Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
Kopparrör i närheten av fettavskiljare håller sig inte länge. Eller kopparrören kan se förskräckliga ut på ytan, men det är lödfogarna som verkligen har tagit stryk. Vet du varför lödfogarna snabbt blir dåliga i dessa utrymmen? Jag har gissat att det är silverinnehållet i lodet som är extra känsligt. Men har aldrig fått något svar bekräftat i mina spekulationer.X xxargs skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Jag tror att olika mässingslegeringar ger olika resultat.
Rent koppar (electrical grade) verkar vara väldigt resistent mot ättiksyra.
Rent koppar (electrical grade) verkar vara väldigt resistent mot ättiksyra.
silver är ju ädelmetall i sammanhanget så allt runt om detta är ju 'offeranod' så att säga och det är väl därför som lödningen murknar - gissar att vi avser hårdlödning här.R Real-House skrev:Kopparrör i närheten av fettavskiljare håller sig inte länge. Eller kopparrören kan se förskräckliga ut på ytan, men det är lödfogarna som verkligen har tagit stryk. Vet du varför lödfogarna snabbt blir dåliga i dessa utrymmen? Jag har gissat att det är silverinnehållet i lodet som är extra känsligt. Men har aldrig fått något svar bekräftat i mina spekulationer.
Har du sett något fall där det är hårdlött med fosforkoppar och hur det beter sig i samma korrosiva miljö ???
Husägare
· Norra Roslagen
· 236 inlägg
Det är fosfor-koppar jag pratar om. Det innehåller vanligtvis 5% silver.X xxargs skrev:
Produkter som diskuteras i tråden