Du behöver skruva bort själva termostatvredet.
Termostatventilen är inbyggd i den radiatorn.

Hand monterar eller demonterar en duschslang från ett kromat duschmunstycke på badrumsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det fel förinställning på radiatorerna så påverkar det även golvvärmen
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det fel förinställning på radiatorerna så påverkar det även golvvärmen
Flödet genom elementen är uppmätt och kontrollerad OK. Kan styra pumpen i L/min där så behöver inte skruva på elementen.
 
När och hur är flödet genom varje radiator uppmätt?

Det bör vara ca 10⁰ i difftemperatur över varje radiator samt över golvvärmeshunten när den kallar på värme.
Det bör vara ca 7⁰ i difftemperatur över varje golvvärmeslinga.

Förinställningen för varje radiator hänger bla på hur långa rören är och hur grova rören är.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När och hur är flödet genom varje radiator uppmätt?

Det bör vara ca 10⁰ i difftemperatur över varje radiator samt över golvvärmeshunten när den kallar på värme.
Det bör vara ca 7⁰ i difftemperatur över varje golvvärmeslinga.

Förinställningen för varje radiator hänger bla på hur långa rören är och hur grova rören är.
Har 20L/min genom 4 element för 60kvm. När den kallar på värme är det ca 8 grader över varje element.

Ska kolla över golvvärmeslingorna. (Y)
 
B ByggaByggaBygga22 skrev:
Har 20L/min genom 4 element för 60kvm. När den kallar på värme är det ca 8 grader över varje element
Är det med termostaterna bortplockade?

All injustering av radiatorer/golvvärme görs med termostater/ställdon bortplockade.
Även pannans kurvlutning mm görs med bortplockade termostater/ställdon.

Huvudregleringen av bostadens temperatur bör ske ändring av framledningstemperaturen.

Framledningstemperaturen styrs av kurvlutningen med hjälp av framledningsgivare, utegivare och eventuellt innegivare.

Blir bostaden varmare när det blir kallare ue så ska kurvlutningen sänkas.
Är bostaden konstant "för varm" oberoende utetemperaturen så ska hela kurvan sänkas.

Framledningstemperaturen bör vara så låg som möjligt för att få så bra driftekonomi som möjligt, detta är oberoende av om det är fjärrvärme, vedpanna, gaspanna, BVVP, LVVP, FLVP, etc men det är extra viktigt när det är xxVP.
 
Ja, med termostater fullt öppna. Igen, elementen och den slingan funkar perfekt.

Problemet är golvvärmen, som cirkulerar vatten själv.
 
Golvvärmen får sin värme från radiatorkretsen.
Om inte allt är rätt injusterat så kan radiatorerna störa golvvärmen.


Vad blir det för temperaturer i golvvärmeslingorna (framledning & retur) samt inkommande & utgående temperatur till golvvärmeshunten när du tar bort maxtermostaten?
Vad får rummen för temperatur efter ett dygn?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärmen får sin värme från radiatorkretsen.
Om inte allt är rätt injusterat så kan radiatorerna störa golvvärmen.


Vad blir det för temperaturer i golvvärmeslingorna (framledning & retur) samt inkommande & utgående temperatur till golvvärmeshunten när du tar bort maxtermostaten?
Vad får rummen för temperatur efter ett dygn?
Gjorde detta. Injusteringen per slinga var ej gjord. Är gjort nu och maxtermostaten satt på 50 grader
 
50⁰ som maxtemperatur i framledning i golvvärmeslingorna är för högt, främst om det är trägov över golvvärmen.
Jag hade ställt maxtermostaten på kanske 40⁰, å sen hade jag mätt golv temperaturen när den maxar framledningstemperaturen, alltså när det är kallt ute, samtidigt så skulle jag även mäta rumstemperaturen (rekommenderat max 27⁰ på ytan på golvet), för att eventuellt höja maxtemperaturen om det behövs.
 
Demmpa Demmpa skrev:
50⁰ som maxtemperatur i framledning i golvvärmeslingorna är för högt, främst om det är trägov över golvvärmen.
Jag hade ställt maxtermostaten på kanske 40⁰, å sen hade jag mätt golv temperaturen när den maxar framledningstemperaturen, alltså när det är kallt ute, samtidigt så skulle jag även mäta rumstemperaturen (rekommenderat max 27⁰ på ytan på golvet), för att eventuellt höja maxtemperaturen om det behövs.
Ok, har inte haft varmare än typ 25 på golvet med max framledning. (Y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.