12 835 läst · 31 svar
13k läst
31 svar
Ramverkstakstol till garage
Tack Byggaren för ditt utförliga svar !
Jag har plöjt igenom Tibnors lagersortiment nu så jag bättre kan förstå mellan vilka balkar valet gäller. Det är väl enklast att lägga balken under underarmarna ,nackdelen är så klart att den inkräktar på takhöjden. Frågan är hur hög den behöver vara om jag väljer en IPE-balk och använder en VKR i varje ände som upplag, balken behöver vara 7200 mm lång.
Du skriver att man kan utföra skarven mellan balken och upplaget momentstyv och montera pelaren fast innebär det helt enkelt svetsade plattor i pelarens ändar som skuvas fast i golv och balk?
Hälsningar
Bengt
Jag har plöjt igenom Tibnors lagersortiment nu så jag bättre kan förstå mellan vilka balkar valet gäller. Det är väl enklast att lägga balken under underarmarna ,nackdelen är så klart att den inkräktar på takhöjden. Frågan är hur hög den behöver vara om jag väljer en IPE-balk och använder en VKR i varje ände som upplag, balken behöver vara 7200 mm lång.
Du skriver att man kan utföra skarven mellan balken och upplaget momentstyv och montera pelaren fast innebär det helt enkelt svetsade plattor i pelarens ändar som skuvas fast i golv och balk?
Hälsningar
Bengt
Hej igen
Innermåtten är 7200x 6000 mm, i min fråga tänkte jag alltså att ställa pelarna på insidan av väggarna. Takstolarna ligger på 6000 mm hållet och balken ligger centrerad.
Hälsningar
Bengt
Innermåtten är 7200x 6000 mm, i min fråga tänkte jag alltså att ställa pelarna på insidan av väggarna. Takstolarna ligger på 6000 mm hållet och balken ligger centrerad.
Hälsningar
Bengt
Medlem
· västerbotten
· 27 inlägg
Hej!
Byggaren:
Jag har fått ritning på en sverigetakstol också. Jag skulle lätt använda en sådan om vi hade ett tvåvåningshus, men vi har en enplanare. Jag tror att det skulle kunna se konstigt ut om garageväggen är 30 cm högre än husväggen. Kanske petigt, men detta är orsaken till det hela.
En helt annan fråga nu:
Hur bygger man hörn i ytterväggar? Jag har ju konstruktionsritningar till huset och till ett liknande garage, och jag har även kollat i lite konstruktionsböcker samt grannens sätt att bygga. Men det finns ingen likriktning, om man säger så. Framförallt har jag inte lyckats hitta hur man ankrar ihop väggarna. Det vore ypperligt med en sprängskiss över det hela...om det är någon som har en...
Skulle också vara intressant att veta hur syllen ankras fast i betongplattan.
MVH
Ludvig H
Byggaren:
Jag har fått ritning på en sverigetakstol också. Jag skulle lätt använda en sådan om vi hade ett tvåvåningshus, men vi har en enplanare. Jag tror att det skulle kunna se konstigt ut om garageväggen är 30 cm högre än husväggen. Kanske petigt, men detta är orsaken till det hela.
En helt annan fråga nu:
Hur bygger man hörn i ytterväggar? Jag har ju konstruktionsritningar till huset och till ett liknande garage, och jag har även kollat i lite konstruktionsböcker samt grannens sätt att bygga. Men det finns ingen likriktning, om man säger så. Framförallt har jag inte lyckats hitta hur man ankrar ihop väggarna. Det vore ypperligt med en sprängskiss över det hela...om det är någon som har en...
Skulle också vara intressant att veta hur syllen ankras fast i betongplattan.
MVH
Ludvig H
Ludvig:
Ytterväggar kan byggas på många olika sätt. Det finns därför ingen 'likriktning' på hur man gör. Problemet i hörn är ju att två reglar möts i 90 grader från olika håll så att den ene är stående med flatan mot kanten på den andre. Det ger inget fäste för att spika insidan. Därför får man oftast dubbla regeln i hörn så att man rättar sig efter den ena sidans regel i linje med innersidan på tillstötande vägg och där placerar en regel som blir i linje med den föregående väggens insida. Då har man en vinkel med 45 trä åt båda hållen (vanligen). Det gör att man får peta i isoleringen uteifrån i hörnet mellan de två parallella reglarna som inte står längre från varandra än väggtjockleken.
