MultiMan
@nimbus88 Ska vi bildgissa eller vad menar du?

...

Jag köpte en Nilfisk Multi II 22 för några år sedan för 800kr på CDON. Mycket bra köp och rekommenderas. Suger rejält, lång slang och allmänt väl fungerande.
 
biltema WD 1201 som tråden handlar om
 
Den suger bra, jag använder den till äckel jag inte vill ha in i snickeridammsugaren.

Plus:
Den har nästan lika bra sugförmåga som Festool Midin.

Den har automatisk tillslag när man har maskin kopplad i uttaget, fördröjing på frånslaget när man stänger av inkopplad maskin t.e.x. en slipmaskin så går den några sekunder till

Den är pra på våtsugning

Minus:
Slangen är hård och kort, damsugaren är högljudd, påsfastsättningen är dålig, den välter lätt när man förflyttar den genom att dra i slangen.
 
  • Gilla
nimbus88 och 1 till
  • Laddar…
Högljudd kan jag skriva under på, den låter något fruktansvärt. Eftersom slangen som sagt är ganska kort är det svårt att komma långt ifrån motorn/burken så jag kör den väldigt ogärna utan hörselskydd.

Har använt våran mest till att städa slipdamm och det funkar ganska bra. Ibland måste man öppna tocket och dra av allt damm som fastnat på filtret, man märker när den tappar lite av sugförmågan. Förutom ljudet tycker jag den funkar bra, man får med olika munstycken så man kan suga i smala springor eller borsta. Det stora golvmunstycket har jag kört på väggarna med.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Jag tröttnade på att filtret täpps igen och började använda påsar istället.
[länk]
Vad suger du för något? betongdamm?
 
F fixarpelle skrev:
Jag tröttnade på att filtret täpps igen och började använda påsar istället.
[länk]
Funkar det bra för slipdamm? Har faktiskt inte ens provat påsen som följde med då vi använt den mycket för att suga upp grovskräp och inte ville fylla påsen på en gång.
 
K Kdog skrev:
Högljudd kan jag skriva under på, den låter något fruktansvärt.
Fick äran att lyssna på detta skräpet, vilket jäkla liv den förde.:sick: Hoppas verkligen ingen funderar på att köpa skiten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fick äran att lyssna på detta skräpet, vilket jäkla liv den förde.:sick: Hoppas verkligen ingen funderar på att köpa skiten.
Tror det är måånga som funderar på skiten, BT lyckas ju sälja allt möjligt skit som får händerna att domna på minuter mm. :cry:
 
Har en sådan sedan några år tillbaka som för den mesta tiden står kopplad till kapsågen och då är den inte alltför långa slangen ett plus.
Duger fint även till städning av verkstaden lite då och då, den är dock rätt högljudd men det spelar mindre roll då jag alltid har hörselskydd på mig där.
Våtegenskaperna har jag dock inte testat än.
Prisvärd? Absolut!
 
Jag tycker den fungerar fint mot vad den kostar. Att köra med påsar är ett måste enligt mig, sätter inte alls igen filtret på samma sätt.
 
N nimbus88 skrev:
Vad suger du för något? betongdamm?
Utan påsar så fylls filtret med smuts väldigt snabbt oavsett vad du suger (undantaget vätska som inte använder vanliga filtret).
Jag dammsuger bilen, träspån, blästerdamm, betong/puts/stendamm, byggstäd mm allt sådant som man brukar använda en grovdammsugare till.
K Kdog skrev:
Funkar det bra för slipdamm? Har faktiskt inte ens provat påsen som följde med då vi använt den mycket för att suga upp grovskräp och inte ville fylla påsen på en gång.
Jag tycker 12kr påsen är väl värt att slippa blåsa ur filtret så ofta, jag blåste rent filtret oftare än jag byter dammsugarpåsen.
Att använda dammsugarpåsar ger mig mer arbetstid vilket är mer värt än kostnaden för dammsugarpåsen.
 
tråden ålderstigen, jag vet men har en äldre modell av denna som är svart på ovansidan...kanon! ville ha en till, nu blå på ovansidan. brann ganska direkt. fick en ny. drygt ett år har gått och nu är motorn helt slut. Vet att det är fler än min som brunnit.... var försiktiga med denna.
 
M maskus skrev:
tråden ålderstigen, jag vet men har en äldre modell av denna som är svart på ovansidan...kanon! ville ha en till, nu blå på ovansidan. brann ganska direkt. fick en ny. drygt ett år har gått och nu är motorn helt slut. Vet att det är fler än min som brunnit.... var försiktiga med denna.
Även min dog.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.