Tjena,

Risk för en ganska saftig trådstart men försöker få med så mycket info som möjligt.

Har precis flyttat in i ett gammal timmerkåk byggd 1920.
Den är på ca 300kvm och för att värma upp detta så har man 2017 satt in en pelletspanna från Baxi.

Jag har varken erfarenhet eller kunskap om pelletspannor,
Inte mycket gällande uppvärmning heller.

Modellen är en Baxi Multi Heat 2,5.
Till denna så sitter det en thermomatic CBJ-shunt, utegivare a samt en rumstermostat Thermomatic RS.

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska reglera värmen på ett effektivt sätt.

Den förinställda framledningstempen va inställd på 70 grader av gamla ägaren. När jag körde pannan med denna inställning så blev elementen fruktansvärt varma och jag försökte ställa ner tempen med rumstermostaten, detta hjälpte dock ingenting.

När jag efter många vändor försökt att få rumstermostaten att faktiskt påverka så gav jag upp utan att lyckas.

Enligt manualen så går pannan upp på önskad framledningstemp i ”hög-effekt”-läge.
Dvs. Ventilationen är på max(?) och man eldar i ett ganska aggressivt tempo för att uppnå önskad temp.
När man når det önskade värdet så går man över i ”låg-effekt”läge, och gör så tills man ligger 6 grader under önskad framledningstemp, då går man över på ”hög-effekt”-läge igen och sen fortsätter det sådär.

Det som förvirrar mig är då shuntens mening, för i dagsläget följer den bara dessa lägen och ”öppnar” när det är ”hög-effekt”-läge och stänger när man uppnår det önskade värdet.

Jag har nu ställt om önskad framledningstemp till 60 grader, vilket är min-nivå för pannan. Men ändå är elementen fruktansvärt varma. Så nu har jag i min desperation gått på dom element som har reglage och ställt ner dom individuellt, men vissa element har inga reglage så där är det full spätta.

Är det någon här inne som snälla kan berätta om jag förstått anläggningen rätt/fel, och isf kan hjälpa mig att få rätsida med hur jag på effektivare sätt kan reglera värmen på elementen? Att tillägga är också att när jag kört under de aktuella förutsättningarna och haft yttertemperaturer mellan -12gr till 0gr så har det gått 4 säckar på ett dygn.
 
Vad har du satt som inomhus temp?
 
H Håbbe01 skrev:
Vad har du satt som inomhus temp?
På shunten har jag ställt ner framledningstempen till 50 nu, men elementen fortsätter att vara alldeles för varma.
Rumstermostaten som verkar vara död är inställd på 18 grader just nu, men min inomhustemperatur är 22 och har stigit sista tiden.
 
Har själv 200 kvm och pellets, drar nog 3 säckar vid 10 minus. Men huset byggd 2010. Hade problem med rumsternostaten så tror jag hade samma fel en sen rasade shunt motorn så bytte till nya modellen så nu inga fel
 
H Håbbe01 skrev:
Har själv 200 kvm och pellets, drar nog 3 säckar vid 10 minus. Men huset byggd 2010. Hade problem med rumsternostaten så tror jag hade samma fel en sen rasade shunt motorn så bytte till nya modellen så nu inga fel
Klockrent!

Bytte du till en digital termostat?
 
Hela kitet shuntmotor + digital rumsgivare.
Man kan ju kolla om shunten rör på sig när du minskar innertemp resp. Ökar
Är rumsgivare paj så tror jag om jag minns tätt att shunten ställer sig på mitten.

Alternativt att din shuntmotor har havererat. Då ser det ut som om den reglerar men den vrider ej på shunt. Men då får man lossa på motor o kolla om växellådan är skrot
 
H Håbbe01 skrev:
Hela kitet shuntmotor + digital rumsgivare.
Man kan ju kolla om shunten rör på sig när du minskar innertemp resp. Ökar
Är rumsgivare paj så tror jag om jag minns tätt att shunten ställer sig på mitten.

Alternativt att din shuntmotor har havererat. Då ser det ut som om den reglerar men den vrider ej på shunt. Men då får man lossa på motor o kolla om växellådan är skrot
Kanske blir det i slutändan då.

Nu har jag pausat pelletseldandet då vi har plusgrader.

