Trora tt vi hade plats 295... Är lite nyfiken på hur de andra som anmälde sitt intresse för tomt på etapp 2 resonerade i sin rangordning av tomter. Vi tror att de flesta såg tomterna på "vår" gata som ganska dåliga... Vi valde tomter som har så lite grannar som möjligt, vill bo nära naturen men ändå i solen!
 
LuddeoMaya skrev:
Trora tt vi hade plats 295... Är lite nyfiken på hur de andra som anmälde sitt intresse för tomt på etapp 2 resonerade i sin rangordning av tomter. Vi tror att de flesta såg tomterna på "vår" gata som ganska dåliga... Vi valde tomter som har så lite grannar som möjligt, vill bo nära naturen men ändå i solen!

Men om etapp 3 förverkligas fortsätter väl området med villor alldeles intill er "sista" slinga i etapp 2? Och då kön vuxit som sjutton så verkar det ju troligt att så blir fallet och då lär ni inte ha mer än några enstaka träd mellan er och nästa etapp, om jag fattat det rätt?
 
Enligt kommunen så ligger det närmast i tid att släppa tomter på området Vithällberget(?) bakom Björsbyn. Då jag pratade med kommunen lät det som om etapp 3 är mycket långt fram i tiden, om det ens blir av.

Men etapp 3 (om det blir av) ligger ca 500- 700 m från oss efter skjutbanan så nå grannar västerut verkar det ej bli. Desutom ska det projekteras för Lulsundsberget och Kronanbacken före etapp 3 är tilltänkt.

/Ludde & Maya.
 
LuddeoMaya skrev:
Vi har fått tomt 3 på etapp 2!! Det känns super spännande och vi är jätte nöjda med tomten, MEN, vi är givetvis nyfikna på hur kommunen resonerar runt skogen västerut. Som det ser ut nu har vi och ca 15 andra tomter obefintligt med sol efter ca kl. 15... Vi vill absolut ha skogen kvar men inte i närheten så tät och hög som den är i dag.

Är det någon som hört något eller har liknande funderingar?

/Ludde & Maya
När vi valde tomter hade vi i åtanke att man får dåligt med kvällssol på tomterna närmast den täta skogen. Sedan verkar avståndet till berggrunden vara rätt kort där vilket kanske innebär att man måste spränga. Man får hoppas på att kommunen kommer att röja upp den täta skogen. Tomterna 1-8 är ju annars jätte bra. Kommunen kommer ju att hålla en informationsträff för alla som fått tomt tisdagen den 6:e december. Man får väl ta upp frågan ang röjning då. Annars så har vi fått tomt 42 och känner oss nöjda!
 
Ni som går på infoträffen kan väl passa på att fråga om den "evetuella vägen" från Lerbäcken till Kronan, som jag hoppas INTE blir av, ser hellre att trafiknivån hålls låg i vårt nya område. Skulle det bli utbyggnad av den vägen samt förbindelse till Bensbyvägen får vi ju en enorm ökning av trafik och bullernivå. *gillar inte*
 
Ludde & Maya.... Ni har ett PM...
 
birgi skrev:
Ni som går på infoträffen kan väl passa på att fråga om den "evetuella vägen" från Lerbäcken till Kronan, som jag hoppas INTE blir av, ser hellre att trafiknivån hålls låg i vårt nya område. Skulle det bli utbyggnad av den vägen samt förbindelse till Bensbyvägen får vi ju en enorm ökning av trafik och bullernivå. *gillar inte*
Instämmer med dig där! Kan mycket väl tänka mig att åka runt de gånger vi ska åt det hållet för att slippa den trafik som alla hertsöbor i skulle orska när de "genar"  :p
 
mariaochthomas skrev:
[quote

Instämmer med dig där! Kan mycket väl tänka mig att åka runt de gånger vi ska åt det hållet för att slippa den trafik som alla hertsöbor i skulle orska när de "genar"  :p
Vilken tomt har ni i etapp två?
Hurdant hus funderar ni på? Man blir ju nyfiken på vad som kommer att "växa" fram i närområdet ... :)
Det som är så kul med Kronan är ju att det blir många olika hustyper, tycker jag.
 
Hej!

Vi fick tomt nr 31, känns helt okej! Våra lägst rankade var de som var nära berget/grundvattnet och sen har höjd, sol och storlek fått avgöra. Ang huset så har vi funderat mellan lite olika alternativ (inte helt ovanligt kanske).

Till en början var vi tvärsäkra på att det var enplanshus med nyfunkisstil som gällde (Anebyhus och Sävsjöträhus var på tal), men sen så besökte vi husmässan i Uleåborg och fastnade mer för tvåplanshus så det sista vi tittat på är ett Lapplihus. Problemet är bara det att det är drygt åtta meter högt så som det ser ut nu så kommer vi att rita ett tvåplans med inspiration från flera andra.

Känns iaf väldigt roligt, spännande och stort.. vi får se vart det hela landar... Vi har väl som plan att kontakta något företag som kan bygga efter ritning som det ser ut nu.

