mariaochthomas skrev:
Hallå alla kronanbyggare, tänkte bara bryta lugnet med ett inlägg!

Vi har nu efter många olika modeller bestämt oss för att bygga ett Funkisvägen från Anebyhus..

Tar det länge att få bygglov, eller hur länge har det tagit för er andra?

Hej Maria och Thomas!

Kul att det kommer ett till funkishus på Kronan, vi har precis flyttat in i vårat.
Tycker det är kul med den variation av hustyper som kommer upp här.

Vi tittade själv på Anebyhus och Götenehus, deras hus har varit en inspirationskälla.

Förresten, ni bygger på etapp 2, är tomt 31 på slingan närmast oss på etapp 1 eller längre bort ?

(Bygglovet tog ca 8 veckor för oss, dock var det under semestertider)


Hälsn. Fredrik

 
Dito skrev:
[quote author=mariaochthomas link=1128681018/420#446 date=1140717573]Hallå alla kronanbyggare, tänkte bara bryta lugnet med ett inlägg!

Vi har nu efter många olika modeller bestämt oss för att bygga ett Funkisvägen från Anebyhus..

Tar det länge att få bygglov, eller hur länge har det tagit för er andra?

Hej Maria och Thomas!

Kul att det kommer ett till funkishus på Kronan, vi har precis flyttat in i vårat.
Tycker det är kul med den variation av hustyper som kommer upp här.

Vi tittade själv på Anebyhus och Götenehus, deras hus har varit en inspirationskälla.

Förresten, ni bygger på etapp 2, är tomt 31 på slingan närmast oss på etapp 1 eller längre bort ?

(Bygglovet tog ca 8 veckor för oss, dock var det under semestertider)


Hälsn. Fredrik

[/quote]

Jo vi har sett erat, blir väldigt fint :)! Tomt 31 är ett kvarter bort från etapp ett kan man säga, så inte direkt inpå. Hoppas på att vårt bygglov går fortare iaf!

M.v.h Thomas å Maria


 
Kollade elskåpet vid bygget i går och en sak är säker, det går åt massor av el under byggtiden. Mätaren står redan på 12.700 kWh!!! Och bygget är inte färdigt än ...
Har du ngn koll på vilken er elåtgång blev totalt under byggtiden, Dito?
 
Måste säga att det är skönt att vi börjar bygga i Juni med tanke på din elförbrukning Birgi....
 
birgi skrev:
Kollade elskåpet vid bygget i går och en sak är säker, det går åt massor av el under byggtiden. Mätaren står redan på 12.700 kWh!!! Och bygget är inte färdigt än ...
Har du ngn koll på vilken er elåtgång blev totalt under byggtiden, Dito?
Våran står på drygt 41 000 kwh...har inte fått någon "slutlig" räkning än men har blivit ombedd att läsa av,  så vi kan börja på "ny kula" nu när det är färdigt.

Det låter enormt mycket...ska kolla på måndag med Luleå Energi.

 
Dito skrev:
Kul att det kommer ett till funkishus på Kronan, vi har precis flyttat in i vårat.
Tycker det är kul med den variation av hustyper som kommer upp här.

Vi tittade själv på Anebyhus och Götenehus, deras hus har varit en inspirationskälla.
Hej Dito!
Har ni byggt funkishus? Vad valde ni för hus? Eller ritade ni det själv? Vem byggde det åt er? Blir nyfiken eftersom vi också byggt funkis (nyfunkis/modern funkis...)
 
birgi skrev:
Kollade elskåpet vid bygget i går och en sak är säker, det går åt massor av el under byggtiden. Mätaren står redan på 12.700 kWh!!! Och bygget är inte färdigt än ...
Jag tror det gick åt 28 000 kWh under vår byggtid (feb-maj 05)...Jag tyckte det kändes mycket...Men jag gissar att det kostar på att värma betongplattan, och de fläktar som torkar inomhus under några veckor är ju inga småfläktar direkt...
Jag tyckte jag fick elräkningar på 12 000 :- varje gång räkningen kom förra året, jag trodde hela tiden det hade blivit något fel...men det kostar på med vinterbygge.
Å andra sidan fick vi 30 000:- "vinterrabatt" från Vittjärvshus.
 
