14 794 läst · 21 svar
15k läst
21 svar
Randigt och fläckigt vid målning av vägg
Intressant!M Micke R. skrev:
Jag målade med öppen dörr för att sänka temperaturen något. Men upplevde färgen som rätt trög.
Hur spär man färgen? Med vad?
Det står på burken att den är övermålningsbar efter två timmar.Jiji skrev:
2 timmar mellan strykningarna låter lite lite tycker jag. Är färgen verkligen övermålningsbar efter så kort tid?
Hur lång tid har det gått efter senaste omgången färg? Ibland kan det se väldigt eländigt ut men när det torkat blir det bra. Jag tycker att det ibland måste gå ett par dagar efter sista strykningen innan man kan vara helt säker.
Nu är det ca 24h sedan senaste målningen och ser likadant ut
Jag gick inte tillbaks och rollade andra strykningen men sedan läste jag överallt om hur man ska göra och detta verkade vara ett återkommande tips. Men precis som du säger är det max ett par minuter som hinner gå innan jag går tillbaks.Anna_H skrev:
För lite färg, för kort tid mellan målning 1 och 2, vilket i och för sig inte borde påverka slutresultatet då nästa var 254 timmar senare.
Och jag har aldrig hört att man ska gå tillbaka och rolla efter en gång till, det måste du isåfall göra inom ett par minuter, annars får man sådana där effekter. Det låter som om det är instruktioner för panel, där man först sprider färgen med pensel för att sprida ut färgen, därefter rollar för att få bort penseldragen. Men då använder man ju en annan färgtyp som tar längre tid på jag att torka.
Så:
Ordentligt med färg. Inget tjafs om att måla i sektioner långa drag upp och ner, måla en rejäl yta helt enkelt, att måla lite hit och dit är snarare en fördel. Du hör på rollern när den behöver mer färg, då låter det "klistrigt" istället för "klafsigt".
Däremot är det bra om det går hyfsat snabbt och då kan det bli lite stänk, så täck hela trappan, inte bara en halvmeter närmast väggen.
Vad gäller doppa eller inte, tråg eller hink, så föredrar jag att doppa rollern i hinken (10-litershink), annars får man ju hålla på i tråget lika mycket som på väggen.
Jag rullar rollen direkt i färgen, så att jag behöver vända den för att det inte ska droppa.
Ska testa med ännu mer färg nästa gång.. Hur det nu ska gå till
Nu har jag målat för fjärde gången.
Tog till vara på era tips, tog i rejält med färgen.
Gick ca 1,5 liter färg denna omgången (3 liter ska täcka 30kvm).
Gissar på att väggen är ca 6-8kvm.
Hur som, det blev mycket bättre. Fortfarande lite flammigt och bilden är tagen kvällstid under lite mer gynnsamma förhållanden.
Detta blir det slutgiltiga resultatet, ok helt enkelt
Tack för all hjälp
Tog till vara på era tips, tog i rejält med färgen.
Gick ca 1,5 liter färg denna omgången (3 liter ska täcka 30kvm).
Gissar på att väggen är ca 6-8kvm.
Hur som, det blev mycket bättre. Fortfarande lite flammigt och bilden är tagen kvällstid under lite mer gynnsamma förhållanden.
Detta blir det slutgiltiga resultatet, ok helt enkelt
Tack för all hjälp
Medlem
· Västernorrland
· 11 137 inlägg
Den stora grejen är nog att man är och rollar i färg som börjat torka och får strukturen fel direkt. Man kan liksom inte gå efter i halvtorr färg och "bättra på" nånting. Bättre att mata på i snabb takt och göra lika hela tiden. Blir det flammigt då så är det bättre att låta det torka ordentligt och gå på ett varv till istället för att rota i det första lagret.
Klicka här för att svara