I InsidersUnited skrev:
Vad sköt du den med? Hagelbrakare känns ju lite overkill =)
.
Den tog sig tillslut in i boningshuset. Stängde in den i vardagsrummet och tog luftgeväret. Krävdes 5st skott med julas ändå rätt kraftiga luftgevär innan den vart död. Samtliga skott var fullträffar i kroppen. Inga kulor hittades utanför råttan i väggar eller så. Fruktansvärt starka djur.

• Gilla
Lilla Yk och 5 till
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Den tog sig tillslut in i boningshuset. Stängde in den i vardagsrummet och tog luftgeväret. Krävdes 5st skott med julas ändå rätt kraftiga luftgevär innan den vart död. Samtliga skott var fullträffar i kroppen. Inga kulor hittades utanför råttan i väggar eller så. Fruktansvärt starka djur.
Fem luftgevärskulor, då ändrar jag mig, då vägde den nog uppemot 610 gram.

Får man förresten använda luftgevär för jakt?

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Fem luftgevärskulor, då ändrar jag mig, då vägde den nog uppemot 610 gram. Får man förresten använda luftgevär för jakt?
Licensfria luftgevär har inte tillräcklig utgångs- eller anslagsenergi för att få användas vid jakt. Det är därför de är licensfria.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Licensfria luftgevär har inte tillräcklig utgångs- eller anslagsenergi för att få användas vid jakt. Det är därför de är licensfria.
Så, det är något slags jaktbrott?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det står att läsa i Naturvårdsverkets författningssamling NFS 2002:18.

Luftgevär och injektionsvapen samt undantag.

20 § . Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) ladda- de med projektil som tillverkats för att expandera/deformeras och där projek- tilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutnings- medel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsen- ergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.
För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav på kunskap som för kulgevär avsedda för patroner i klass 4.
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att ex- pandera/deformeras.

Som står att läsa här nedan:

19 § Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med be- teckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande), användas vid skyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga 4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja, björktrast, pilfink eller gråsparv.

T Troberg skrev:
Fem luftgevärskulor, då ändrar jag mig, då vägde den nog uppemot 610 gram.

Får man förresten använda luftgevär för jakt?
Det beror väl på var de fem skotten satt placerade? Är det fem i magen så tar det ett tag innan den dör. Är det ett i huvudet så lär den dö direkt.

Råttor är rätt beniga så inte säker den hade gått in i huvudet på råttan. Det kanske mest gjort den förbannad :D
Det var nog det mest lämpliga jag hade att ta dö på besten som rusade omkring inne. Faktum är att de luftgevären de sålde för några år sedan hade över 200m/s utgångshastighet. De säljs inte längre :)
Hade jag tagit hagelbössan hade det blivigt lite tråkigt inomhus och det finns säkert nån miljö/djurskyddslag som förbjudit mig att slå ihäl den med en yxa eller liknande också. I den situationen gör man vad som krävs helt enkelt. Det gick så långt att det var råttan eller jag. Fick ta sömntabletter för att sova osv då den levde om på nätterna. Bl.a. inne i köket.
Minns den åt upp en hel vörtlimpa i köket en natt, bara ett ihåligt skal kvar.

• Gilla
Lilla Yk och 3 till
  • Laddar…
B Bockstensmannen skrev:
Råttor är rätt beniga så inte säker den hade gått in i huvudet på råttan. Det kanske mest gjort den förbannad :D
Det var nog det mest lämpliga jag hade att ta dö på besten som rusade omkring inne. Faktum är att de luftgevären de sålde för några år sedan hade över 200m/s utgångshastighet. De säljs inte längre :)
Hade jag tagit hagelbössan hade det blivigt lite tråkigt inomhus och det finns säkert nån miljö/djurskyddslag som förbjudit mig att slå ihäl den med en yxa eller liknande också. I den situationen gör man vad som krävs helt enkelt. Det gick så långt att det var råttan eller jag. Fick ta sömntabletter för att sova osv då den levde om på nätterna. Bl.a. inne i köket.
Jag har absolut INGET att säga om ditt sätt att expediera råttan till dess rätta element, oavsett om det är lagligt eller ej. (Att det inte är lagligt är iofs fakta.:cool:)
Tvärtom. Man gör vad som krävs med dessa skadedjur. Vissa skriker i högan sky när man tar dem med luftgevär, men säger inget om de sitter fast i en slagfälla o dör länge, att man bankar de i huvudet med en skyffel eller annat.

Om du är vapenägare, vilket det verkar som med tanke på att du övervägde hagelbrakaren, så tipsar jag dig om att skaffa ett luftgevär med skyddsjaktlicens. De är mycket potenta o väldigt roliga att skjuta med. Själv har jag ett FX gevär på skyddsjaktlicens med komprimerad luft (Pcp) så jag kan helt lagligt skjuta råttor, skator o annat.
Till skillnad från förr är det nuförtiden inga besvär att bli beviljad licens på luftgevär, med undantag för någon eller ett par regioner. De ingår inte heller i vapengarderoben vilket är ytterligare en positiv aspekt.
Här är en fin bössa.
https://shop.luftvapen.se/luftgevar/fx-airguns/ben-taylor-stock

• Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det beror väl på var de fem skotten satt placerade? Är det fem i magen så tar det ett tag innan den dör. Är det ett i huvudet så lär den dö direkt.
Jag tänkte snarare att min ursprungliga skattning var 600 g, plus vikten av fem luftgevärskulor.

B Bockstensmannen skrev:
Det var nog det mest lämpliga jag hade att ta dö på besten som rusade omkring inne.
Du hade den instängd, varför inte bara ta på handskar och lyfta ut den? Då slipper du dessutom riskera att skjuta sönder tapeten.

B Bockstensmannen skrev:
Nej, den har bara gömt den någonstans.

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag tänkte snarare att min ursprungliga skattning var 600 g, plus vikten av fem luftgevärskulor.
:rofl::rofl:
Det borde jag förstått!

T Troberg skrev:
Du hade den instängd, varför inte bara ta på handskar och lyfta ut den? Då slipper du dessutom riskera att skjuta sönder tapeten.
Ja det hade jag viljat se, försöka ta en stor trängd råtta med händerna... Det hade slutat med att råttan huggit en i armen eller nåt annat köttigt ställe, varför inte i ansiktet. (Handskar eller ej)

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Nej, den skulle gått på händerna, och ett par arbetshandskar är tillräckligt för att skydda. Ansiktet? Tänkte du pussa den?

T Troberg skrev:
Nej, den skulle gått på händerna, och ett par arbetshandskar är tillräckligt för att skydda. Ansiktet? Tänkte du pussa den?
Lätt vara tuff bakom tangentbordet :D
Råttbett är inget roligt, de kan ha riktigt farliga sjukdomar också.

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Min gamla svärmor (som var mjölkbonde) tog råttorna i svansen och dängde ned dem i stallgolvet så de dog när de sprang på rören i stallet. Respect.

• Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.