Har du gjort någon kalkyl på när tröskeln på spotpriset går och det blir värt att köra med pellets kontra elpatron?
 
Nej, har bindande el-avtal , kör pellets året runt. sommaren mest till varmvatten o både och på vinter laddar med bulk 3000kg runt 3ggr /år så man slipper allt bärande. Körde enbart el en sommar och det var ingen höjdare när man fick räkningen. tror fortfarande det lönar sig med pellets om man räknar in både elhandel och nätavgifter. Nu snart kommer även effektavgift och den nya plus nån flödesavgift pga. svgt elnät.
 
D Daniel Markus skrev:
Kanske blir det i slutändan då.

Nu har jag pausat pelletseldandet då vi har plusgrader.

Har du gjort någon kalkyl på när tröskeln på spotpriset går och det blir värt att köra med pellets kontra elpatron?
Vad för reglercentral för värmen, ett foto på den är bra, samt shuntmotorn och var är den placerad, i eller utanför pannan sen det med innetermostat, det är säkert en utgivare med som sitter på norrfasaden. Kurvan på shunten ska ställas in efter på vilken breddgrad du bor på. En innegivare kan spöka till det, med att känna av fel värde. Har du element, så är en tumregel, noll ute, ca 42 C ut till dom.
 
H Håbbe01 skrev:
Nej, har bindande el-avtal , kör pellets året runt. sommaren mest till varmvatten o både och på vinter laddar med bulk 3000kg runt 3ggr /år så man slipper allt bärande. Körde enbart el en sommar och det var ingen höjdare när man fick räkningen. tror fortfarande det lönar sig med pellets om man räknar in både elhandel och nätavgifter. Nu snart kommer även effektavgift och den nya plus nån flödesavgift pga. svgt elnät.
Okej.

Tänker att det känns sådär när jag har bränt 6 säckar á 82kr/st på 2 dygn så blir min spontana tanke att det krävs att elpriset ligger över kronan för att det ska bli värt att köra pelletsen.

Men helt rätt, man måste ta i beaktning alla kostnader för elen, inte bara förbrukningen.
 
J jonaserik skrev:
Vad för reglercentral för värmen, ett foto på den är bra, samt shuntmotorn och var är den placerad, i eller utanför pannan sen det med innetermostat, det är säkert en utgivare med som sitter på norrfasaden. Kurvan på shunten ska ställas in efter på vilken breddgrad du bor på. En innegivare kan spöka till det, med att känna av fel värde. Har du element, så är en tumregel, noll ute, ca 42 C ut till dom.
Tjena,

Jag har ingen utegivare utan endast en rumstermostat. Se bild på shunten. Det sitter en framledningsgivare ca 60cm bort från shunten vars isolering har släppt lite, så ska testa att flytta den lite närmare samt sätta om isoleringen.
 
  • Termostatventil "ThermOmatic CBJ" på ett rörsystem i en källare, omgiven av olika kopparrör och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå pannanläggning med flera kopparrör och elektroniska komponenter, placerad i en källare med synliga kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp är en gammal luring och har inte utomhusgivare, bara innomhus. lite luddugt då givaren bara ska styra på innetempen. Allt är beroende på var givaren sitter. Finns det en annan värmekälla som kök/allrum med många i/ kamin eller så. Kan det bli malfunktion på tempen. Skulle nog i ditt ställe invenstera i en modernare variannt som reglerar på utetempen. Då följer värmen i huset den. Med den shunten som har en axel ut, så ska du ha en med lika infästning. Syns inte nu vad för shunt det är, men kanske en ESBE. med axel på, på den axeln är det som en fasning och och många motorer har adapters eller går att sätta direkt på axeln. Med byte så kommer tempen i huset att vara perfekt oavsett + 20 eller - 20 ute.
 
J jonaserik skrev:
Jepp är en gammal luring och har inte utomhusgivare, bara innomhus. lite luddugt då givaren bara ska styra på innetempen. Allt är beroende på var givaren sitter. Finns det en annan värmekälla som kök/allrum med många i/ kamin eller så. Kan det bli malfunktion på tempen. Skulle nog i ditt ställe invenstera i en modernare variannt som reglerar på utetempen. Då följer värmen i huset den. Med den shunten som har en axel ut, så ska du ha en med lika infästning. Syns inte nu vad för shunt det är, men kanske en ESBE. med axel på, på den axeln är det som en fasning och och många motorer har adapters eller går att sätta direkt på axeln. Med byte så kommer tempen i huset att vara perfekt oavsett + 20 eller - 20 ute.
Låter kanon!

