D Bubblebubb skrev:
Det börjar bli skitigt i våningarna hos det fina folket, vi måste givetvis stävja detta och solidariskt ge dem mer bidrag till att vårda deras hem.

Städning för bara 75tkr på år, det räcker ju knappt utanför hallen ens!
Det där var väl ändå ett rätt märkligt raljerande resonemang.

OM det nu vore så att person A har det skitigt hemma, och vill anlita städhjälp nu när nivåerna höjs, Dvs. skiten skulle inte städats undan av en betald städare om inte RUT avdraget höjs. Då är det ju just ett avdrag, inte ett bidrag. Arbetet skulle inte ha utförts om inte nivån höjs. Du och jag bidrar alltså inte med en krona till just den städningen. Däremot så kommer den totala skatteintäkten att öka om städningen utförs och betalas. Så vi vanliga skattebetalare får betala liiiite mindre skatt.

Bör tillägga att jag har inte anlitat ngn städfirma vare sig med eller utan RUT, och jag har inga planer på att göra det heller.

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Svärföräldrar över 80-år som kan bo kvar i sitt boende tack vare RUT och ha det bra när de inte orkar göra allt själva längre. Vill göra så mycket de orkar och sedan köpa lite hjälp med tunga och besvärliga.

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Kan bli billigt om äldre slipper klättra för att byta gardiner, putsa fönster, dvs slippa allt "kliva upp arbete".
Vad kostar ett lårbensbrott i sjukvården, rehablitering och lidande.

• Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Förutsatt att inkomsten/pensionen är tillräckligt hög!

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Stackars det par som har så skitigt och så stort renoveringsbehov och samtidigt så knapert att det är höjningen till 75kkr var som gör det.

100 kkr i avdrag för ett par innebär arbetskostnad på 300 kkr, nu höjt till till 450 kkr. Stackars fattiga.

• Gilla
electropura och 5 till
  • Laddar…
B
P pjkw skrev:
Förstår inte riktigt varför vissa branscher anses behöva stöd medan de flesta andra inte stöds alls. Grundproblemet är ju hög ränta som gör att folk har lite pengar över att lägga på hantverkare (och all annan konsumtion).
Grundproblmet i sverige är den höga totala skatt på arbete, vilket gör att ROT o RUT behövs för att jämka detta jämfört med andra länder...

• Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
B
Vore det inte större effekt att ändra ROT till 50% igen? eller varför inte 75% ?

• Gilla
amoreex och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Grundproblmet i sverige är den höga totala skatt på arbete, vilket gör att ROT o RUT behövs för att jämka detta jämfört med andra länder...
Genom RUT och ROT skickas väldigt stora, nationalekonomiskt stora, summor till brancher med mycket kriminalitet, fusk och dåliga arbetsförhållanden. Den andra parten som vinner på det är de som har det allra bäst stält.

RUT och ROT är en mycket stor konstnad. Pengar som inte kan läggas på annat.

• Gilla
  • Älska
electropura och 7 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
RUT, och framförallt ROT-bidrag, behövs inte i ett fungerade samhälle.
RUT känns mer rimligt i min värld. ROT-bidraget är bara idiotisk. Något som infördes tillfälligt för att komma tillrätta med moms-fusket. Istället för att lösa grundproblemen.
Som någon skrev innan, varför får inte alla branscher del av detta i så fall?
Men jag kan tänka mig att ett antal politiker behöver renovera lite. Det lär ju i alla fall öka på låne- och inflationsspiralen lite till med en svagare krona som följd.
Sänk skatten för alla istället, så får var och en avgöra vad pengarna skall gå till. Jag vill inte vara med och betala andras renoveringar.

• Gilla
Anders_X2 och 3 till
  • Laddar…
Hur många olika bidrag ska de slänga efter oss villaägare egentligen? De hittade ju nyss på något värmesystemsbidrag.

• Gilla
  • Haha
electropura och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Hur många olika bidrag ska de slänga efter oss villaägare egentligen?
Vad jag vet är både ROT och RUT skatteavdrag, sådana behövs då skatterna fortfarande är för höga och politikerna inte fixar att sänka dem till en nivå som är rimlig.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Medelklassen behöver också få bidrag. Det ska inte vara förbehållet arbetarklassen.

Alla ska med 🫶

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Medelklassen behöver också få bidrag. Det ska inte vara förbehållet arbetarklassen.

Alla ska med 🫶
Ja det står ju var och en fritt att tycka så.
I det här sammanhanget blir det dock lite irrelevant eftersom artikeln handlar om RUT och ROT som inte är några bidrag utan avdrag, vilket är en enorm skillnad.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ja det står ju var och en fritt att tycka så.
I det här sammanhanget blir det dock lite irrelevant eftersom artikeln handlar om RUT och ROT som inte är några bidrag utan avdrag, vilket är en enorm skillnad.
Jag vet att det är skillnad, men vad är den enorma skillnaden? Vad hade varit så enormt annorlunda om det var ett bidrag?

Den enda reella skillnaden jag ser är att även låginkomsttagare skulle kunna nyttja det till fullo.

• Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
Det är enorm skillnad att få pengar från staten, pengar som är inbetalade av skattebetalare, och att betala något mindre skatt genom avdrag. Dvs skattepengar genererade av eget arbete när du bidrar till staten. I det här fallet innebär dessutom detta avdrag att en tjänst blir utförd, en tjänst som i sig genererar skatteintäkter till staten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.