joflopp skrev:
Jag har inte mycket till övers för möss som letar sig in i mitt hus, men jag ser till att ta dem av daga på ett bättre sätt än att sakta dränka dem.
Man måste inte ha vätska i hinken. Det är fullt möjligt att ha den som musuppsamlare och släppa av djuren en bra bit ifrån huset.
Så att de kan dö en naturlig och sund död, sakta blödandes ihjäl halvförlamade i nån kattkäft eller i klorna på en ormvråk.

joflopp skrev:
När man ser den filmen så kanske man förstår varför dessa fällor är totalförbjudna? Vippfällor och andra dränkfällor är förbjudna att använda enligt lag då det medför en utdragen och hyfsat plågsam död för djuren.
Vippfällor är inte förbjudna, däremot är det förbjudet att använda dom med vatten.
Man skall enligt instruktionen ha en tom hink under och kolla fällan två gånger per dygn, och sen avliva eventuell fångst snabbt och effektivt...

Zixten skrev:
sen avliva eventuell fångst snabbt och effektivt...
AAha... så minna kissar riskerar att hamna i finkan för att dom leker en kvart med musen innan dom avlivare den....
pffffffffffffffff

Nimajneb skrev:
AAha... så minna kissar riskerar att hamna i finkan för att dom leker en kvart med musen innan dom avlivare den....
pffffffffffffffff
Man kanske kan delegera kontroll- och tömningsansvaret till huskatten? Den borde inte bara vara gladeligen intresserad av att utföra jobbet mer än två gånger per dag, utan även njuta av åtalsfrihet för musens hädangång.

Sök på Snap Turtle mice på YouTube och ni får se fina råttfällor...

joflopp skrev:
När man ser den filmen så kanske man förstår varför dessa fällor är totalförbjudna? Vippfällor och andra dränkfällor är förbjudna att använda enligt lag då det medför en utdragen och hyfsat plågsam död för djuren.

Jag har inte mycket till övers för möss som letar sig in i mitt hus, men jag ser till att ta dem av daga på ett bättre sätt än att sakta dränka dem.

Tycker man det är roande att se när en mususling i panik simmar runt i en hink med vatten tills den dränker sig bör man i mitt tycke fundera över att boka tid hos en terapeut.
Men gör man på rätt sätt blir det väldigt smärtfritt anser jag. På filmen är det nog bara rent vatten.

Jag har bra med glykol, mycket diskmedel detta innebär att musen trillar ner i vatten som är 0 gradigt och saknar ytspänning. Det tar inte många sekunder innan musen är död. Effektiviteten samt lidandet mot musen är % mycket bättre än fällor som kan träffa fel och göra att den får sitta i flera dagar och lida.

I en prefekt värld så sätter man ju så klart upp en skylt att inga möss är välkommna men det tror jag inte funkar. Detta får bli det näst bästa :cool:

Det går väldans bra att simma utan ytspänning i vattnet. Glykolen gör att djuret förgiftas samtidigt som det drunknar och det tar mer än några sekunder. Som sagt, det finns en anledning till att dränkfällor är föbjudna.

En rätt monterad slagfälla dödar snabbt och effektivt varje gång. En dålig fälla har kanske en felträffmarginal på 10 %? En dränkfälla plågar ihjäl djuret 100 gånger av 100.

Jag är inte emot att ha ihjäl möss och annat otyg, men jag tycker att man kan göra det på ett vettigt sätt.

Råttan drunknar full och lycklig om man har hembränt i hinken.....

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.