4 601 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
Reklamation trägolv
Ja, man lär sig av sina misstag och vad som passar just mig.Men jag får lite andra tankar efter jag läser alla kommentarer här.Himmelsfararen skrev:Vi har garanterat samma golv, jag vill ha ett golv som ser gammalt ut men har lite samma tankar som du. Vi har tyvärr "gnidit" bort ytbeläggningen där kattskrället äter mat då han slabbar rätt hårt... Golvet är mycket mjukt och vi har flera stora märken efter tappade saker. Med facit i hand så blir det ett annat golv i ett nytt planerat hus. Vårt golv är från 2013/14.
Det känns som det är en hel vetenskap när det gäller golv, träslag och olika behandlingar, ska ändå gilla läget nu och låta golvet får duga som det är.Johan Gunverth skrev:Vitlaserade furugolv är dömda att bli fula efter en tid. Det är en konstgjord behandling som aldrig går att laga eller underhålla vettigt. Minsta åverkan och det kört. Ett (naturellt) såpskurat eller lutat/naturoljat furugolv håller i en evighet och är enkelt att hålla fint. Det är dock ett golvmaterial som har ”liv” precis som @karlos skriver. Det blir inslitet (inte slitet) efter ett par år och vackrare med tiden.
Ligger en röd T2 tråd i som håller det varmt å gott och i somras va det riktigt najs att inte värma golvet. I förra boendet lät jag lägga samma granit utan värme men då på våning med lägenheter under och jag upplevde det inte som kallt men den lägenheten va ju värmen "gratis" så där va det aldrig kallt...
Lösvirkesbyggare
· Kristinehamn
· 105 inlägg
Håller med, lite svårt med golv på platta på mark dock. Jag har andra fastigheter med linoljevaxat och såpskurat golv med traditionell trossbotten som grund. 14x183 mm lamellklick på plattan respektive 30x183 mm massivt skruvat på trossbotten.Johan Gunverth skrev:Vitlaserade furugolv är dömda att bli fula efter en tid. Det är en konstgjord behandling som aldrig går att laga eller underhålla vettigt. Minsta åverkan och det kört. Ett (naturellt) såpskurat eller lutat/naturoljat furugolv håller i en evighet och är enkelt att hålla fint. Det är dock ett golvmaterial som har ”liv” precis som @karlos skriver. Det blir inslitet (inte slitet) efter ett par år och vackrare med tiden.
Låter skönt att inte frysa om fötterna, trots stengolv!Z Zkee skrev:Ligger en röd T2 tråd i som håller det varmt å gott och i somras va det riktigt najs att inte värma golvet. I förra boendet lät jag lägga samma granit utan värme men då på våning med lägenheter under och jag upplevde det inte som kallt men den lägenheten va ju värmen "gratis" så där va det aldrig kallt...
Beror lite på var golvet ligger om slitaget eg ska anses vara normalt tycker jag. Så ska det väl eg inte vara.. men ja.. golv slits olika i olika rum/miljöer.
Tex om det där golvet ligger i köket, vid en diskbänk/arbetsbänk.. så är det i fint skick! Men ligger det i en skrubb ni aldrig använder.. så är det ”dåligt”.
Furu är, som andra sagt innan, ett lite mjukare träslag.. tappar man nått.. syns det oftast.
Tex om det där golvet ligger i köket, vid en diskbänk/arbetsbänk.. så är det i fint skick! Men ligger det i en skrubb ni aldrig använder.. så är det ”dåligt”.
Furu är, som andra sagt innan, ett lite mjukare träslag.. tappar man nått.. syns det oftast.
Det är väl egentligen två problem? Dels att materialet i sig är mjukt och lätt får repor och skador och dels att lasyren är väldigt tunn och bara ligger på ytan så den nöts bort lätt så att golvet blir flammigt.
Som nån var inne på tidigare så är det riktig lutbehandling som gäller om man vill ha det ljusa utseenden utan att det nöts bort på en gång..
Som nån var inne på tidigare så är det riktig lutbehandling som gäller om man vill ha det ljusa utseenden utan att det nöts bort på en gång..
Har liknande furulamell 15mm från siljan. Vitvaxat och stålborstat. Har behandlat det en gång på 4år. Såpskurar några gånger i året. Har hund och små barn.fina golv! Men kräver att man städar annars gnuggar man in skit.och då har vi bara svarta sockar av nån anledning.
Ser fint ut, vårat är också ett Siljan, men vad menar du med stålborstat?Z zsimpey skrev:
Kan inte se problemet. Trär är ett levande material. Det rör sig och beter sig olika.B Bygg2 skrev: