A August Eriksson skrev:
Jag har ett hus i Smedjebacken, Vatten och avlopp kostar för mig, en liten förbrukare cirka 15,000:-/år. Anslutningsavgift 127,000:-.

Teoretisk livslängd för ett minireningsverk, 30 år. Borrade brunn, 20 år.

Pris minireningsverk: 100,000:-, 3,333:-/år
Pris borrad brunn: 70,000:-, 3,500:-/år (högt räknat, borrhålet kan återanvändas vid pumpbyte).
Driftskostnader: 5,000:-/år (el, slamtömning, eventuella tillsatsmedel).
Totalt: 11,833:-/år.

91% av alla hushåll är anslutna till kommunalt vatten/avlopp, trots det är det billigare med egna, små anläggningar än en central anläggning med avsevärda stordriftsfördelar. Många kommuner har avsevärt högre anslutningskostnader, uppåt 350,000:- vilket man får två minireningsverk och borrade brunnar för (!). Vad är en rimligt kostnad för en central anläggning, halva priset mot en privat...?
350,000 kr låter billigt. I vår kommun ligger anslutning för avlopp, vatten samt dagvatten på 491,000 för en tomt på >2000kvm vilket är maxtaxan. 385,000 för en tomt på ca 1000 kvm. Minimitaxan för en tomt av frimärksstorlek <400 kvm ligger på ca 362,000.

Hur tomtens storlek kan användas för att beräkna VA-anslutning har jag aldrig förstått. Logiken kanske ligger i att större tomter är vanliga i glesbebyggda områden vilket medför färre anslutningar per meter rör? Men det är en grov generalisering. Skulle jag stycka av min tomt på 5000 kvm skulle jag fortfarande få betala nya anslutningar till de avstyckade tomterna. På samma sätt skulle jag få betala för en extra anslutning om jag byggde Attefallshus på tomten. Därför är det ingen granne som anmäler VA när man bygger Attefallshus, det blir i stället olika former av gråbyggen där man installerar VA i efterhand.

inkluderar det dagvatten och dränvattenavledningen? - det är ofta det som gör att priserna ökar med allt större tomt då man helt enkelt räknar med att det är mer dagvatten av nederbörd som måste tas om hand ju större tomten är i yta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.