Förankring till bottenplattan handlar om att ta hand om tre kraftriktningar. Tryck uppeifrån. (Klarar sig oftast själv p.g.a. byggnadens tyngd.) Kraft i sidled för påkörning och påverkan från oväder/storm på väggar och tak. (Här får man räkna med avskärande kraft.) Lyftkraft p.g.a. att taket har en lovart- och en läsida. På läsidan uppstår sugkrafter och eftersom vindriktningen kan växla får man förankra alla fyra sidorna mot lyft.
Man kan då välja mellan:
- ingjutna kamjärn centrikst i bottenregeln som sticker upp i hål och slås omkull 90 grader och spikas ner till översidan på bottenregeln.
- Ingjutna långa* 6-kantbult med bricka + mutter på ovansidan om bottenregeln på samma sätt.
- Ingjutna långa* 6-kantbult med långmutter och ett gängat rundjärn som slutar ovan underramen med en U-formad upp-och-ner-vänd bygel över underramen med en lapp på andra sidan, spikad till underramen. (Den typen av vindförband går att efterjustera. Det gör inte de två tidigare eftersom de s.a.s. blir inbyggda i väggen.)
*) eller avsågad millimeterstång med dubbla muttrar i ena änden.
_____________________
Byggaren
Ytterväggar kan byggas på många olika sätt. Det finns därför ingen 'likriktning' på hur man gör. Problemet i hörn är ju att två reglar möts i 90 grader från olika håll så att den ene är stående med flatan mot kanten på den andre. Det ger inget fäste för att spika insidan. Därför får man oftast dubbla regeln i hörn så att man rättar sig efter den ena sidans regel i linje med innersidan på tillstötande vägg och där placerar en regel som blir i linje med den föregående väggens insida. Då har man en vinkel med 45 trä åt båda hållen (vanligen). Det gör att man får peta i isoleringen uteifrån i hörnet mellan de två parallella reglarna som inte står längre från varandra än väggtjockleken.
Förankring till bottenplattan handlar om att ta hand om tre kraftriktningar. Tryck uppeifrån. (Klarar sig oftast själv p.g.a. byggnadens tyngd.) Kraft i sidled för påkörning och påverkan från oväder/storm på väggar och tak. (Här får man räkna med avskärande kraft.) Lyftkraft p.g.a. att taket har en lovart- och en läsida. På läsidan uppstår sugkrafter och eftersom vindriktningen kan växla får man förankra alla fyra sidorna mot lyft.
Man kan då välja mellan:
- ingjutna kamjärn centrikst i bottenregeln som sticker upp i hål och slås omkull 90 grader och spikas ner till översidan på bottenregeln.
- Ingjutna långa* 6-kantbult med bricka + mutter på ovansidan om bottenregeln på samma sätt.
- Ingjutna långa* 6-kantbult med långmutter och ett gängat rundjärn som slutar ovan underramen med en U-formad upp-och-ner-vänd bygel över underramen med en lapp på andra sidan, spikad till underramen. (Den typen av vindförband går att efterjustera. Det gör inte de två tidigare eftersom de s.a.s. blir inbyggda i väggen.)
*) eller avsågad millimeterstång med dubbla muttrar i ena änden.
_____________________
Byggaren
måtten 7200 och 6000 är innermått, väggarna är 150 mm tjocka
Hälsningar
Bengt
Hälsningar
Bengt
Toppen !!
Hälsningar
Bengt
Hälsningar
Bengt
Bengt:
Beroende på var i landet du bygger och den snözon som gäller där, behöver du ett böjmotstånd på mellan 400 till 600 kubikcentimeter (enl. överslagsberäkning ikväll, jag har alltså inte filat i detalj på lasterna/krafterna och räknar därför istället med betryggande marginal) som motsvarar en IPE 270 till IPE 330. Detta för egenvikt bjälklag inkl. balk + normal last (150 kg/kvm) på den inredningsbara delen av underramen och reducerad last utanför stödbenen (på kattvinden) + stödkrafterna från de vertikala delarna i takstolen och fri spv på 7,2 m i innerkant. M.h.t. nedböjningen/långtidsdeformationen bör du gå upp ett profilnummer (gärna två). Alltså IPE 300 (IPE 330) till IPE 360 (IPE 400) som väger 42,2 kg/m till 57,1 kg/m för de två första. Stål i klass SIS 1312 (eller SIS 1311 eller SIS 1313) om du letar på skroten) eller den nya beteckningen S235JRG2 (gul färgmärkning).
