Per72 skrev:
OM ni väljer att bygga nytt så kan ni säkert använda den gamla grunden. Det är en stor post du kan dra bort från 2,5 mille som ett nytt kanske kostar. Plus att du har el.tele och vatten och avlopp med på köpet. Det är många sköna kronor i besparing. Jag har gjort en liknande totalrenovering av mitt hus. Jag räknade ut att det hade kostat mig 200tusen extra att bygga nytt på befintlig källargrund.
.
Tolkar jag dig rätt att du för 200k extra hade fått ett nytt hus istället för ett renoverat? Antar att du inte räknar in rivning av befintligt i den summan. Ändå intressant fakta.

Det finns ju många möjligheter att få till en rikitgt bra planlösning. 4 sovrum och en mindre toa/badrum på övervåningen borde inte vara några problem att få in.. Kök, vardagsrum, lek/kontor/gästrum och större badrum på BV.
Ett tips: rita upp hela huset och ta bort alla icke bärande väggar, sedan börjar ni skissa på hur ni skulle vilja ha det. Det är mycket enklare att tänka i nya banor då.

Har ni små barn är det en bra ide att ha ett rum på bv som ni kan stänga om. Bra att ha som vilorum/lekrum för barnen.

Allrummet på övervåningen borde ju kunna delas av till ett barnrum och ett allrum/överhall. Då har ni 4 sovrum på övervåningen och alla har tillgång till balkongen. Förvaring saknas ofta i gamla hus. Kanske kan du ta bort garderoberna i nordöstra sovrummet och istället dela av rummet så att du får en gemensam klädkammare med ingång från hallen? I nordvästra sovrummet kanske du kan klämma in en eldstad - det kan ju vara mysigt i ett master bedroom.

Rummet vid köket borde kunna delas upp i ett gästrum/reservbarnrum/lekrum med en schysst bäddsoffa med ingång från vardagsrummet, och ett badrum med ingång från köket.

Hur ser källaren ut? Kanske kan ni ha ett gästrum eller extra dusch/badrum där? Isåfall borde det med en mindre WC på bottenvåningen.

Zedo:
Någon rivningskostnad har jag inte med. Visst kostar det en slant att riva ett hus. Tidsmässigt hade det nog gått på ett ut att riva hela huset istället för att riva halva huset(innan mätet) och sen börja att rikta det som blev kvar. Tänkvärt är det!
Jag tilläggs isolerad huset 14cm på utsidan och 5cm på insidan, bytte tak,förlängde takutskott, extra isolerade snedtaket på övervåningen, bytte ut all vvs, riktade och la nya golv, badrum,kök, fönster och el. dränerade kring källaren. Det som inte är utbytt är mellanbjälklagret och takstolarna och trappan mellan vånigarna, räknat från källargrunden för den är inte utbytt. Så man kan ju fråga sig om inte man skulle ha lagt till de extra kronorna och rivit allt ihop och byggt en ny stomme. Hur den är så blir sällan ett renoverat hus lika bra som ett nytt, även om man gör det grundligt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.