14 911 läst · 62 svar
15k läst
62 svar
Regler inkoppling laddbox
Men du är elektriker då antar jag? Det är en extremt olämplig installation att föreslå en el-analfabet att ge sig på. Det tog fö 2-3h för en elektriker att koppla in min box inklusive lite skitsnack och kaffe så några 10000kr skall det verkligen inte behöva kosta. Det är det som stör mig, dom slutar sälja ett par timmars elektrikertjänst och säljer istället en installerad och klar produkt för ett orimligt högt pris.V vectrex skrev:Ja, så länge du kan få elfirman att sälja den box du vill ha till dig. Men det bör inte vara något problem.
Jag såg det här galna förfarandet med "standardinstallation" som kostade 10-15 tusen och en box för lika mycket. Känns helt galet. Jag köpte därför min box på blocket, ny i kartong men av en privatperson, installerade själv. 5000kr gick kalaset på totalt. Och inte en krona belastade jag skattebetalarna heller.
Exakt det jag menar. Men visst kunde jag ringt någon elfirma och försökt få dem att sälja den box jag ville ha. I mitt fall hade jag redan förberett för laddbox när jag byggde mitt attefallshus för några år sen. 3-fas på egen 16A säkring framdragen exakt dit där jag ville ha laddboxen, så installationen var extremt enkel.F fsn skrev:Men du är elektriker då antar jag? Det är en extremt olämplig installation att föreslå en el-analfabet att ge sig på. Det tog fö 2-3h för en elektriker att koppla in min box inklusive lite skitsnack och kaffe så några 10000kr skall det verkligen inte behöva kosta. Det är det som stör mig, dom slutar sälja ett par timmars elektrikertjänst och säljer istället en installerad och klar produkt för ett orimligt högt pris.
Nej, jag är ingen elektriker och självklart ska man inte ge sig på detta om man inte har stenkoll på vad man sysslar med.
Jodå, tidigare var det krav på godkänd debiteringsmätare för att få pengarna från naturvårdsverket. Antingen inbyggd i boxen eller separat installerad.F fsn skrev:
Sedan årsskiftet verkar det kravet ha försvunnit, åtminstone ser jag inget om det på skatteverkets hemsida.
Det fanns en lista på godkända boxar. Det var bara att hålla sig till det. Sen om det innebar mätning vet jag inte.V vectrex skrev:
Nu berör ju inte den bifogade bilden dina tidigare påståenden. Jag vidhåller vad jag skrev. Om laddaren är ansluten direkt på huvudsäkringarna eller har en separat avsäkring har en mycket liten praktisk betydelse. Den extra avsäkringen skyddar inte alls mot överbelastning av huvudsäkringarna och ofta inte mot att huvudsäkringar löser vid kortslutning heller. Och hur ofta blir det kortslutning?S SLO skrev:
Min rekommendation till dig kvarstår oförändrad. Du kan tex börja med att läsa vad Avemo skrivit tidigare. TS har det ju välordnat med kabeldimensionen det är inte fel vid högre kända långvariga belastningar pga minskad förlusteffekt. På köpet kommer då även det in rörande onödiga avsäkringar om boxen är tänkt leverera i häradet vad man abonnerar på.S SLO skrev:
Största fördelen med hur TS har det ordnat helt oberoende ev säkringar och JFB är att uttaget är gjort vid mätarplatsen och inte som grupp i andra centraler. Det är ofta enkelt och lämpligt att göra så och bara fördelar om det inte blir orimliga längder pga det.
En nackdel borde väl vara att om det blir fel i laddboxen så blir hela huset strömlöst tills man kan få dit en elektriker och koppla loss kabeln till laddboxen? Jobbigt när det händer på julafton...A Avemo skrev:Nu berör ju inte den bifogade bilden dina tidigare påståenden. Jag vidhåller vad jag skrev. Om laddaren är ansluten direkt på huvudsäkringarna eller har en separat avsäkring har en mycket liten praktisk betydelse. Den extra avsäkringen skyddar inte alls mot överbelastning av huvudsäkringarna och ofta inte mot att huvudsäkringar löser vid kortslutning heller. Och hur ofta blir det kortslutning?
/Mattias
Då använder du JFB som ska finnas i kedjan som brytare. Och i fallen där man lägger parallellt på kundens utgående plint i skåpet passar det även bra med en ren brytare för utgående ledningen. Det sista om box eller vad det nu är för utrustning som matas i sig innehåller alla skydd i övrigt.N Nalleboda skrev:
Jag måste än en gång förtydliga vad jag menade. Det finns ingenting i det jag skrivit som motsäger dig. Följande är det inlägg som SLO skrev och jag protesterade mot:N Nalleboda skrev:
Det jag hävdar är följande:S SLO skrev:
1. Det finns inget krav på att gruppsäkringar skal vara lägre än huvudsäkringen.
2. Även om alla gruppsäkringar är lägre än huvudsäkringarna finns det inga garantier för att huvudsäkringar inte löser vid ett fel på en apparat. Ännu mindre vid överbelastning.
