. El var det 100 när jag slipat klart. Tror jag läst/hört att man kan lägga lite olja så håller slippappret betydligt längre. Men inget jag kan styrka.
Z Zeke_Varg skrev:[bild]
Du får börja med en skarp skrapa. Denna typ funkade perfekt för oss vid det konvexa/konkava ytorna och de släta funkade med den platta. Krävdes sina timmar. Jag gjorde nog av med 50 slippapper. El var det 100 när jag slipat klart. Tror jag läst/hört att man kan lägga lite olja så håller slippappret betydligt längre. Men inget jag kan styrka.
Bra tips. Tack!nino skrev: