Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hur ser det ut runtomkring, är det där det enda stället där träet är mörkare? Några av fläckarna som är mörkare skulle jag börja med och mäta.
Har det alltid sett ut som det gör eller är det något som kommit på senare tid? Ser dock äldre ut...
Har det alltid sett ut som det gör eller är det något som kommit på senare tid? Ser dock äldre ut...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med om att det ser ut som gamla fuktskador. Att mäta är ett bra sätt så köp/hur/låna en mätare.Centano skrev:
Ser likadant ut på motsatt sida ungefär. Sen är det ju ställen där trät ser helt rent ut. Är så jäkla tajt däruppe så kommer inte fram till att krypa men verkar som att det blir värre ju närmare man kommer mot kortsidan av huset. Detta kort är taget från murstocken i mitten av huset och bortåt (murstocken används inte).Centano skrev:
Jag misstänker också att fläckarna är äldre. Finns liknande fläckar på andra ställen. Taket har tidigare läckt in (långt innan vi köpte huset). Yttertaket är cirka 10 år gammalt. Det har fuskats och man har sparat på gammalt trä när man renoverade…
Tåls att tillägga att det ju är drag däruppe, om än ej tillräckligt, och vi bor precis vid en väldigt trafikerad 70-väg. Kan det vara missfärgning från avgaser?? Jag kanske spårar nu, men alla gamla spindelnät är också väldigt gråa och dassiga.
Glömde tillägga att vi bara har bott i huset sedan i början av sommaren så har tyvärr ingen aning om hur detta utvecklats över tid.Centano skrev:
Jo du har rätt i att takstolarna är r äldre än taket. Är det gamla fuktskador så ringa in de med tavelkrita eller annat och skriv datum så får man kolla på de.F FluxVortex skrev:Ser likadant ut på motsatt sida ungefär. Sen är det ju ställen där trät ser helt rent ut. Är så jäkla tajt däruppe så kommer inte fram till att krypa men verkar som att det blir värre ju närmare man kommer mot kortsidan av huset. Detta kort är taget från murstocken i mitten av huset och bortåt (murstocken används inte).
Jag misstänker också att fläckarna är äldre. Finns liknande fläckar på andra ställen. Taket har tidigare läckt in (långt innan vi köpte huset). Yttertaket är cirka 10 år gammalt. Det har fuskats och man har sparat på gammalt trä när man renoverade…
Tåls att tillägga att det ju är drag däruppe, om än ej tillräckligt, och vi bor precis vid en väldigt trafikerad 70-väg. Kan det vara missfärgning från avgaser?? Jag kanske spårar nu, men alla gamla spindelnät är också väldigt gråa och dassiga.
Dammiga spindelnät ger inget bra stöd att bedöma ålder, de kan bli dammiga på ett eller ett par år.
Du har säkerligen rätt. Borde vara mögel tyvärr, nytt eller gammalt. Ska ringa in området och övervaka.FreQa skrev:
Skaffat verktyg nu och mätt både luftfuktighet, temp och fuktighet i trä sedan senaste inlägget. Luftfuktigheten har legat på mellan 74-80%. Visserligen varit sjukt fuktigt ute senaste dygnet. Källaren har ex. legat på 60% istället för typ 52% bara från ena dagen till den andra. Mätt upp mellan 8-11% fuktighet i träkonstruktion då jag mätt på flertalet ställen.
Borde jag vara sjukt orolig eller kan jag sitta i båten? Vi funderar ändå på att ta in någon yrkeskunnig som ser över allt. Tänker att vi rätt snart borde ändra förhållandena så att det inte blir värre. Förekommer en del öppen isolering med vilket jag misstänker inte är så bra. Ekonomin är lite kärv just nu.
Torrbollar utplacerade sålänge? Nödlösning ett par månader? Vi tänkte även om vi skulle börja elda lite för att få igång ventilationen och värma upp murstocken.
Snöa inte in dig på enskilda mätningar. Har du möjlighet så skaffa en mätare som kan logga över tid så kan du hålla koll på relativ fuktighet och temperatur på vinden. Mät fuktkvoten i trä som du gjort några gånger per år så får du en bra uppfattning om hur vinden mår. Ta även för vana att kontrollera vinden minst en gång per år så du kan upptäcka eventuella läckage i tid. Har du 8-11 % FK är det torrt och inget att oroa sig över. När du mäter är det bra att sprida ut mätpunkterna så du täcker in ytterkanter, vid nock och vid genomföringar - typ skorsten.
Tips på bra mätare som loggar över tid? 😊Centano skrev:Snöa inte in dig på enskilda mätningar. Har du möjlighet så skaffa en mätare som kan logga över tid så kan du hålla koll på relativ fuktighet och temperatur på vinden. Mät fuktkvoten i trä som du gjort några gånger per år så får du en bra uppfattning om hur vinden mår. Ta även för vana att kontrollera vinden minst en gång per år så du kan upptäcka eventuella läckage i tid. Har du 8-11 % FK är det torrt och inget att oroa sig över. När du mäter är det bra att sprida ut mätpunkterna så du täcker in ytterkanter, vid nock och vid genomföringar - typ skorsten.
1. Har du gammalt hus utan diffspärr?
2. Har du självdrag i huset?
3. Har original värmesystem (ved-/oljepanna) byts mot modern (fjärrvärme, värmepump)?
(4). Har fönster/dörrar bytts ut?
Om svar är JA på samtliga frågor så har du med stort sannolikhet fått konventions problem på vinden.
Svårt att bedöma utan helhets bild. Kan ju också mycket möjligt vara läckagerelaterad och/eller båda och.
Invänta när det blir minus grader och mätt fuktkvot. Ju kallare blir det ute desto fuktigare blir det på vinden.
Ännu bättre skaffa RF-mätsre som du kan placera på vinden och följa klimatet under längre tid.
3. Har original värmesystem (ved-/oljepanna) byts mot modern (fjärrvärme, värmepump)?
Om svar är JA på samtliga frågor så har du med stort sannolikhet fått konventions problem på vinden.
Svårt att bedöma utan helhets bild. Kan ju också mycket möjligt vara läckagerelaterad och/eller båda och.
Invänta när det blir minus grader och mätt fuktkvot. Ju kallare blir det ute desto fuktigare blir det på vinden.
Ännu bättre skaffa RF-mätsre som du kan placera på vinden och följa klimatet under längre tid.
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Finns tex Shelly H&T, har ett par sådana för just detta syfte. Tycker dock att de käkar litet väl mycket dyra Lithium-batterier delvis pga att de går via vanligt wifi. Har även en Aqara T1 termometer/hygrometer, mycket mer blygsam förbrukning och format pga att de kör via Zigbee men man får ha en separat gateway till dessa som kostar några hundra. Båda varianterna kan logga och visa grafer via tillhörande appar.F FluxVortex skrev:
Svar ja på samtliga 4.T tyomka skrev:1. Har du gammalt hus utan diffspärr?