Själva? Ni var på etapp ett va?

 
mariaochthomas skrev:
Hej!

Vi fick tomt nr 31, känns helt okej! Våra lägst rankade var de som var nära berget/grundvattnet och sen har höjd, sol och storlek fått avgöra. Ang huset så har vi funderat mellan lite olika alternativ (inte helt ovanligt kanske).

Till en början var vi tvärsäkra på att det var enplanshus med nyfunkisstil som gällde (Anebyhus och Sävsjöträhus var på tal), men sen så besökte vi husmässan i Uleåborg och fastnade mer för tvåplanshus så det sista vi tittat på är ett Lapplihus. Problemet är bara det att det är drygt åtta meter högt så som det ser ut nu så kommer vi att rita ett tvåplans med inspiration från flera andra.

Känns iaf väldigt roligt, spännande och stort.. vi får se vart det hela landar... Vi har väl som plan att kontakta något företag som kan bygga efter ritning som det ser ut nu.

Själva? Ni var på etapp ett va?
Men det gör väl inget om huset blir 8 m. högt? Vårt blir på högsta stället drygt 8 meter.
Ja, vi har tomt i etapp ett och vi hann byta tomt några ggr innan vi landade på tomt nr 9.
Hur vårt hus ska se ut kan du se här:
www.lyckligagatans.blogg.se

 
birgi skrev:
[quote author=mariaochthomas link=1128681018/240#240 date=1133115440]Hej!

Vi fick tomt nr 31, känns helt okej! Våra lägst rankade var de som var nära berget/grundvattnet och sen har höjd, sol och storlek fått avgöra. Ang huset så har vi funderat mellan lite olika alternativ (inte helt ovanligt kanske).

Till en början var vi tvärsäkra på att det var enplanshus med nyfunkisstil som gällde (Anebyhus och Sävsjöträhus var på tal), men sen så besökte vi husmässan i Uleåborg och fastnade mer för tvåplanshus så det sista vi tittat på är ett Lapplihus. Problemet är bara det att det är drygt åtta meter högt så som det ser ut nu så kommer vi att rita ett tvåplans med inspiration från flera andra.

Känns iaf väldigt roligt, spännande och stort.. vi får se vart det hela landar... Vi har väl som plan att kontakta något företag som kan bygga efter ritning som det ser ut nu.

Själva? Ni var på etapp ett va?
Men det gör väl inget om huset blir 8 m. högt? Vårt blir på högsta stället drygt 8 meter.
Ja, vi har tomt i etapp ett och vi hann byta tomt några ggr innan vi landade på tomt nr 9.
Hur vårt hus ska se ut kan du se här:
www.lyckligagatans.blogg.se

[/quote]

Detta var väldigt intressant med tanke på att det i kommunens brev med beskrivning över etapperna står att det finns en begränsning på två plan och 6,5m? Men givetvis en glad nyhet för oss :D

Kan det vara så att begränsningen träder in om man skymmer grannar eller liknande, vilket vi garanterat skulle göra på tomt 31...

Ser väldigt fint ut ert hus, och stort! :)
 
mariaochthomas skrev:
[quote

Kan det vara så att begränsningen träder in om man skymmer grannar eller liknande, vilket vi garanterat skulle göra på tomt 31...

Ser väldigt fint ut ert hus, och stort!  :)

6,5 meter är maxhöjden upp till _takfoten_! Dvs där huslivet och taket möts!
Och inom den ramen klarar sig i princip alla tvåplanshus. Jag gick nämligen och trodde precis som ni till att börja med, men kollade läget med stadsbyggnadskontoret som gav lugnande besked. :)
En annan grej till alla krnonanbyggare med småbarn - ring kommunen, Britt-marie Hjalmarsson och efterlys dagis på Kronan! Jag gjorde det och deras stora bekymmer är att de inte vet hur många barn med dagisbehov som flyttar in och de hade inte listat ut hur de skulle få reda på det. Jag föreslog att de skulle ta vreda på vilka som fått tomt och skicka ut en enkät till alla, om inte annat.
Jag vet att i min slinga, dvs 8 hus, kommer att finnas minst 8 småbarn i åldern 0-2 år = barn med dagisbehov.

 
mycket bra nyheter... vi ska genast rita om då :p

Maria ringer till kommunen imorgon och påtalar idén med enkät då dessa saker brukar ha en tendens att dra ut på tiden ibland. Maja t v. börjar gärna dagis sen på ett år eller så..
 
mariaochthomas skrev:
mycket bra nyheter... vi ska genast rita om då :p

Maria ringer till kommunen imorgon och påtalar idén med enkät då dessa saker brukar ha en tendens att dra ut på tiden ibland. Maja t v. börjar gärna dagis sen på ett år eller så..

Och vi har en Vilgot som gärna börjar dagis på Kronan i augusti nästa år!
Hur gammal är Maja? Vår minsting är född september -04.
 
Maja är född Juni -05 så hon är bara drygt 5mån än..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.