28 024 läst · 34 svar
28k läst
34 svar
Rengöring ventilationskanaler
Man får väl skruva fast en viska på den så det kommer åt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jo, tog en del borst från en trasig Borste och lite ståltråd, och satte fast i änden.R Rickard Ohlin skrev:
Finns bild här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/rengoering-av-kanaler.48859/#post-509753
Vet inte om jag kan rekommendera att man använder befintlig fläkt och filter, mest pga kapaciteten av filtret, då sjunker flödet under sotningen. Jag vill ha extremt högt flöde så det blir rent på riktigt. Jag lyfte ur aggregatet och anslöt en kanal i taget medan extern 3-fas-fläkt ute på altanen som fick suga och kasta ut i det fria. Tror ventilationsföretagen också har extern stressfläkt med sig. Sotning i varje don omsorgsfullt hela vajerns längd. Avslutade med ansluta fläkten i ett don för att sota vägen till aggregatet när det kändes som viskan aldrig kom dit. Tror en spånsug är vad man vill ha, de har ju bra uppsamlingskapacitet.
Tycker det är kul att det finns ett så stort engagemang till att rensa och fixa kanalerna.
Men om jag ska vara helt ärlig så känns det som att ni lägger ner väldigt mycket tid och energi på något
som om man tog in en firma för att lösa, skulle varit klart på 3 timmar med en faktura på ungefär 2000kr. Istället för att köpa lite saker och testa och så blir det halvdant och man inte får ut det man egentligen ska få ut av sin ventialtion.
Men framförallt blir energikostnaderna lägre vid en riktig rensning och mindre slitage på t.ex. FTX-aggregat över tid.
Det är heller inte något man gör varje år och vet många som inte gör det oftare än var 5:e-10:e år.
Utöver det kan man få en del relevanta tips om man ser till inomhusklimatet i övrigt så man slipper sitta och fråga och diskutera på denna plattform fram och tillbaka flera timmar i veckan. Då kan man istället få svar av dem som kommer och rensar och fortsätta jobba med det man nu gör och leva vidare med sitt liv som vanligt.
Men om jag ska vara helt ärlig så känns det som att ni lägger ner väldigt mycket tid och energi på något
som om man tog in en firma för att lösa, skulle varit klart på 3 timmar med en faktura på ungefär 2000kr. Istället för att köpa lite saker och testa och så blir det halvdant och man inte får ut det man egentligen ska få ut av sin ventialtion.
Men framförallt blir energikostnaderna lägre vid en riktig rensning och mindre slitage på t.ex. FTX-aggregat över tid.
Det är heller inte något man gör varje år och vet många som inte gör det oftare än var 5:e-10:e år.
Utöver det kan man få en del relevanta tips om man ser till inomhusklimatet i övrigt så man slipper sitta och fråga och diskutera på denna plattform fram och tillbaka flera timmar i veckan. Då kan man istället få svar av dem som kommer och rensar och fortsätta jobba med det man nu gör och leva vidare med sitt liv som vanligt.
Därför jag la nämnda 2000kr på riktig axel och borstar i alla storlekar för både ventilation och imkanal. Sen gjorde jag jobbet på max 30 minuter.J Jerryjohansson skrev:
Jag måste varna för firmor som ringer och erbjuder sig kanalrensning!
Jag har alltid sagt nej när de ringt, men när jag skulle byta ventilationsaggregatet tyckte jag att det var lämpligt att genomföra en kanalrengöring.
Tre veckor efter att de rensat kanalerna började jag riva lite bland kanalerna. Bilden visar hur det såg ut!
Hur vet jag att kanalerna verkligen rensas? Det ska jag fråga nästa säljare som ringer!
Jag har alltid sagt nej när de ringt, men när jag skulle byta ventilationsaggregatet tyckte jag att det var lämpligt att genomföra en kanalrengöring.
Tre veckor efter att de rensat kanalerna började jag riva lite bland kanalerna. Bilden visar hur det såg ut!
Hur vet jag att kanalerna verkligen rensas? Det ska jag fråga nästa säljare som ringer!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser verkligen inte bra ut, du borde höra med firman som varit där, generellt sätt brukar inte seriösa firmor ringa runt, mig veterligen. Är du säker på att den kanalen är påkopplad på det nuvarande systemet eller om det är från något gammalt system?M magnu skrev:Jag måste varna för firmor som ringer och erbjuder sig kanalrensning!
[bild]