J jonaserik skrev:
Jepp som sägs så har du ingen baypass på fördelarna , inte ens en maxtermostat, så all värme styrs från VP, som ska inställas för GV. Då kan inte VP leverera en för hög temp till GV. Normalt så har man inget ställdon på bad/toa golv för att säkerställa flödet genom VP, så ta bort ställdonen på dessa och prova.Någon styrning av något via centralen för GV är inte att tänka på, blir bara komplicerat och kan kosta en del eftersom det inte normalt finns någon utgång för styrning
Kanon, tack för tipset. Hur tar jag bort ställdon för badrummet? Jag har kartan för golvvärmen så jag borde kunna lista ut vilken slinga den går på.
 
Sitter en blank mutter under donet/en bara skruva bort, tryck till samtidigt uppifrån på donet för att hålla det nere, vid EL-öppnade så trycker en bulb på stiftet under, så är den lite öppen så kan det ta emot när du lossar,den vill hoppa upp, inget bra då något kan få lite stryk
 
J jonaserik skrev:
Sitter en blank mutter under donet/en bara skruva bort, tryck till samtidigt uppifrån på donet för att hålla det nere, vid EL-öppnade så trycker en bulb på stiftet under, så är den lite öppen så kan det ta emot när du lossar,den vill hoppa upp, inget bra då något kan få lite stryk
Ok då ska jag testa detta men innan jag sätter igång behöver jag lite vägledning. Jag tror "Slinga 6" blir bäst att koppla bort.

Behöver jag göra något innan jag sätter igång? Stänga av VP och vattnet till fördelaren?

Verkar som att den svarta plasthättan jag ringat in ska skruvas bort och efter det skruvar jag bort den blanka muttern, förstårjag rätt då?

Inredning av värmefördelare med rör och ventiler märkta "Slinga 6" ringad för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Kolla i manualen, där borde stå hur ställdonen monteras. Jag tror inte att du ska skruva på muttern, den är till själva ventilen och tar du bort den blir det nog blött.

EDIT:
När jag snabbt tittar på hur ställdonet ser ut så tror jag att du ska skruva på den lettrade muttern precis under det svarta.

Det borde sitta en till mutter, själva ventilen, under. För säkerhets skull kan du stänga av pumpen och stänga tillopp/retur på fördelaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Skruvat loss donet nu. Är det bara att skruva dit en handratt nu och ställa rumstermostaten på "off" sedan så är slingan öppen och förhindrar övertryck framöver (förhoppningsvis)?
Hand lösgör en ventil på ett värmerörsystem med termometer och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
A afSchinken skrev:
r det bara att skruva dit en handratt nu
Inte riktig, skruvar du ner handratten så stängs slingan, du kan skruva på den lite lätt och då är slingan helt öppen. Det kan bli lite varmare på golvet men det är mer komfort då. Totala värmetillförsel ska skötas av VP, enda nackdelen med samma fördelare till altt är ingen värme på bad/toagolv sommartid
 
J jonaserik skrev:
Inte riktig, skruvar du ner handratten så stängs slingan, du kan skruva på den lite lätt och då är slingan helt öppen. Det kan bli lite varmare på golvet men det är mer komfort då. Totala värmetillförsel ska skötas av VP, enda nackdelen med samma fördelare till altt är ingen värme på bad/toagolv sommartid
Kanon, såg +/- på rattarna så skruvade bara ner dem lite lätt (y)(y)

Tack alla för bra hjälp! Jag återkommer om några veckor om felet inte kommit tillbaka :D
 
tommib tommib skrev:
Kolla i manualen, där borde stå hur ställdonen monteras. Jag tror inte att du ska skruva på muttern, den är till själva ventilen och tar du bort den blir det nog blött.

EDIT:
När jag snabbt tittar på hur ställdonet ser ut så tror jag att du ska skruva på den lettrade muttern precis under det svarta.

Det borde sitta en till mutter, själva ventilen, under. För säkerhets skull kan du stänga av pumpen och stänga tillopp/retur på fördelaren.
Precis så var det (y)
 
Jag kan nu efter 11 dagar konstatera att inga nya felmeddelanden har dykt upp och driften har fungerat problemfritt trots svängande temperaturer :D Hoppas jag inte jinxar :)

Tack för all hjälp!
Digital termostat som visar inomhus- och utomhustemperatur samt klockslag utan felmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.