Kan du klämma in en stödpelare mitt under balken reduceras böjmotståndet och då minskar profilen. Låt därför gärna en konstruktör räkna närmare på det. Du kan tjäna många kronor på en noggrannare beräkning och det stödet, men troligen kostar konstruktören/statikern lika mycket eller mer.
_________________
Byggaren
Beroende på var i landet du bygger och den snözon som gäller där, behöver du ett böjmotstånd på mellan 400 till 600 kubikcentimeter (enl. överslagsberäkning ikväll, jag har alltså inte filat i detalj på lasterna/krafterna och räknar därför istället med betryggande marginal) som motsvarar en IPE 270 till IPE 330. Detta för egenvikt bjälklag inkl. balk + normal last (150 kg/kvm) på den inredningsbara delen av underramen och reducerad last utanför stödbenen (på kattvinden) + stödkrafterna från de vertikala delarna i takstolen och fri spv på 7,2 m i innerkant. M.h.t. nedböjningen/långtidsdeformationen bör du gå upp ett profilnummer (gärna två). Alltså IPE 300 (IPE 330) till IPE 360 (IPE 400) som väger 42,2 kg/m till 57,1 kg/m för de två första. Stål i klass SIS 1312 (eller SIS 1311 eller SIS 1313) om du letar på skroten) eller den nya beteckningen S235JRG2 (gul färgmärkning).
Kan du klämma in en stödpelare mitt under balken reduceras böjmotståndet och då minskar profilen. Låt därför gärna en konstruktör räkna närmare på det. Du kan tjäna många kronor på en noggrannare beräkning och det stödet, men troligen kostar konstruktören/statikern lika mycket eller mer.
_________________
Byggaren
Medlem
· västerbotten
· 27 inlägg
Hej!
Tack för detta! Det är ju viktigt att veta hur hörnen skall byggas när man håller på att beräkna hur stor betongplattan skall vara. Vårt hus är byggt på det sätt du beskriver. Det låter som en enkel lösning. Man kan ju på detta sätt spika ihop väggarna på ett effektivt sätt.
Tack ännu en gång. Det är trevligt med folk som orkar engagera sig så pass mycket.
Jag ritar vidare...
MVH
Ludvig H
Tack för detta! Det är ju viktigt att veta hur hörnen skall byggas när man håller på att beräkna hur stor betongplattan skall vara. Vårt hus är byggt på det sätt du beskriver. Det låter som en enkel lösning. Man kan ju på detta sätt spika ihop väggarna på ett effektivt sätt.
Tack ännu en gång. Det är trevligt med folk som orkar engagera sig så pass mycket.
Jag ritar vidare...
MVH
Ludvig H
Tack för engagemang och hjälp !
Hälsningar
Bengt
Hälsningar
Bengt
Jag sitter nu och planerar inför fortsättningen en sak undrar jag över i ditt svar, du skriver "normal last " på vindsplanet, med den lasten du anger 150 kg/m2 skulle jag kunna lasta 3600 kg. Övervåningen kommer att fungera som förråd och inte inredas och jag tror inte att det som kommer att stå där kommer att väga så mycket, Har jag fattat fel eller kan detta påverka valet av balk till en mindre dimension, jag vill ju ha en så låg balk som möjligt med tanke på takhöjden på underplanet
Hälsningar
Bengt
Hälsningar
Bengt
Allödeles riktigt. Men om du ska ha det till förråd nu och inte lasta så mycket på det som normen säger för beräkningen och därför vill gå ner i profilstorlek, vad händer då om näste ägare till huset utgår från att bjälklaget/balken tål normerad last på ytan?
I så fall är det bättre att du går över till en HE220A som motsvarar en IPE270 mer än väl. Väger 50,5 kg/m och är 22 cm hög.
_________________
Byggaren
I så fall är det bättre att du går över till en HE220A som motsvarar en IPE270 mer än väl. Väger 50,5 kg/m och är 22 cm hög.
_________________
Byggaren