4 063 läst · 36 svar
4k läst
36 svar
Reducerad bygglovsavgift
Snyggt! Man kan väl låta folk som gjort fel komma undan med hedern i behåll så länge dom pudlar...il_duce skrev:Liten uppdatering ... Blev uppringd kommunen (handläggaren) efter att jag överklagat bygglovsavgiften. Handläggaren sa att de hade gått igenom en "massa domstolsbeslut" och det visat sig att de gjort fel när de räknade ut min avgift. Vet inte riktigt om jag tror på den förklaringen. Mer rimligt är att de gjort en fuling och hoppades att jag inte skulle känna till lagen. Men låter inte så bra att säga så i telefon såklart.
Nu väntar jag på ny, omräknad avgift. Får betala den gamla fakturan och får pengarna tillbaka senare antar jag.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 871 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 871 inlägg
Ofta kan det nog röra sig om inkompetens snarare än medvetna brott mot lagen. Många bygglovsavdelningar kämpar med att hitta bra personal, både på chefssidan och handläggarsidan.il_duce skrev:Liten uppdatering ... Blev uppringd kommunen (handläggaren) efter att jag överklagat bygglovsavgiften. Handläggaren sa att de hade gått igenom en "massa domstolsbeslut" och det visat sig att de gjort fel när de räknade ut min avgift. Vet inte riktigt om jag tror på den förklaringen. Mer rimligt är att de gjort en fuling och hoppades att jag inte skulle känna till lagen. Men låter inte så bra att säga så i telefon såklart.
Nu väntar jag på ny, omräknad avgift. Får betala den gamla fakturan och får pengarna tillbaka senare antar jag.
Ja, så kan det det säkert vara. Men med tanke på att 10 veckors regeln är helt central huruvida man kan ta betalt alls så känns det rimligt att man på kommunen har koll på detta. Och görs dessutom i varje ärende. Men jag kanske har för höga tankar om deras kompetensClaes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 871 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 871 inlägg
Typiskt sett så handlar ju sådana här inkompetensfrågor i organisationer om medarbetare som inte känner ansvar utanför sina strikta formella ramar för anställningen. D v s de gör som de gjorde igår och tar inte initiativ till att löpande uppdatera förvaltningen.il_duce skrev:
Klassiskt parafrasering av Percy Barnevik är ju att om medarbetarna följer organisationsschemat i sitt dagliga arbete och beslutsfattande så fungerar ingenting i en organisation. Jag kan inte mer än instämma.
Jo men den gode Percy hade nog förfasats sig idag när medarbetarna fyller sin kalender med möten isf egenarbete... "den som har flest mötesbokningar vinner" 😉Claes Sörmland skrev:Typiskt sett så handlar ju sådana här inkompetensfrågor i organisationer om medarbetare som inte känner ansvar utanför sina strikta formella ramar för anställningen. D v s de gör som de gjorde igår och tar inte initiativ till att löpande uppdatera förvaltningen.
Klassiskt parafrasering av Percy Barnevik är ju att om medarbetarna följer organisationsschemat i sitt dagliga arbete och beslutsfattande så fungerar ingenting i en organisation. Jag kan inte mer än instämma.
Dock tror jag att om det hade varit omvänt, om handläggare regelmässigt hade missat att ta betalt fast man hade rätt till det, skulle det åtgärdas och utbildas snabbare än kvickt.Claes Sörmland skrev:Typiskt sett så handlar ju sådana här inkompetensfrågor i organisationer om medarbetare som inte känner ansvar utanför sina strikta formella ramar för anställningen. D v s de gör som de gjorde igår och tar inte initiativ till att löpande uppdatera förvaltningen.
Nu är ärendet avklarat. Fick tillbaka 15000kr (av 25000kr). Tog tid eftersom ekonomiavdelningen var "inkompetent" enligt min handläggare Kan tillägga att grundfelet berodde på att denne själv var inkompetent Fick ingen spec på vad det var jag fick tillbaka på men är nöjd i alla fall.