115 470 läst · 107 svar
115k läst
107 svar
Rengöring luftvärmepump?
Medlem
· stockholm
· 2 253 inlägg
Hur bra alla olika produkter gör sitt jobb beror även på vilken typ av ”skit” det är mellan lamellerna
Har varit med om tråg som är lövtunna och läcker vatten vid kyldrift efter att kunden antingen använt för starka grejer och inte sköljt tillräckligt efter eller egna hokus pokus blandningar och då är det inga garantier som gäller så man får tänka sig för .
För dom flesta räcker det troligen med att blåsa rent med tryckluft och köra ordentligt med kyldrift på sommaren för att få bra resultat, men självklart inte för alla är väl bäst man skriver innan någon säger att det inte funkar
Har varit med om tråg som är lövtunna och läcker vatten vid kyldrift efter att kunden antingen använt för starka grejer och inte sköljt tillräckligt efter eller egna hokus pokus blandningar och då är det inga garantier som gäller så man får tänka sig för .
För dom flesta räcker det troligen med att blåsa rent med tryckluft och köra ordentligt med kyldrift på sommaren för att få bra resultat, men självklart inte för alla är väl bäst man skriver innan någon säger att det inte funkar
Kyldrift får man vara försiktig med. Jag fick tillväxt i min maskin efter sommarens AC när jag gick över till värme. Den var helt vitmossig inuti och blåste knappt... Fick ta hit service som plockade ner den och gjorde rent allt. Fick då tipset att man ska köra den på cirkulation utan värme/kyla efter man kört AC..C Comfort Thomas skrev:Hur bra alla olika produkter gör sitt jobb beror även på vilken typ av ”skit” det är mellan lamellerna
Medlem
· stockholm
· 2 253 inlägg
Finns torkfunktion på flera modeller som träder in automatiskt vid kyldrift.Bricco skrev:Kyldrift får man vara försiktig med. Jag fick tillväxt i min maskin efter sommarens AC när jag gick över till värme. Den var helt vitmossig inuti och blåste knappt... Fick ta hit service som plockade ner den och gjorde rent allt. Fick då tipset att man ska köra den på cirkulation utan värme/kyla efter man kört AC..
Gäller även att innerdelen inte lutar åt fel håll så det blir en pöl kvar samt att kondensslangen verkligen har fall så vattnet rinner ut ordentligt.
Inte på min Mitsubishi tyvärr. Hittade en liten rad i manualen som sa man ska göra så. Med tanke på hur stora problem det innebar så borde det stått i fet text så man inte kan missa det. Jaja lesson learned.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 253 inlägg
Den kanske inte var helt 100% monterad för kyldrift med lutning!
Minns inte vilka mitsubishi electric som har en CLEAN knapp på fjärren
Minns inte vilka mitsubishi electric som har en CLEAN knapp på fjärren
Medlem
· stockholm
· 2 253 inlägg
Tryckluft först med lagom tryck är bra att få bort det lösa dammet från lameller innan man går på med eventuell vätska.
Mycket damm och smuts tillsammans med vätska kan bli som betong om det inte sköljs bort ordentligt
Blås gärna rent runt kretskort givare och dylikt
Mycket damm och smuts tillsammans med vätska kan bli som betong om det inte sköljs bort ordentligt
Blås gärna rent runt kretskort givare och dylikt
Instämmer. När jag använde tryckluft så dammade det ngt fruktansvärt, körde med öppen dörr och inplastat. Grannarna trodde nog att det brannC Comfort Thomas skrev:
Men det gäller samtidigt att vara försiktig med trycket, några av mina lameller böjde sig