3. Kortslutning är ett så ovanligt felfall att det har mycket liten praktisk betydelse om huvudsäkringarna löser när det inträffar.
Att det trots detta är klokt att ha en möjlighet till frånkoppling av laddaren utan att slå ifrån huvudbrytaren håller jag helt med dig om.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ordning-20171318-om-bidrag-till_sfs-2017-1318F fsn skrev:
Förutsättningar för bidrag
3 § Bidrag får endast ges till privatpersoner och om laddningspunkten
1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
2. installeras efter den 1 januari 2018,
3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.
Ok intressant om det det försvunnit!V vectrex skrev:
Då kanske man ska börja kolla på en obunden box!
Visst kan regeringen hitta på en massa andra fuffens som kilometer skatt osv, men vi njuter av billiga mil så länge det går Nu slipper man iaf ha kontroll på laddningstationen!
Det är en jävla skillnad mot det och ditt dillande om "obunden" box. Det har inte funnits nåt krav alls på att boxarna skall vara bundna mot nån. Finns det många boxar idag som inte uppfyller det kravet menar du? I praktiken har det handlat om Typ 2 uttag, det har funnits en lista på en mängd laddboxar och det är inte direkt så att det fanns nån fancy box man suktade efter som inte var berättigad till bidrag.kisumisu skrev:[länk]
Förutsättningar för bidrag
3 § Bidrag får endast ges till privatpersoner och om laddningspunkten
1. installeras på en fastighet som den som ansöker om bidraget äger eller innehar med nyttjanderätt,
2. installeras efter den 1 januari 2018,
3. installeras av ett sådant elinstallationsföretag eller en sådan elinstallatör som avses i elsäkerhetslagen (2016:732), och
4. är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3.
Det var bara att köpa det man ville ha från vilken leverantör man ville och sen ringa sin favoritelektriker, sammanställa fakturorna och få tillbaka 50% efter en vecka.
Det råder ingen tvekan om att det har blivit betydligt sämre för konsumenten nu med de nya reglern, att konkurrensen på att sälja laddboxar (nåja) billigt starkt har begränsats och att installationen kommer att bli mångfalt dyrare.
Jag tycker också att det är väldigt dyrt...stora aktörer som Vattenfall som exempel ha bara höjt priset. Varför jo för dem kan mjölka ännu mera tackvare bidrag!!F fsn skrev:Det är en jävla skillnad mot det och ditt dillande om "obunden" box. Det har inte funnits nåt krav alls på att boxarna skall vara bundna mot nån. Finns det många boxar idag som inte uppfyller det kravet menar du? I praktiken har det handlat om Typ 2 uttag, det har funnits en lista på en mängd laddboxar och det är inte direkt så att det fanns nån fancy box man suktade efter som inte var berättigad till bidrag.
Det var bara att köpa det man ville ha från vilken leverantör man ville och sen ringa sin favoritelektriker, sammanställa fakturorna och få tillbaka 50% efter en vecka.
Det råder ingen tvekan om att det har blivit betydligt sämre för konsumenten nu med de nya reglern, att konkurrensen på att sälja laddboxar (nåja) billigt starkt har begränsats och att installationen kommer att bli mångfalt dyrare.
Sedan verkar dessa elbolag vilja låsa kunder bakom nåt laddkort!
"Kostnadsfritt laddkort som du använder för att ladda hemma och i det publika laddnätet."
Ännu ett sätt att kunna mjölka ut mer för elen! Står ju tom "Snabbladdning kostar mer än normalladdning hemma, bland annat på grund av en kostsam infrastrukturuppbyggnad med särskilda stationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang. Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil, med upp till 20 gånger högre effektnivåer än normalladdning."
Bara en tidsfråga när dem kommer tillämpa det för "egna låsta boxar" också, man belastar ju nätet! Är ju därför vi betalar mer som har större huvudsäkring! Så är ju inte helt omöjligt dem sätter sådant svepskäl senare när alla har en laddbox. Hur ska du komma runt det här då om boxen gnäller om laddkort?
Sätter jag in mitt "chucko" laddare till garageuttaget så syns det inte någonstans att jag laddar en bil! Räkningen hamnar på vanliga hushållselen!
Idag är det inte många som har elbil, men vad tror du händer om majoriteten kör med el??
Staten förlorar en stor inkomstkälla och elbolagen ser en ny möjlighet kunna ta lite extra betalt!
Det står ju klart och tydligt att enligt gamla modellern för bidrag krävs en laddbox som har separat elmätare och då kan man ju inte få bidraget med vilken laddbox som helst!
Jag får väl ta och ringa Vattenfall om dem kan svara direkt på frågan. Mail, Facebook etc kan dem inte svara!
