S SolenSkiner skrev:
Hej,

Någon som har använt och testat denna från biltema? Funderar på om det är värt att skaffa en sådan eller inte. Är ute efter en dammsugare att använda i garaget till diverse smuts och skit.

[länk]
Skulle behöva typ en sån för att sanera min lägenhet: Är den någe bra?
 
Har en sån, den funkar hyggligt. Men går snabbare att sopa med borste..
 
Den jag hade brann motorn upp på efter några månaders användning. Tyvärr hade jag köpt den ett drygt år innan och det var bara ett års garanti.
 
Har haft föregångaren till den i ca 6 år, faktiskt sugit upp vatten från en ponton till en husbåt så att det stod en kvast med vatten rakt upp ur utloppet innan bollen tätade, flera gånger, trots det fungerar den fortfarande som den ska.
Flitigt använd till att suga upp sågspån ur bjälklag, sugit slipdamm från slipmaskin, fräsning av vändspår i spårade spånskivor för golvvärme ca 200kvm, stendamm från kapning av sten, mm så kvaliten känns bra.
Sugeffekt på Biltema VS Kärcher eller liknande vet jag inte, men misstänker att man får vad man betalar för....
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Låter som att det blir en sådan från biltema :)

Tack för svaren
 
M
Hyfsat nöjd med min men slangen är väldigt kort, ganska störigt...
 
Biltemas blåa modell? ;)
 
useless useless skrev:
Biltemas blåa modell? ;)
Oj hamnade i fel tråd☺️
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
1,5m slang, skämtar dom?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
1,5m slang, skämtar dom?
Tänkte detsamma!

Fyra meter är lagom så man inte blir förbannad över att få dammsugaren på hälarna hela tiden...
 
Slangen och munstycket har en liten invändig diameter, helt tokigt på en grovdammsugare.
Plasten är dålig som lätt spricker och inget jag vill använda i ett bygge, drog lite i slangen vid städning under rivning och hjulen och dess hållare sprack även rörböjen brister lätt om teleskoprör används.

Den fungerar men jag upplever den inte som en grovdammsugare den mindre modellen WD 1000/10 imponerar mer.
Det är en billig maskin men att rör/slang har en liten håldiameter och värdelöst val plast är något som konstruktören borde ha åtgärdat för länge sedan men att de finns kvar tyder på att ingen bryr.
 
F fixarpelle skrev:
Det är en billig maskin men att rör/slang har en liten håldiameter och värdelöst val plast är något som konstruktören borde ha åtgärdat för länge sedan men att de finns kvar tyder på att ingen bryr.
Det är slående att folk kan handla undermåliga produkter bara för att de är "billiga". Kan man knappt använda skiten är det väl inte billigt, snarare dyrt när man kastat bort pengar på nått som knappt fungerar...
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det är slående att folk kan handla undermåliga produkter bara för att de är "billiga". Kan man knappt använda skiten är det väl inte billigt, snarare dyrt när man kastat bort pengar på nått som knappt fungerar...
Den första lämnade jag tillbaka en eller två dagar efter köp med hjulen trasiga och rörböjen gick av när jag stötte emot lite lätt med teleskopröret när jag sög ur resterna i en halvt riven skorsten som sedan göts igen och användes till stöd för bärande limträbalk.
Bytte till en ny som hanterats varsamt och mest används som spånsug från sågar och maskiner samt lättare byggstädning.
Kvaliteten är inte den bästa men den fungerar bra som spånsug fast det smala munstycket/rörböj kräver en övergång för att passa verktygen men jag sågade av fogmunstycket den delen som överlappar rörböjen och använder det som övergång i storlek.
Den klarar uppgiften som spånsug galant även om det regnar.
Jag använder den även till min egenbyggda mindre blästringslåda för att blästra bildetaljer och bromsok vid renovering och och där fungerar den bra och den lilla runda borsten som följer med är klistrad som anslutning i blästerboxen med en bit från en plast dunk över.
Visa bilaga 20181031_131446.jpg
Biltema har nyligen bytt artikelnummer på produkten (står som inkommande) som fortfarande har lika klent invändigt mått på slangen men plasten kanske är bättre nu än tidigare men jag vet inte hur den "nya" skiljer sig och manualerna är väldigt lika.
Biltema brukar åtgärda bristfälliga produkter efter reklamationer så jag hoppas att plasten blivit bättre, om jag var i tankarna att köpa produkten från biltema så hade jag inväntat dammsugaren med det nya artikelnumret.
Äldre manual https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-593_man.pdf
Manual nya artikelnumret https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/17-582_man.pdf
Jag är väldigt kluven angående denna dammsugaren då den fungerar bra till jag använder den som nu och till det är jag nöjd med dammsugaren men den är inte en grovdammsugare för rivningsarbete vid ett bygge, det är den alldeles för klent konstruerad för att klara av.
 
Någon mer som provat denna?

17-593_xl_1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.