Byggarinnan skrev:
[quote author=Dito link=1128681018/450#462 date=1141742684]

Kul att det kommer ett till funkishus på Kronan, vi har precis flyttat in i vårat.
Tycker det är kul med den variation av hustyper som kommer upp här.

Vi tittade själv på Anebyhus och Götenehus, deras hus har varit en inspirationskälla.
Hej Dito!
Har ni byggt funkishus? Vad valde ni för hus? Eller ritade ni det själv? Vem byggde det åt er? Blir nyfiken eftersom vi också byggt funkis (nyfunkis/modern funkis...)[/quote]


Hej Byggarinan!

Jo, vi ritade själv vårat hus (nyfunkis stil)
Egentligen var vårat hus tänkt som enplans men vi fick inte ens lämna in det på kommunen, vi hade ritat det alldeles för stort mot vad vi fick (glömt! räkna in carporten), tillsammans med förråd och carport hamnade vi på 205kvm. (mot tillåtna 25% av våran tomt 700kvm = ca 175)
Idag är vi glad att vi gjorde ett "loft" , det blev bättre.
Det är en Överkalix firma som finns i släkten som byggt det.

Var har ni byggt? Eller håller ni på att bygga?


Hälsning. Fredrik




 
birgi skrev:
Kollade elskåpet vid bygget i går och en sak är säker, det går åt massor av el under byggtiden. Mätaren står redan på 12.700 kWh!!! Och bygget är inte färdigt än ...
Har du ngn koll på vilken er elåtgång blev totalt under byggtiden, Dito?

Hej igen,

Nu har jag pratat med Luleå Energi, vi har från det att vi började bygga i augusti tills idag, 13 mars förbrukat ca 11.700 kwh. (Dom använder beg läsare ibland, våran började på 400.493 kwh!). Då har vi bla värmt en barack och utedass...utöver 1000watts lampor, tryckluftsmaskiner, avfuktare, värmefläktar mm.
Jag tyckte inte det är något att säga om, det slutar på ca 10.000 kr för hela byggtiden.

/Hälsn. Fredrik
 
Dito skrev:
[quote author=birgi link=1128681018/450#464 date=1142149566]Kollade elskåpet vid bygget i går och en sak är säker, det går åt massor av el under byggtiden. Mätaren står redan på 12.700 kWh!!! Och bygget är inte färdigt än ...
Har du ngn koll på vilken er elåtgång blev totalt under byggtiden, Dito?

Hej igen,

Nu har jag pratat med Luleå Energi, vi har från det att vi började bygga i augusti tills idag, 13 mars förbrukat ca 11.700 kwh. (Dom använder beg läsare ibland, våran började på 400.493 kwh!).  Då har vi bla värmt en barack och utedass...utöver 1000watts lampor, tryckluftsmaskiner, avfuktare, värmefläktar mm.
Jag tyckte inte det är något att säga om, det slutar på ca 10.000 kr för hela byggtiden.

/Hälsn. Fredrik[/quote]


10.000 kr är vad vår säljare uppskattade byggelkostnaden för oss, men iom att vi redan är uppe i 12.700 kwh så lär det ju bli lite dyrare för vår del ... Det är en månad kvar innan vi är i mål. Vårt elskåp är det som hör till huset, dvs inget speciellt byggelskåp, räkneverket stod på 1 när man startade.
 
Dito skrev:
Var har ni byggt? Eller håller ni på att bygga?
Hälsning. Fredrik
Vi har byggt ett nyfunkishus i Boden, eller rättare sagt: firman Vittjärvshus har byggt det åt oss :) (totalentrepenad). Vi köpte tomt vid älven, och har inga hus eller annat mellan oss och Luleåälven förutom en gångbana, som är trevligt upplyst på kvällen.

Vi ritade huset med inspiration av Trivselhus Arkitektens skiss 519 och 522. Vi valde enplans för att "slippa" trappa (bott i 2 hus med trappa och har en nyfödd igen).

Det tog lång tid för oss att få igenom bygglovet (6 v tror jag, i oktober!) pga att vi överskred med mer än de tillåtna 10% man får överskrida.
211 m2 byggyta hus + 65 m2 garage har vi byggt. 7 r o k.