Kanske känsligt ämne när vissa betalar närmare 15kr litern för bensin och diesel och andra kör nästan gratis, avundsjukan märks inte minst på diverse bensinuppror sidor
Köpte själv min elbil just för att ha billig drift, själva bilen var ju dyrare men betalar tillbaka med stormsteg! Mycket billigare än min gamla dieselbil! Som jag för övrigt körde flera år med soppa som kostade ca 5kr litern tills polttoöljy stoppades av svenska staten och även finnarna gjorde den illegal köra med (bor nära finska gränsen och polttoöljy är diesel som är färgad och har lägre skatt. Får användas i dieselvärmare, generatorer, båtar dvs aalt som bara inte rör sig på de allmänna vägarna). Även där var det avundsjukan som förstörde allt, finnarna var avundsjuka när svenskreggade bilar fick köra med billig bränsle (vi är ju turister och är inte vägskattepliktiga i Finland så var länge en gråzon) och svenskarna när svenska staten förlorade inkomster.
Sedan var det väl vissa smugglare som sålde soppan som villaolja som gav den definitiva spiken i kistan och alla förbuden och lagändringarna! Tyvärr är det ju så också var väl nån som blev en miljonär när villaoljan i Sverige kostade 15 000 kbm och den finska varianten gick på 5000kr kbm....
Redigerat:
förstår du inte vad jag skriver? Det är inget som loggas separat, det finns inget krav på laddkort eller separering. Har du installerat nån laddbox enligt de gamla reglerna, har du kollat vilka boxar som med gamla reglerna var godkända att installera och hur ”låsta” dessa är? Inte..... gör det då innan domedagstramset blir en belastning för dig.kisumisu skrev:Jag tycker också att det är väldigt dyrt...stora aktörer som Vattenfall som exempel ha bara höjt priset. Varför jo för dem kan mjölka ännu mera tackvare bidrag!!
Sedan verkar dessa elbolag vilja låsa kunder bakom nåt laddkort!
"Kostnadsfritt laddkort som du använder för att ladda hemma och i det publika laddnätet."
Ännu ett sätt att kunna mjölka ut mer för elen! Står ju tom "Snabbladdning kostar mer än normalladdning hemma, bland annat på grund av en kostsam infrastrukturuppbyggnad med särskilda stationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang. Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil, med upp till 20 gånger högre effektnivåer än normalladdning."
Bara en tidsfråga när dem kommer tillämpa det för "egna låsta boxar" också, man belastar ju nätet! Är ju därför vi betalar mer som har större huvudsäkring! Så är ju inte helt omöjligt dem sätter sådant svepskäl senare när alla har en laddbox. Hur ska du komma runt det här då om boxen gnäller om laddkort?
Sätter jag in mitt "chucko" laddare till garageuttaget så syns det inte någonstans att jag laddar en bil! Räkningen hamnar på vanliga hushållselen!
Idag är det inte många som har elbil, men vad tror du händer om majoriteten kör med el??
Staten förlorar en stor inkomstkälla och elbolagen ser en ny möjlighet kunna ta lite extra betalt!
Det står ju klart och tydligt att enligt gamla modellern för bidrag krävs en laddbox som har separat elmätare och då kan man ju inte få bidraget med vilken laddbox som helst!
Jag får väl ta och ringa Vattenfall om dem kan svara direkt på frågan. Mail, Facebook etc kan dem inte svara!
Kanske känsligt ämne när vissa betalar närmare 15kr litern för bensin och diesel och andra kör nästan gratis, avundsjukan märks inte minst på diverse bensinuppror sidor
Köpte själv min elbil just för att ha billig drift, själva bilen var ju dyrare men betalar tillbaka med stormsteg! Mycket billigare än min gamla dieselbil! Som jag för övrigt körde flera år med soppa som kostade ca 5kr litern tills polttoöljy stoppades av svenska staten och även finnarna gjorde den illegal köra med (bor nära finska gränsen och polttoöljy är diesel som är färgad och har lägre skatt. Får användas i dieselvärmare, generatorer, båtar dvs aalt som bara inte rör sig på de allmänna vägarna). Även där var det avundsjukan som förstörde allt, finnarna var avundsjuka när svenskreggade bilar fick köra med billig bränsle (vi är ju turister och är inte vägskattepliktiga i Finland så var länge en gråzon) och svenskarna när svenska staten förlorade inkomster.
Sedan var det väl vissa smugglare som sålde soppan som villaolja som gav den definitiva spiken i kistan och alla förbuden och lagändringarna! Tyvärr är det ju så också var väl nån som blev en miljonär när villaoljan i Sverige kostade 15 000 kbm och den finska varianten gick på 5000kr kbm....
Det handlar om att laddboxen visar på en display hur mycket den laddat eller att den informationen finns i ett moln. Ett moln du själv kan välja att använda.
klart att skattepengarna skall in men det kommer inte att ha med din laddbox att göra. Jag betalar fö inte med för mina 25A säkringar än min granne betalar för sina 16A..... bara så du vet.