T Thörre skrev:
Aldrig bra att använda regelbitar att ställa altanen på.
Efter ett år när dom torkat så blir dom flera cm mindre med risk att flera klossar kommer hänga i luften och altanen svajar. Speciellt om altanen sitter fast med en sida i husväggen och inte är fristående.

Jag köpte istället terassfötter från Biltema som är enkla att justera in.
[länk]
flera mm snarare än cm ;)

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Har gjort så här:
Träbalkar förstärkta med metallbeslag som hållit i 18 år, med grus och betong i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hållit i 18 år. Går lätt att knacka ihop.

• Gilla
Fartland och 5 till
  • Laddar…
GreenYoda
Cruzze Cruzze skrev:
Har gjort så här:
[bild]
Hållit i 18 år. Går lätt att knacka ihop.
Det där ser ju fint ut och basically samma lösning som nättare plastkilar. Finns inte riktigt utrymme för att dubbelkila med de nuvarande träkilarna, så de får nog ersättas...kanske blir en kombination av plastkilar och träfötter.

GreenYoda
T Thörre skrev:
Aldrig bra att använda regelbitar att ställa altanen på.
Efter ett år när dom torkat så blir dom flera cm mindre med risk att flera klossar kommer hänga i luften och altanen svajar. Speciellt om altanen sitter fast med en sida i husväggen och inte är fristående.

Jag köpte istället terassfötter från Biltema som är enkla att justera in.
[länk]
Peppig liten lösning men jag har inte tillräcklig tilltro till biltema för att tro att deras plastkonstruktioner håller över år. Hade det varit ett budgetprojekt hade det dock varit värt att prova, nu känner jag att jag vill ha lite mer säkerhet i bagaget.

• Gilla
Klintemo
  • Laddar…
GreenYoda
H Harald Blåtumme skrev:
Brukar vara mycket enkelt att demontera / montera trall även efter många år om de monterats med rostfri skruv. Helt utan åverkan men visst de får ju vara vettigt dragna. Hur det kan vara med sk "osynligt" montage och skråskruvat som är på modet nu har jag ingen aning om, aldrig kört detta. Kommer troligen aldrig att göra det heller om jag kan ana behov att lyfta/byta trall inom altanens livslängd.
Japp som sagt är det inget budgetprojekt så det är A4-skruvar rakt igenom, så de borde tåla att skruvas upp. Jag uppfattar det som att skruvarna är OK dragna överlag, men vet inte om jag är rätt person att bedöma det... Närbild av träpanel med A4-skruvar, korrekt iskruvade i en vertikal linje.
Skapa konto
Nätt överlappande träplankor med väl införda A4-skruvar längs med träfogarna.
Skapa konto

GreenYoda
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det där kan du nog ärligt glömma bort. Ngt slags avdrag för att man lyfter trallen en gång. Antingen kilar eller så som jag visar. Lyfter han så han kommer åt att skruva en fot såsom jag gjort lär det hålla redigt bra.
Du har bara "foten" på ena sidan om regeln, inte båda? Det är ju massa spillbitar över så det hade ju varit nice att slippa köpa mer svindyrt virke...kanske en kombination av träfötter och plastklossar. Blivit nojjig nu när det blivit så fel så jag kommer nog vilja ha överdrivet mycket stöd under däcket den här gången.

GreenYoda
En allmän update:

Nu har snickaren varit här och vi har haft en första diskussion om situationen, han verkar ändå inställd på att åtgärda tills jag blir nöjd. Han stod bredvid när vi hoppade på däcket och det syntes tydligt att han var paff över hur mycket det sviktade. Sambon sa till mig att sluta hoppa så att inte reglarna skulle knäckas :crysmile:.

Så planerade lösningar som följer:
1) Väggspringorna fixar jag själv så bra det går med mjukfog och inpetad isolering. Hittade tunn expanderande fönsterdrev som jag kommer peta i på de ställen det går, sen får mjukfogen göra resten.

2) Springorna mellan golv och vägg får lösas genom en kombination av fogskum, cellplastbitar och kanske lite flytspackel för att hindra mössen (tack för förslaget @Myrkebab !) Den väggen med värst springor ska vi kunna såga av panelen på så att det blir en hel ränna att fylla istället för att småfjutta i fogskum. Det här gör jag nog också själv.

3) Stolpen vid skjutdörrspartiet får bytas ut till en större, det är inget jätteingrepp eftersom den inte är den bärande konstruktionen utan har satts dit i efterhand. Han får lösa det, helt enkelt. Sen att det blir dubbelmålning för mig är en mindre sak.

4) Trallbrädor får tas upp längs med reglarna så att vi kommer åt att sätta träfötter/plastkilar under/vid sidan i enlighet med @norrbottenssnickaren s förslag, det verkar som den enklaste lösningen att få stabil. Jag lär propsa på en överdriven dimensionering av såväl fötter som plastkilar för nu jäklar vill jag ha en dansbana stabil nog för heffaklumpar. Han kanske får sätta kortlingar också, bara för att jag blivit nojjig.