Ibland saknar jag känslan med övervåning, och hus med övervåning ser ju också pampigare ut. Men jag känner än så länge att enplans fördelar är så stora, jag nyttjar varje rum mer och behöver inte ramla i trappa längre eller vakta att storsyskonen stänger trappgrinden.

Vi har maximerat ljusinsläppet med 10 höga fönster mot älven, det ger en härlig känsla att man nästan vistas utomhus! Förvånandsvärt hur fönster nuförtiden isolerar, inga problem med drag eller tempsänkning nära dessa enorma fönster. Vi har pulpettak i båda vardagsrummen samt stora sovrummet och ena badrummet, och ryggåstak i kök/matdel. Vi har äggskalsvita väggar generellt (utom barnrummen) samt målad fondvägg i 5 rum.

Hur ritade ni erat hus? Vad har ni valt för färg på fasaden? Liggande/stående panel?
Diskuterade ni med någon arkitekt när ni ritade ert hus? (Det gjorde inte vi...tur att det ändå blev bra...).
Mvh, Helena
 
Dito skrev:
Jag tyckte inte det är något att säga om, det slutar på ca 10.000 kr för hela byggtiden.
HELT otroligt. Jämfört med vår åtgång på 28 000 kWh. :surprised:

Kanske det har att göra med att vår platta gjöts vintertid och skulle torka?
Vi försedde antagligen hela nejden med värme från den utstrålande plattan i feb/mars 05...Det var en ganska mild vinter i Sävast för ett år sen om jag tänker efter :D
 
Byggarinnan skrev:
[quote author=Dito link=1128681018/450#470 date=1142237464]
Jag tyckte inte det är något att säga om, det slutar på ca 10.000 kr för hela byggtiden.
HELT otroligt. Jämfört med vår åtgång på 28 000 kWh.  :surprised:

Kanske det har att göra med att vår platta gjöts vintertid och skulle torka?
Vi försedde antagligen hela nejden med värme från den utstrålande plattan i feb/mars 05...Det var en ganska mild vinter i Sävast för ett år sen om jag tänker efter  :D[/quote]


Men 28.000 kwh låter ju otroligt mycket! Vår platta gjöts i slutet av november och vi bygger ju ännu, inflyttning planerad till 10 april. Jämfört med er åtgång :surprised: är ju våra 12.700kwh (hittills) mycket blygsamma. Undrar varför det skiljer så mycket? betalade ni hyra för ett särskilt byggelskåp?
 
Dito, Byggarinnans hus har varit med i "vår" tidning i höstas ... ;)
 
Hur ritade ni erat hus? Vad har ni valt för färg på fasaden? Liggande/stående panel?
Diskuterade ni med någon arkitekt när ni ritade ert hus? (Det gjorde inte vi...tur att det ändå blev bra...).
Mvh, Helena

Jag jobbar med Photoshop dagligen så det föll sig naturligt att använda det programmet. Det blir ju inte skalenligt men det har varit till stor hjälp för att testa fasad, fönsterstorlekar, färgval, placering av utebelysning, ändra i köket mm då vi hela tiden använt datorn för att "se" hur det ev. skulle kunna komma se ut.
Tänkte börja testa lite färger på fasaden nu, var ute och tog några kort nu när ljuset kommit, vi får hoppas att våran snart är här så man kan börja måla!
Som det ser ut nu blir det en grå nyans (som kanske går mot någon färg). Vi har gula fönster. Större delen är stående panel och lite liggande runt entrén. I dag är huset vitt (grundmålat) och vi har börjat gilla det, men då skulle vi kanske haft en annan färg på fönstrena.
Vi har inte så mkt fönster fram utan det mesta är på baksidan i vardagsrummet där det är högt i tak, tror det är ca 5,5 m.

När det gäller arkitekt så hade vi ingen hjälp direkt, på gott och ont. Man har lärt sig enormt mycket, och visst, fick man göra om, skulle man nog en ändra några saker.
Är nästan säker att jag besökt alla hustillverkares hemsidor i Sverige plus en del andra i Skandinavien för att hämta inspiration...och det är mkt man hade velat göra som inte rymts inom de ekonomiska ramar vi haft.

Hälsningar Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.