Hur bra alla olika produkter gör sitt jobb beror även på vilken typ av ”skit” det är mellan lamellerna :)

Har varit med om tråg som är lövtunna och läcker vatten vid kyldrift efter att kunden antingen använt för starka grejer och inte sköljt tillräckligt efter eller egna hokus pokus blandningar och då är det inga garantier som gäller så man får tänka sig för .

För dom flesta räcker det troligen med att blåsa rent med tryckluft och köra ordentligt med kyldrift på sommaren för att få bra resultat, men självklart inte för alla är väl bäst man skriver innan någon säger att det inte funkar ;)

C Comfort Thomas skrev:
Hur bra alla olika produkter gör sitt jobb beror även på vilken typ av ”skit” det är mellan lamellerna :)

Har varit med om tråg som är lövtunna och läcker vatten vid kyldrift efter att kunden antingen använt för starka grejer och inte sköljt tillräckligt efter eller egna hokus pokus blandningar och då är det inga garantier som gäller så man får tänka sig för .

För dom flesta räcker det troligen med att blåsa rent med tryckluft och köra ordentligt med kyldrift på sommaren för att få bra resultat, men självklart inte för alla är väl bäst man skriver innan någon säger att det inte funkar ;)
Kyldrift får man vara försiktig med. Jag fick tillväxt i min maskin efter sommarens AC när jag gick över till värme. Den var helt vitmossig inuti och blåste knappt... Fick ta hit service som plockade ner den och gjorde rent allt. Fick då tipset att man ska köra den på cirkulation utan värme/kyla efter man kört AC..

Bricco Bricco skrev:
Vilken mix kör du?
Ingen exakt blandning, utan mer att jag fyller upp blomsprutan till lite över hälften med batterivatten och sedan lite koncentrerad spolarvätska.

Bricco Bricco skrev:
Kyldrift får man vara försiktig med. Jag fick tillväxt i min maskin efter sommarens AC när jag gick över till värme. Den var helt vitmossig inuti och blåste knappt... Fick ta hit service som plockade ner den och gjorde rent allt. Fick då tipset att man ska köra den på cirkulation utan värme/kyla efter man kört AC..
Finns torkfunktion på flera modeller som träder in automatiskt vid kyldrift.
Gäller även att innerdelen inte lutar åt fel håll så det blir en pöl kvar samt att kondensslangen verkligen har fall så vattnet rinner ut ordentligt.

C Comfort Thomas skrev:
Finns torkfunktion på flera modeller som träder in automatiskt vid kyldrift.
Gäller även att innerdelen inte lutar åt fel håll så det blir en pöl kvar samt att kondensslangen verkligen har fall så vattnet rinner ut ordentligt.
Inte på min Mitsubishi tyvärr. Hittade en liten rad i manualen som sa man ska göra så. Med tanke på hur stora problem det innebar så borde det stått i fet text så man inte kan missa det. Jaja lesson learned.

Den kanske inte var helt 100% monterad för kyldrift med lutning!
Minns inte vilka mitsubishi electric som har en CLEAN knapp på fjärren

Goggla fram en servicemanual så kan du rätt enkelt få fram hur man tar bort fläktvingen från pumpen så att du kan göra rent både den och lamellerna ordentligt.

electroluxaren skrev:
vill jag att det ska bli riktigt rent även på djupet så använder jag ångtvätt, det är helt outstanding.
Smart! Det kommer jag testa nästa gång.

Någon som testat med ättika?

A
Nä, använd inte syror. Det kan förstöra lamellerna som är i aluminum.

Köp koncentrerad spolarvätska. Det är nästan ren etanol och skadar inte metaller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tryckluft.

Mugmaz MugAssMaz skrev:
Tryckluft.
Lamellena är mycket tunna och tryckluft skulle troligen böja dem!

Tryckluft först med lagom tryck är bra att få bort det lösa dammet från lameller innan man går på med eventuell vätska.
Mycket damm och smuts tillsammans med vätska kan bli som betong om det inte sköljs bort ordentligt
Blås gärna rent runt kretskort givare och dylikt

C Comfort Thomas skrev:
Tryckluft först med lagom tryck är bra att få bort det lösa dammet från lameller innan man går på med eventuell vätska.
Mycket damm och smuts tillsammans med vätska kan bli som betong om det inte sköljs bort ordentligt
Blås gärna rent runt kretskort givare och dylikt
Instämmer. När jag använde tryckluft så dammade det ngt fruktansvärt, körde med öppen dörr och inplastat. Grannarna trodde nog att det brann

Men det gäller samtidigt att vara försiktig med trycket, några av mina lameller böjde sig

Avhärdat vatten: Vad är skillnaden om man använder restvattnet från torktumlaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.