Sjukt trist är det när tilltron helt sjunker...nu känns ju hela bygget som ett riskprojekt när han varit så uppenbart fundamentalt klantig. Det är väldigt förvånande då han uppenbarligen klarat +40år i branschen utan några negativa omskrivelser online, dessutom var han väldigt svår att få tid till eftersom han har beställda projekt på kö och flera "stamkunder".

Det låter hoppfullt att flera av er inte verkar oroade för trallens livslängd, så då kanske åverkan inte blir så illa som jag trodde. Vi får se vart det landar i slutet, ett visst monetärt avdrag för utdragen projekttid och bortslösat material kanske är på sin plats. Det viktigaste är att det blir korrekt gjort.

Fortsätt väldigt gärna ge mig mer tips om tillvägagångssätt på avhjälpande, saker jag bör tänka på eller idéer om lämpliga avdrag. Jag behöver all hjälp jag kan få.

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
A
Jag har nyligen gjort som du, fogat byggfog mellan tegelvägen och uterumsstolpe. Funderar på om det skulle tillföra något att sätta en L-formad plåt över den övergången? Har du beställt några plåtarbeten i samband med uterummet?

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
A Alfons3301 skrev:
Jag har nyligen gjort som du, fogat byggfog mellan tegelvägen och uterumsstolpe. Funderar på om det skulle tillföra något att sätta en L-formad plåt över den övergången? Har du beställt några plåtarbeten i samband med uterummet?
Ja, snickaren sköter även plåtarbeten så det ska fästas över kanalplasttak etc. Tanken är att vi efter plåtningen ska vattentesta hela konstruktionen för att se så att det är tätt.
Det var snickarens förslag på alla springor, att sätta plåtar över, så det har jag funderat över. Men spontant tycker jag att det estetiskt blir ganska råddigt med plåtar överallt, sedan täcker det ju bara för vind och vatten, ingen isolerande effekt. För de små springorna gör det nog ingen stor skillnad att sätta plåt förutom att det estetiskt blir fulare. Den stora springan hade han tänkt sätta plåt för, men där får han istället byta stolpen så att det blir bättre isolerat och snyggare.

Düsseldorff
GreenYoda GreenYoda skrev:
Tack för uppbackning, det känns verkligen som en kass konstruktion. Golvet kommer få göras om, frågan är i vilken utsträckning. Att plocka upp trallen och lägga tillbaka den kommer, som jag förstår det, förkorta livslängden på brädorna. Frågan är hur mycket. Att han får lägga helt ny trall vore förmodligen bäst men känns ju som ett jäkla slöseri med tid, pengar o miljö.:(
Åh andra sidan kan man ju passa på att lägga trallen dikt an vägg nu när de är ändå måste tas upp.

Men hur menar du att livslängden på trallen skulle förkortas?

Om snickaren verkligen inte är bättre än sådär hade jag inte anlitat honom för några mer jobb.

• Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Det går säkert att räkna fram att livslängden på trallen kan bli kortare men i praktiken är nog den skillnaden minimal.

Att du skulle knäcka ett gäng reglar med cc60 som har två cm spelrum låter extremt otroligt.

såklart ska ni få era problem åtgärdade men jag tror att ni behöver lugna er lite ang nojan för fel på material. Det finns risk att man blir lite dumförklarad av hantverkaren om man antar en laborieteknisk approach till materialen dom jobbar med varje dag.

Det är samma med Biltemas plastfötter.
Dom är ju gjorda för just altaner. Det är klart dom är testade för att hålla länge utomhus. Det är dessutom ingen uv-påverkan att tala om under golvet.
Varför skulle dom vara sämre än plastkilar som också kan vittra eller bli intressant musmat?

Det fina med trähus och trä i allmänhet är att blir det fel så är det bara att lossa och göra om.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det bara är jag, men jag brukar bli skeptisk till snickare som använder stålvinklar vid ställen där det verkligen inte behövs.

• Gilla
Johnsvi och 3 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Tack, det var en lösning jag inte tänkt på.

Någon som har mer förslag/kommentarer? Jag behöver verkligen hjälp, diskussionen med snickaren lär bli de närmaste dagarna och jag vill kunna ställa rätt krav...

Skaffa en besiktningsman och håll inne pengar, då blir det enklare komma någonvart.

GreenYoda
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Åh andra sidan kan man ju passa på att lägga trallen dikt an vägg nu när de är ändå måste tas upp.

Men hur menar du att livslängden på trallen skulle förkortas?
Det är bara i uterummet det är håligheter mot väggen, och där är det inte trall så det golvet slipper vi förhoppningsvis ta upp. Trädäcket i övrigt har bara anlag mot en vägg men där har jag inte märkt några problem.
Det är vad jag läst/hört, att eftersom skruvhålet blir större och "otätare" så blir vattenpåverkan i träet större. Men utifrån kommentarerna verkar det ju försumbart så då hoppas jag det stämmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.