159 läst · 3 svar
159 läst
3 svar
Regler för ombyggnad av befintliga hus på tomt?
Sitter och planerar att bygga lite på tomten och försöker förstå alla regler som finns runt detta, om någon har erfarenhet skulle jag behöva förtydligande runt följande:
Vi har en tomt med hus utanför detaljplanerat område där det idag finns (utöver bostadshus) en huslänga på 10*4m. (gammal byggnad, typ snickarbod, cykelförvaring) samt en gäststuga på 3*4m.
Fråga: Får jag i teorin riva/bygga om dessa befintliga hus och fortfarande planera för Attefallshus och friggebod på tomten eller klassas dessa hus redan som något av dessa? Om ja: finns det regler som förklarar hur jag får bygga om dessa befintliga hus utan att de ska klassas som Attefalls eller friggebod? Huslängan har stått här sen 30-talet och gäststugan byggdes nog för många år sedan.
Tack
Vi har en tomt med hus utanför detaljplanerat område där det idag finns (utöver bostadshus) en huslänga på 10*4m. (gammal byggnad, typ snickarbod, cykelförvaring) samt en gäststuga på 3*4m.
Fråga: Får jag i teorin riva/bygga om dessa befintliga hus och fortfarande planera för Attefallshus och friggebod på tomten eller klassas dessa hus redan som något av dessa? Om ja: finns det regler som förklarar hur jag får bygga om dessa befintliga hus utan att de ska klassas som Attefalls eller friggebod? Huslängan har stått här sen 30-talet och gäststugan byggdes nog för många år sedan.
Tack
![Claes Sörmland](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/154/154009.jpg?1497981981)
Claes Sörmland![Premiumikon: Träd](/forum/styles/main/premium/trad.svg)
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 341 inlägg
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 341 inlägg
Är dessa uthus äldre än när lagstiftningen för friggebod och attefallshus infördes så kan de per definition inte vara sådana. Att uppföra attefallshus kräver dessutom anmälan före byggstart och har detta inte gjorts så är det inget attefallshus.
Så frågan är väl mest om gäststugan på 12 kvm kan vara en friggebod. Reglerna att en friggebod fick vara över 10 kvm kom 2008, så är den äldre än detta så kan det per definition inte vara en friggebod.
Du kan utöver dessa befintliga byggnader om de nu inte är friggebod eller attefallshus bygga just friggebodar eller attefallshus.
Så frågan är väl mest om gäststugan på 12 kvm kan vara en friggebod. Reglerna att en friggebod fick vara över 10 kvm kom 2008, så är den äldre än detta så kan det per definition inte vara en friggebod.
Du kan utöver dessa befintliga byggnader om de nu inte är friggebod eller attefallshus bygga just friggebodar eller attefallshus.
Tack för svar! Det va lite så jag tänkte, vet du vad som gäller för dessa "extrahus" utanför detaljplan? Vi vill ju riva och bygga om längan så att det kan användas som gästhus men vill inte riskera att förlora möjligheten att bygga ytterligare ett attefallshus/garage på grund av detta. Är det bara att anmäla och söka bygglov som för vilken nybyggnation som helst eller gäller andra regler för "små hus" som inte är attefallshus?
![Claes Sörmland](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/154/154009.jpg?1497981981)
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 341 inlägg
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 341 inlägg
Utanför detaljplan är det lite friare än inom detaljplan vad gäller komplementbyggnader. Om kommunen inte har antagit en områdesplan som innehåller utökad lovplikt för området. Så i grunden krävs inget rivningslov för att riva ett uthus utanför detaljplanerat område om nu inte kommunen har beslutat om detta i en områdesplan.H husmuusen skrev:Tack för svar! Det va lite så jag tänkte, vet du vad som gäller för dessa "extrahus" utanför detaljplan? Vi vill ju riva och bygga om längan så att det kan användas som gästhus men vill inte riskera att förlora möjligheten att bygga ytterligare ett attefallshus/garage på grund av detta. Är det bara att anmäla och söka bygglov som för vilken nybyggnation som helst eller gäller andra regler för "små hus" som inte är attefallshus?
Inte heller att bygga mindre komplementbyggnader till ett bostadshus kräver bygglov utanför detaljplan. Om nu inte kommunen har beslutat att det krävs med områdesbestämmelser.
Så du måste kolla med kommunen om det finns områdesbestämmelser och vad de säger. Kommunens hemsida kan vara en start, kanske någon servicelinje kan ringas på måndag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Populärt i forumet
-
Köpråd slitstarkt golv attefall
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Skiss på denna motor
Bygga förråd, hur och vad bör vi göra/välja?
När blir en bod en låda
Elektrisk golvvärme i ett attefallshus - eller element?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus