H hakan_o skrev:
Det finns ingen panna i dagsläget. Det har funnits en panna tidigare någon gång men inte då jag ägt huset. Tidigare ägare tog bort pannan och satte in bergvärme. Som det har blivit känns det som en vedpanna i kombo med bergvärme är en bra och flexibel lösning.
Ok, om du bestämt hävdar att huset inte har nån panna i dag så får du förstås anpassa utrymmet och skorstenen till dagens regelverk.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ok, om du bestämt hävdar att huset inte har nån panna i dag så får du förstås anpassa utrymmet och skorstenen till dagens regelverk.
Det var lite därför jag skapade tråden...för att få lite input på dagens regelverk. Här på forumet finns mycket kunskap.

H hakan_o skrev:
Det var lite därför jag skapade tråden...för att få lite input på dagens regelverk. Här på forumet finns mycket kunskap.
Är det viktiga att få till en fungerande effektiv godkänd panna eller att uppfylla alla krav som ställs på ett pannrum i dag?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det viktiga att få till en fungerande effektiv godkänd panna eller att uppfylla alla krav som ställs på ett pannrum i dag?
Jag antar att jag inte kan välja det ena bara om pannan överstiger 60 kW.
Blir det en ny panna blir den på under 60 kW så därför verkar det vara lite lättare regler att förhålla sig till.

F fribygg skrev:
Nej, kraven på pannrum behöver inte uppfyllas efter som en vanlig panna inte behöver stå i ett pannrum. Du kan ha den i köket om du vill.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Jag antar att jag inte kan välja det ena bara om pannan överstiger 60 kW.
Blir det en ny panna blir den på under 60 kW så därför verkar det vara lite lättare regler att förhålla sig till.
Varför ska du tala om att den gamla pannan är bortmoterad?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, kraven på pannrum behöver inte uppfyllas efter som en vanlig panna inte behöver stå i ett pannrum. Du kan ha den i köket om du vill.
Om man skriver 'pannrum' på ritningen måste man uppfylla pannrumskraven, om man sätter pannan i köket eller "teknikrummet" behöver man inte uppfylla samma krav.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ska du tala om att den gamla pannan är bortmoterad?
Jag antar att en panna och dess installation skall besiktigas av sotaren innan jag får använda den. Kommunen blir väl också inblandad i form av att jag behöver väl göra en bygganmälan eller liknande om en ny vedpanna.
Att den gamla är bortmonterad finns väl redan dokumenterat då sotaren inte har någon sådan att kontrollera i fastigheten sedan många år tillbaka.

H hakan_o skrev:
Jag antar att en panna och dess installation skall besiktigas av sotaren innan jag får använda den. Kommunen blir väl också inblandad i form av att jag behöver väl göra en bygganmälan eller liknande om en ny vedpanna.
Att den gamla är bortmonterad finns väl redan dokumenterat då sotaren inte har någon sådan att kontrollera i fastigheten sedan många år tillbaka.
Jag har väldigt svårt att tro att det finns registrerat att den gamla pannan är borttagen, du kan ju ringa sotaren och fråga om de vet vad det är för panna som är installerad och vilken effekt den har, att den är gammal och kanske behöver bytas fattar du ju.

Självklart låter du sotaren besikta/provtrycka den befintliga om du och sotaren tycker det är lämpligt. VIll du installera en ny panna istället för den gamla är det klokt att rådgöra med sotaren vad som kan vara lämpligt för din skorsten och ser till att den blir besiktad och godkänd innan du tar den i bruk.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
H hakan_o skrev:

Den är säkert bara anmäld som 'ej i bruk'. Sotaren lär inte ha en aning om den stått oanvänd i källaren eller inte. Så man kan bara säga att man tog bort den gamla pannan innan man installerade den nya ersättaren.

• Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Den är säkert bara anmäld som 'ej i bruk'. Sotaren lär inte ha en aning om den stått oanvänd i källaren eller inte. Så man kan bara säga att man tog bort den gamla pannan innan man installerade den nya ersättaren.
Om inte det viktiga är att hålla de kommunala byråkraterna med jobb, skapa kostnader och skaffa sej utgifter för att uppfylla dagens regler är det ju lämpligt att satsa på att byta den 'befintliga' vilket jag försökt få TS att förstå.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nu slog det mig varför de två trädörrarna till det tekniska utrymmet är plåtklädda på insidan...inget jag direkt reagerat på tidigare...:)

H hakan_o skrev:
Nu slog det mig varför de två trädörrarna till det tekniska utrymmet är plåtklädda på insidan...inget jag direkt reagerat på tidigare...:)
Det lär inte vara nått problem så länge du inte vill nyinstallera en vedpanna i ett pannrum;)

F fribygg skrev:
Det lär inte vara nått problem så länge du inte vill nyinstallera en vedpanna i ett pannrum;)
Nej, men nån verkar ha haft synpunkter på det tidigare. Konstigt kanske för pannan då borde inte varit så stor att den var större än 60 kW. Fast man vet ju inte...och kanske var andra regler då än idag.

H hakan_o skrev:
Nej, men nån verkar ha haft synpunkter på det tidigare. Konstigt kanske för pannan då borde inte varit så stor att den var större än 60 kW. Fast man vet ju inte...och kanske var andra regler då än idag.
Bestäm dej nu för om du ska byta befintlig panna eller om du ska bygga ett pannrum enl dagens regler och installera en ny panna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.