Nu var det länge sedan jag skrev i denna tråd. Det har känts som om att jag inte kunnat göra något åt min situation och att jag är dömd att ha ett isande tak. Det som hänt är nu att mitt tak även börjat läcka in vatten in i huset igen, det hände i 3/1-2018. Som jag förstår här i tråden så har jag inte varit tydlig nog i min beställning, trotts att jag muntligt förklarat mina problem med att det läckt vatten in i huset.
Nu har jag gjort en ARN-anmälan då nu ett nytt fel har uppstått, dvs att vattnet rinner in i huset.

Min besiktningsman säger att taket är felaktigt isolerat och min advokat, som jag fått rekommenderad av VillaÄgarnas, tycker att jag har ett case.

Nu får vi väl se vad som händer ........
 
T Tjacko skrev:
Jag är mer övertygad än tidigare att TS har fel inställd ventilation. Övertryck i huset så det sjunger om det. Dock vägrar han svara på några sådana frågor och han önskar säkert att det är någon annans fel (vilket iofs ventilationen också kan vara) men att hjälpa någon som inte är samarbetsvillig och endast tycker alla andra gjort fel är helt omöjligt.
Mer än att man tröstande kan hålla med om att alla är idioter utom en själv.
Vore väldigt intressant att få reda på hur slutlig dom blir, och jag skulle mer än gärna se att jag hade fel och få lära mig något ut av det.
Lycka till,
Nja jag tror inte att jag har övertryck, huset är över 110 år och ganska dragigt. Dessutom har vi ju öppnaspisar med murstock. I badrummet och på toaletten på övervåningen sitter två paxfläktar, fuktstyrda förvisso. I sovrummet på övervåningen sitter en ventil som leder ut i murstocken och i det andra sovrummet på övervåningen sitter en öppenspis (dock med kassett).
Det jag förväntat mig av byggaren hade varit att de tog hänsyn till förutsättningarna, som jag var väldigt tydlig med vid min beställning dock ej iskriftligt.
Om jag velat ha ett plåtbyte så hade jag gjort ett sådant och inte betalt för mer.
 
H huggan skrev:
Enkelt att kolla hur mycket värme som läcker upp vid väggarna. Mät det själv med en termometer och jämför med utetemperaturen.

Sen verkar det vara många som antingen inte läser allt eller inte fattar. TS hade ett bra tak till och med dom som lämnade offert sa det till han. Så varför beställa ett nytt tak om det bara är det han vill ha? Visserligen skrev han att det var rötskada men det kanske var där problemet hade varit och det upptäcktes senare vid rivning.

Sen kan ju detta vara en bra sak att veta:

"Hantverkaren är skyldig att avråda dig om arbetet du
vill ha utfört inte ger dig någon rimlig nytta i förhållande
till priset. Det kan till exempel vara att något är
billigare att köpa än att laga. Eller att du vill ha något
målat som ändå snart måste bytas. Hantverkaren är
också skyldig att avråda dig om du har gjort olämpliga
material- eller konstruktionsval."
Har du en ref på vart denna text kan vara hämtad?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.