Inte riktigt med på hur utegivaren skulle ge mig stabilare temperatur inne.
Jag menar inte att ifrågasätta, snarare att jag vill förstå.

Det känns som att kurvan skulle bli ostabil då som ett exempel nu då vädret går från -14 i lördags till +9 idag måndag.

Mvh, Daniel
 
D Daniel Markus skrev:
Låter kanon!

Inte riktigt med på hur utegivaren skulle ge mig stabilare temperatur inne.
Jag menar inte att ifrågasätta, snarare att jag vill förstå.

Det känns som att kurvan skulle bli ostabil då som ett exempel nu då vädret går från -14 i lördags till +9 idag måndag.

Mvh, Daniel
Om tempen ute åker jojo , så följer shunten med i samma kurva. Då blir tempen ut i huset jojo den med. Varmt ute, blir mindre värme som går ut till huset, fast tvärt om när minus ute blir. Ute och framledningstemp åker jojo tillsammans. Fungerar klockrent, eftersom utegivaren signalerar till reglercentralen om vad som bhövs i framledningstemp. Behövs ingen innegivare som kan ställa till det en del. Blir det för varmt i ett rum, bara ställa ner lite på element eller termostat.

EDIT Utomhusgivaren ska vara på nord eller nordvästsidan av huset och ca 1,5 - 2 meter upp och inte bredvid ett fönster eller luftventil.
 
D Daniel Markus skrev:
Tjena,

Risk för en ganska saftig trådstart men försöker få med så mycket info som möjligt.

Har precis flyttat in i ett gammal timmerkåk byggd 1920.
Den är på ca 300kvm och för att värma upp detta så har man 2017 satt in en pelletspanna från Baxi.

Jag har varken erfarenhet eller kunskap om pelletspannor,
Inte mycket gällande uppvärmning heller.

Modellen är en Baxi Multi Heat 2,5.
Till denna så sitter det en thermomatic CBJ-shunt, utegivare a samt en rumstermostat Thermomatic RS.

Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska reglera värmen på ett effektivt sätt.

Den förinställda framledningstempen va inställd på 70 grader av gamla ägaren. När jag körde pannan med denna inställning så blev elementen fruktansvärt varma och jag försökte ställa ner tempen med rumstermostaten, detta hjälpte dock ingenting.

När jag efter många vändor försökt att få rumstermostaten att faktiskt påverka så gav jag upp utan att lyckas.

Enligt manualen så går pannan upp på önskad framledningstemp i ”hög-effekt”-läge.
Dvs. Ventilationen är på max(?) och man eldar i ett ganska aggressivt tempo för att uppnå önskad temp.
När man når det önskade värdet så går man över i ”låg-effekt”läge, och gör så tills man ligger 6 grader under önskad framledningstemp, då går man över på ”hög-effekt”-läge igen och sen fortsätter det sådär.

Det som förvirrar mig är då shuntens mening, för i dagsläget följer den bara dessa lägen och ”öppnar” när det är ”hög-effekt”-läge och stänger när man uppnår det önskade värdet.

Jag har nu ställt om önskad framledningstemp till 60 grader, vilket är min-nivå för pannan. Men ändå är elementen fruktansvärt varma. Så nu har jag i min desperation gått på dom element som har reglage och ställt ner dom individuellt, men vissa element har inga reglage så där är det full spätta.

Är det någon här inne som snälla kan berätta om jag förstått anläggningen rätt/fel, och isf kan hjälpa mig att få rätsida med hur jag på effektivare sätt kan reglera värmen på elementen? Att tillägga är också att när jag kört under de aktuella förutsättningarna och haft yttertemperaturer mellan -12gr till 0gr så har det gått 4 säckar på ett dygn.
När du säger framledningstemperatur på 70° så förstår jag att du får varmt inne.
Det är PANNAN som ska ligga på 70° och sen ska shunten reglera temperaturen på FRAMLEDNINGEN som går till elementen.
Så är det varmt ute så är pannan varm, shunten stängd och elementen kalla.

Ja, utegivare bör du ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.