Började fundera på möjligheterna att komplettera bef. bergvärmepump med en vedpanna för uppvärmningen.

Då kom jag så långt som till pannrummet. Funderade på regler och förordningar som gäller för pannrummet och kontaktade lokala sotaren för att ev. få lite info. Fick till svar att det behöver man se på plats och skall vi boka in en tid för besiktning för detta...

Kändes mer som ett sätt att skicka ut en gubbe för att dra in ett par tusen i arvode...

Några slags allmänna regler behöver väl finnas. Alla pannrum är väl inte individuellt konstruerade på sitt eget sätt. Säkerhetsavstånd, obrännbara material o.s.v. är väl desamma oavsett om huset ligger på höger eller vänster sida av gatan...i stan eller på landet...

Jag har betonggolv och sten/betong/puts-väggar.
Någon gång har det förmodligen stått en ved- eller oljepanna i rummet då huset är från 1931 men det där försvann nog i samband med installationen av bergvärmen.
Nu är det nya tider och säkerligen nya regler.
Någon som har någon kläm på pannrumsregler?
 
  • Gilla
handfast
  • Laddar…
Vi har en kombipanna som går på pellets. Pannan och pelletsförrådet står i ett ca 20kvm rum i källaren som är fullt med bråte. Huvudsaken är att rummet är tätt (brandcell) om jag förstått det rätt. Vi har en dörr som är klädd med plåt. I övrigt inget annat som gör det mer brandsäkert än vad det redan är. Vi fick dock underkänt på senaste brandinspektionen på grund av två hål i väggen där jag tagit bort gamla vattenledningar. Hålen är va 50mm vardera. De ska tätas och putsas över.

Mejla lite bilder till sotaren eller ring dem på FaceTime. Behövs hembesök enligt lagen så får du nog bara köpa det. Du kommer betala för brandskyddskontrollerna oavsett.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Skriv INTE pannrum på nån ritning, tekniskt utrymme är en mycket bättre benämning som inte medför onödigt stänga byggregler.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Mejla lite bilder till sotaren eller ring dem på FaceTime. Behövs hembesök enligt lagen så får du nog bara köpa det. Du kommer betala för brandskyddskontrollerna oavsett.
Det är jag helt med på. Men jag är ju bara i sonderingsstadiet ännu så länge. Det kanske finns regler och omständigheter som gör att det blir för "stort" och omständigt att genomföra och att då börja det hela med en besiktning för ett par tusen känns som att starta i fel ände...
 
F fribygg skrev:
Skriv INTE pannrum på nån ritning, tekniskt utrymme är en mycket bättre benämning som inte medför onödigt stänga byggregler.
Men behöver jag ha ritningar på något som är befintligt?
 
H hakan_o skrev:
Det är jag helt med på. Men jag är ju bara i sonderingsstadiet ännu så länge. Det kanske finns regler och omständigheter som gör att det blir för "stort" och omständigt att genomföra och att då börja det hela med en besiktning för ett par tusen känns som att starta i fel ände...
Jag köper det men du har ju också möjlighet att få ovärderlig kunskap om flera aspekter av din installation som kan spara dig pengar i längden. Rördragning, anslutning till skorsten, placering av sotlucka, stegar, vindsluckor och så vidare. Se det som konsultation och var förberedd med hundra frågor så kommer du känna dig rikare efteråt.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Det är inte högre krav för en panna än för en kamin, så länge effekten är under 60kW. Så det krävs inget pannrum eller branddörr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Men behöver jag ha ritningar på något som är befintligt?
Bestäm dej för om pannan är befintlig, om du nyinstallerar gäller dagens regler och skriver du "pannrum" måste du uppfylla pannrumskrav
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte högre krav för en panna än för en kamin, så länge effekten är under 60kW. Så det krävs inget pannrum eller branddörr.
Kan det finnas lokala föreskrifter?
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Nej, varför skulle det göra det?
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
C
S Småbrukaren skrev:
Kan det finnas lokala föreskrifter?
Inte direkta föreskrifter (så vitt jag vet), men LSO m.fl. lagar som är relevanta i sammanhanget lämnar ett stort tolkningsutrymme, så uppfattningen om exakt vad som gäller varierar tyvärr i viss mån hela vägen ner till individnivå. Men det gäller ju brandsäkerhet och arbetsmiljö i allmänhet, inget unikt för vedpannor.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Jag köper det men du har ju också möjlighet att få ovärderlig kunskap om flera aspekter av din installation som kan spara dig pengar i längden. Rördragning, anslutning till skorsten, placering av sotlucka, stegar, vindsluckor och så vidare. Se det som konsultation och var förberedd med hundra frågor så kommer du känna dig rikare efteråt.
Det finns kakelugn och köksspis i huset så sedvanliga sotningar och brandskyddskontroller görs ju på dessa. I källaren har det någon gång stått en ved- eller oljepanna misstänker jag. Så murstock finns.
Det jag var ute efter var om det fanns speciella regler numera för rummet där själva pannan står. Men av svaren i tråden verkar det inte vara så om pannan är på max 60 kW. Och mer än 60 kW kommer den inte att vara om det nu blir en installation av panna.
 
F fribygg skrev:
Bestäm dej för om pannan är befintlig, om du nyinstallerar gäller dagens regler och skriver du "pannrum" måste du uppfylla pannrumskrav
Det finns ingen panna i dagsläget. Det har funnits en panna tidigare någon gång men inte då jag ägt huset. Tidigare ägare tog bort pannan och satte in bergvärme. Som det har blivit nu känns det som en vedpanna i kombo med bergvärme är en bra och flexibel lösning.
 
H hakan_o skrev:
Det finns kakelugn och köksspis i huset så sedvanliga sotningar och brandskyddskontroller görs ju på dessa. I källaren har det någon gång stått en ved- eller oljepanna misstänker jag. Så murstock finns.
Det jag var ute efter var om det fanns speciella regler numera för rummet där själva pannan står. Men av svaren i tråden verkar det inte vara så om pannan är på max 60 kW. Och mer än 60 kW kommer den inte att vara om det nu blir en installation av panna.
Om du kollar med sotaren kanske du kan byta ut den "befintliga" pannan mot en ny miljögodkänd lättsotad utan att behöva genomgå den kommunala byråkratin.
 
  • Gilla
Anna Olofsson1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.