Jesca_j skrev:
Tänk på att grundvattennivån kommer att sjunka vartefter det byggs vägar, hus som har dränering runt, utdikning osv. nivån kan sjunka en halvmeter på något/några år.
Det var ju bra att höra.

Till STEKO
Jo massor kan bli en kostsam i historia. Mitt råd är dock att påbörja markarbetet i ett tidigt skede då det möjligvis finns massor kvar från utgrävningen av etapp II. Massornas kvalite kan dock variera har vi märkt. Sedan kan man kolla runt med kontakter, helt plötsligt är det någon som vill bli av med massor (det är ju kostsamt att lämna massor på ex soptippen)
 
Henjen skrev:
[quote author=birgi link=1128681018/240#266 date=1133951290]Henjen; vilken hustyp och från vilken husleverantör planerar ni att bygga?
Vi funderar på att bygga 1 1/2 eller 1 3/4 plan. Har tittat lite på bland annat Vittjärvshus och Skidstahus, men vi har inte kommit så långt i vår planering ännu.
[/quote]

Visst är det ett Skidsta hus som nu finns på en av de övre slingorna på Kronan, det ser iallafall jättefint ut.
 
linsko skrev:
[quote author=Henjen link=1128681018/270#270 date=1133977733][quote author=birgi link=1128681018/240#266 date=1133951290]Henjen; vilken hustyp och från vilken husleverantör planerar ni att bygga?


Visst är det ett Skidsta hus som nu finns på en av de övre slingorna på Kronan, det ser iallafall jättefint ut.[/quote]

Har det rests ännu ett hus på övre slingorna? Vilken stil är det på det huset? Har tidigare bara sett Skidstahusskyltar, på två tomter om jag inte minns fel?
Måste nog ta en tur och kika på de övre slingorna också ...
Linsko, vet du vad ni får för hustyp mittemot er?
 
Mia o Danne

Jag och hundarna var och smög lite runt ert hus i går kväll och tittade. Det ser jättefint ut. Det är supermysigt på baksidan med balkongdörrarna. Ska ni bygga en altan där bak?
Ni får verkligen insynsskyddat där i hörnet.
Jag var och gick med hundarna i går kväll. Då slog det mig återigen vilket underbart område vi kommer att bo i. Det är inte många ställen i Luleå där du kan bo så hyfsat nära stan, men samtidigt ha så mycket skog runt hörnet.
 
Skidstahuset är på den övre slingan (inte den där K-Rautahuset står utan den andra) allra högst upp. Det är lite "äldre" stil på huset med burspråk etc, det såg himla pampigt ut.
Mitt emot oss blir det ett Älvsbyhus.
Jag tror ni har bra hanverkare hos er. Min pappa som varit snickare i många år sa att de är jätteduktiga.
 
Ja, vi har själva valt vilket företag Götenehus ska ha som underentreprenörer - Lindströms golv och bygg från Råneå. Götenehus har inte byggt i Luleå tidigare så vi fick tipsa dem, vilket kändes superbra.
Lindströms golv och bygg har byggt ut vårt nuvarande hus och byggt nytt badrum åt oss osv och vi är mkt nöjda med dem. Hittar man bra hantverkare ska man hålla HÅRT i dem. :)
 
linsko skrev:
Mia o Danne

Jag och hundarna var och smög lite runt ert hus i går kväll och tittade. Det ser jättefint ut. Det är supermysigt på baksidan med balkongdörrarna. Ska ni bygga en altan där bak?
Ni får verkligen insynsskyddat där i hörnet.
Jag var och gick med hundarna i går kväll. Då slog det mig återigen vilket underbart område vi kommer att bo i. Det är inte många ställen i Luleå där du kan bo så hyfsat nära stan, men samtidigt ha så mycket skog runt hörnet.
Jag var också ut och gick med min hund för ngn dag sedan. Gick då mot lerbäcken, Super bra att gå med hund där. Man behöver inte gå så långt om man bara ska ut en snabbis.
Vad kul att du tycker att huset ser fint ut.
Har ni börjat hänga upp köket än?
I helgen ska Daniel börja lägga klinkers i köket (på upphöjningen) sen är det väl bara att börja hänga upp köket. Men det är nog inte så bara... ;)Fy, vad många kartonger!


