8 551 läst · 90 svar
9k läst
90 svar
Regeringen höjer både ROT och RUT
Ja.A arowe17 skrev:
Dessutom frikopplad rot från rut och båda får 75000 vardera som takgräns, så du kan både bygga och städa ...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 291 inlägg
Exakt så.Nyfniken skrev:
När man använder ROT/RUT betalar man inte mindre skatt, utan staten betalar en del av fakturan.
ROT/RUT syns på deklarationen, men inte som en minuspost.
Jag tror att en stor anledning till att det kallas "avdrag" är att de som det riktar sig till, och de som använder det mest, inte gärna vill se sig som bidragstagare.
Man måste kvalificera sig för ROT/RUT genom att betala skatt, men det är ren byråkrati. Det hade fungerat lika bra ändå, om staten hade velat att arbetslösa och sjuka slashasar skulle kunna använda det.
jättebra ! då kan jag ta in en husa till!D Bubblebubb skrev:
vill ju inte att barnflickan ska känna sig ensam nu när barnet flyttat ut!
Exakt, staten ger pengar till utförarna så att de skall kunna ta mer betalt för tjänster än vad folk tycker att de är värda.Nyfniken skrev:
Kan någon hjälpa mig att förstå, är det detta som är marknadsekonomi som moderaterna talar så varmt om?
Njae, lika bra hade det bara fungerat för bidragstagarna (de som inte vill kalla sig så) men för staten hade det blivit dyrare.Stefan Bengtsson skrev:
Nej, det är traditionell svensk gruppolitik. Vissa grupper är enligt politikerna alltid missgynnade (vilka grupperna är varierar förstås) och då måste de kompenseras så att de inte halkar efter i det ekonomiska nollsummespelet.mnils skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 291 inlägg
Det bästa med RUT-/ROT är att man inte måste använda det. Men det är möjligt för dem som vill och behöver.
Alla som klagar på det och tycker det får samhället att falla samman.. ni behöver inte använda det 👍 bara till att betala fullt pris!
Jag lovar - INGEN kommer klaga på att ni betalar fullt pris direkt till företagen ni valt! De kommer rent av tycka det är skönt att slippa "pappersjobbet"
Alla som klagar på det och tycker det får samhället att falla samman.. ni behöver inte använda det 👍 bara till att betala fullt pris!
Jag lovar - INGEN kommer klaga på att ni betalar fullt pris direkt till företagen ni valt! De kommer rent av tycka det är skönt att slippa "pappersjobbet"
Först höjs räntan för att dämpa ekonomin.
Sen häller man ut extra pengar i RUT och ROT för att stödja den konsumtionen.
Det är nåt jag inte förstår. Men så är jag ju inte ekonom eller politiker.
Sen häller man ut extra pengar i RUT och ROT för att stödja den konsumtionen.
Det är nåt jag inte förstår. Men så är jag ju inte ekonom eller politiker.
Ingen fara på taket. Taxeringsvärdena kommer att höjas för de flesta när den pågående fastighetsdeklarationen är klar.M MagHam skrev:
Snigla skrev:Alla som klagar på det och tycker det får samhället att falla samman.. ni behöver inte använda det 👍 bara till att betala fullt pris!
Inte bara fullt pris, man får betala extra skatt också. Hålet skall fyllas på något sättSnigla skrev:Det bästa med RUT-/ROT är att man inte måste använda det. Men det är möjligt för dem som vill och behöver.
Inte bara fullt pris, man får betala extra skatt också. Hålet skall fyllas på något sätt.Snigla skrev:Det bästa med RUT-/ROT är att man inte måste använda det. Men det är möjligt för dem som vill och behöver.
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Fast om ROT/RUT innebär att någon anlitar ex. en städare som inte skulle anlitats om inte möjligheten till RUT avdrag fanns. Då är det inget hål som behöver fyllas. Tvärtom kommer det utförda arbetet att beskattas med betydligt högre total skatt (moms, arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, kanske lägre A-kassa) än RUT avdraget. Så det är alltså inget hål som behöver fyllas.A Arne_Planka skrev:
Men det är nog sällan det fungerar så i praktiken.
De som har råd att renovera eller anlita fönsterputsare gör det i alla fall. Och för övriga gör inte skillnaden 50->75 saken så mycket attraktivare.
Vidare är min hypotes att hantverkare kan öka på priset lite. "Du har ju rotavdrag på 75 tusen"
Stämmer den hypotesen är snarare insatsen inflationsdrivande.
Eller kan ses som ett utökat riktat stöd till några få utvalda yrkesgrupper.
De som har råd att renovera eller anlita fönsterputsare gör det i alla fall. Och för övriga gör inte skillnaden 50->75 saken så mycket attraktivare.
Vidare är min hypotes att hantverkare kan öka på priset lite. "Du har ju rotavdrag på 75 tusen"
Stämmer den hypotesen är snarare insatsen inflationsdrivande.
Eller kan ses som ett utökat riktat stöd till några få utvalda yrkesgrupper.