Ska bygga altan och vill ha den så lågt det går. Där altanen ska vara så sluttar det ut från huset men en meter närmast huset är det plant och där ligger det makadam. Tänkte bygga med 145×45.
Går det att börja med att lägga reglarna direkt på makadam eller bör jag ha en betongplatta emellan? Tänker att makadamen är lite vass och kanske trycker upp i regeln och där kan vatten börja tränga in. Men kanske är överdrivet?
Hur skulle ni gjort?
Altanen ska sträcka sig 4 m ut från fasad och ska ha en bärlina på mitten.

• Trädgård vid husfasad med makadam och sluttande gräsmatta, skog i bakgrunden. Förberett för bygge av en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ha lagt betongplattor emellan.
Svårt att väga in reglarna längs hela sin längd annars. Med plattor får du ett antal stabila punkter som reglarna vilar på och där du kan justera in höjden.
Behöver du hålla nere höjden så kan du krafsa undan nån centimeter grus

I mitt huvud så borde det inte vara så svårt att få makadammet i våg heller. Dessutom så får även de reglar som går ut vinkelrätt från huset (med cc60) vila på makadam och det blir därmed mindre kraft i skruvförbandet mellan innre bärlona och reglar. Jag tänkte nästan att man skulle kunna slippa balkskor med denna metod och bara sätta några snedskruvar för att hålla ihop allt.

Men ingen risk för skador på reglarna genom att inte ha en slät marksten under?

K
Att enstaka stenar skulle skapa lite deformerade fibrer och därmed sämre rötskydd är nog ditt minsta problem med den föreslagna lösningen..

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Att enstaka stenar skulle skapa lite deformerade fibrer och därmed sämre rötskydd är nog ditt minsta problem med den föreslagna lösningen..
Okej bra. Du låter ändå skeptisk på något sätt. Vilket är det största problemet med föreslagen lösning då? :)

K
Att det kommer sätta sig något djävulskt och din altan blir inte i våg

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vad kommer sätta sig menar du?
Makadammet lär ju inte röra sig. Bara jag får det i våg när jag bygger det så borde det väl inte vara nån risk med sättning? Eller vad menar du?

Det där är inte makadam, snarare gårdsgrus.
Lyssna på tidigare råd och krafsa bort lite grus och lägg betongplattor.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Makadammet under 45mm regel kommer röra sig när 100kg gubbe yrar runt eller när grannbarnen har rejv på din altan då du är bortrest. I alla fall om du lägger reglarna inte alltför tätt.

Betongplattor på makadammet funkar. Efter att vägt av en massa betongplattor i makadam för vår altan som byggdes för 13 år sen så har jag inte kommit i kontakt med ett tråkigare arbetsmoment. En laser eller diagnos hade kanske hjälpt...

Om bygghöjden tillåter att få in stående stöd som skruvas i reglarna och vilar på plattorna blir det kanske enklare.

K
R riktigadavid skrev:
Vad kommer sätta sig menar du?
Makadammet lär ju inte röra sig. Bara jag får det i våg när jag bygger det så borde det väl inte vara nån risk med sättning? Eller vad menar du?
Gruset/makadammet kommer röra sig. Var så säker. Det finns en anledning till att man fördelar ut laster över större ytor. Prova lägg en 45 bred planka och ställ dig på, kommer garanterat att röra sig nedåt när stor vikt kommer på, blir ganska högt tryck på den lilla ytan

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
Vad är en utgående regel för dig? Låter inte som ett vanligt kryssbjälklag du tänkt dig, inte riktigt heller ett nedsänkt bjälklag. Eller är det kanske det som du tänkt dig? Bjälklaget består av bärlinor och spik/skruvreglar. Skruvreglarna är det som man vanligtvis brukar ha cc 60 på, avståndet mellan bärlinorna är längre, allt beroende på dimension och avstånd mellan upplagen (och tilltänkt nyttiglast). Det är bärlinorna som har kontakt med upplagen och leder ner kraften i marken.

K
R riktigadavid skrev:
Okej. Ni har övertygat mig. Då kör jag betongplattor under.
Dock är jag nästan inne på att lägga rellativt små betongplattor med cc60 så det hamnar en platta under varje utgående regel.
Typ en sån här. Någon nackdel med den metoden?
[länk]

Avvägning tänker jag göra med laser.
Finns större plattor som i princip har samma tjocklek, hade valt de före så små plattor. Om du inte har tänkt fästa bjälklaget i något gäller det att bärlinorna är ganska mitt på dom små plattorna, tar du typ 25x25 eller 30x30 eller liknande har du ganska mkt marginal att spela på. Lägg dessutom ett kapillärbrytande lager mellan regel och platta

Nissens
Hur vet du att gruset inte kommer att röra sig?
Ligger det makadam/grus/sten till frostfritt djup?

Annars är det plintar till frostfritt djup som gäller om det skall stå still över tiden.

Jag hade grävt ut, satt plintar och satt en tvärgående regel (bärlina) som alla ”utgående reglar” (bjälklaget) vilar på. Sedan vet man att inget kommer stt röra sig. Det blir förstås fler bärlinor, antal beror ju på hur långt ut sltanen skall gå.

Tack för all input och bra tankar!

Huset är nybyggt för 2 år sedan och jag antar att huset står stadigt och att även 3cm från fasaden är lika stadigt. Jag vill inte skruva in i bottenplattan/kantelementen så den inre bärlinan får ligga fritt på markstenen. Sen kommer det finnas plintar på 2m och 4m från fasaden som håller varsin bärlina. Plintarna kommer ner ordentligt till fristfritt osv. Enda skillnaden är att bärlinan på 2m från fasaden ligger under skruvreglarna medan bärlinan närmast fasaden samt den yttre (vid 4m) fästes i änden av skruvreglarna. Och i ändarna är det då vanligt att man använder balkskor vad jag förstått. Men jag tänkte att det kanske räckte att bara snedskruva från skruvreglarna in till bärlinan närmast fasaden om man hade marksten under varje skruvregel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.