Birgi: snart skulle väl ert hus komma? Vad spännande! Var och tittade på din hemsida och såg bilder på huset, det kommer nog att bli jätte fint det med!

Ha det så bra och TREVLIG helg! :)
 
Vi kommer att börja hänga in köket i helgen. I går kväll var vi och målade det insatta innertaket i köket det sista varvet. Idag ska Robban och hans pappa lägga klinkers. Så i morgon börjar de förhoppningsvis med köket. Vi vill liksom få undan köket...för det är som du säger....det är så många kartonger - och tar så mycket plats.
 
Hej alla på Kronan :)
Vi blev tipsade av en kompis om detta forum. Vi håller själv på för fullt med vårat lösvirkeshus. (samma slinga som K-rauta huset)
Vi har tänkt flytta in i januari och undrar om det finns några andra som börjar bli klara, vi har två barn, en pojke på 4år och en liten tjej som är 5mån, läste att det var en del småbarnfamiljer.
Någon som hört hur det blir med postgången?


 
Dito skrev:
Hej alla på Kronan :)
Vi blev tipsade av en kompis om detta forum. Vi håller själv på för fullt med vårat lösvirkeshus. (samma slinga som K-rauta huset)
Vi har tänkt flytta in i januari och undrar om det finns några andra som börjar bli klara, vi har två barn, en pojke på 4år och en liten tjej som är 5mån, läste att det var en del småbarnfamiljer.
Någon som hört hur det blir med postgången?
Hej och välkommen till detta forum! :)
Vi bygger också ett lösvirkeshus. Den första slingan på höger sida och huset längst bort på hö.sida. Vi beräknar vara färdiga i Januari. Men vi kommer att flytta in i vårt hus tidigare än så. Så fort som möjligt. Dels att vi bor just nu i 2:a hand efter vi sålt vår lgh och att det inte känns speciellt tryggt att lämna huset allt eftersom det kommer mer saker in i huset av värde.
Hur går det för er med huset?
 
Dito skrev:
Hej alla på Kronan :)
Vi blev tipsade av en kompis om detta forum. Vi håller själv på för fullt med vårat lösvirkeshus. (samma slinga som K-rauta huset)
Vi har tänkt flytta in i januari och undrar om det finns några andra som börjar bli klara, vi har två barn, en pojke på 4år och en liten tjej som är 5mån, läste att det var en del småbarnfamiljer.
Någon som hört hur det blir med postgången?

Är det ni som bygger det läckra huset i nyfunkisstil?
 
Dito skrev:
Någon som hört hur det blir med postgången?
Ja, hur är det med den???? :-?
Men dom måste väl börja köra ut posten när några flyttar in, annars blir det ju hel konstigt. Jag har en släkting som är brevbärare, har frågat han om detta. Men han visste inte men han skulle kolla upp det.
Annars frå man väl ringa till posten och höra hur det är tänkt!
 
Hej igen!
Jo vi bygger i nyfunkis stil, det har gått bra än så länge!
Vi har blivit en månad försenad, hade tänkt flytta in till jul men nu blir det i januari.

Vi har en lång månad framför oss eftersom vi kommer göra mycket själv.
Så snart blir det i alla fall att mer eller mindre "bosätta" sig där kvällar och helger!

Jag ska ta en promenad runt kvarteren, det verkar börja hända en hel del!


Hälsningar Fredrik med familj

 
Dito skrev:
Hej igen!
Jo vi bygger i nyfunkis stil, det har gått bra än så länge!
Vi har blivit en månad försenad, hade tänkt flytta in till jul men nu blir det i januari.

Vi har en lång månad framför oss eftersom vi kommer göra mycket själv.
Så snart blir det i alla fall att mer eller mindre "bosätta" sig där kvällar och helger!

Jag ska ta en promenad runt kvarteren, det verkar börja hända en hel del!


Hälsningar Fredrik med familj
Jag har skickat dig PM = personligt meddelande. Läs det! (Du går in på dina meddelanden uppe i "listen")
 
Linsko: Har ni hängt upp köket? isåfall blev det bra?
Daniel och hans pappa har lagt klinkers i köket under lö och sön. Så imorgon em ska vi foga. vi måste nog komma över på en titt till er när vi ser att ni är där.
Ha det bra!

/Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.