Y
Dagens I-landsproblem (är vi ett i-land numera?)... Rakblad är väldigt dyrt!

Handlade idag och reagerade på hur dyrt slutnotan blev. Granskade kvittot och fick chock att 4 rakbladen ifrån Gillette (Fusion 5) kostade 235kr. Småbuttert snabbgooglade jag på tyska Ebay beredd att återlämna dom dyra bladen och fynda på nätet. Men det var ju nästan lika dyrt där.

Bör man överväga rakapparat?
Ger dom ett nära rakhyvel-resultat idag?
Blir det billigare i längden?
Eller finns fynden i andra länder?
 
Helskägg?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Köp engångshyvlar och använd dem länge. Använd rakgel och låt det verka i ansiktet 5-10 minuter innan rakning.
 
Y
Det var inte samma modell och fanns inte så många fler på Tradera.

Men Ebay hittade en i Usa som säljer 32 pack för 568kr med frakt. Men så åker man väl på tull. 6 blad ifrån England för 347kr inklusive frakt. 8 blad England = 585kr.

Amazon: 12 blad för 488kr så är det en chansning om paketet glider förbi tullen. 8 blad för 440kr.

Kanske göra som många andra och chansa på Ullared Gekås? :)
 
Safety Razor med vanliga rakblad = Win!
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 6 till
  • Laddar…
Glöm inte moms och hanteringsavgift på paketet
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Y
K Kane skrev:
Bra pris, [länk]
Ja det var bra, inte exakt samma modell (proshield) men jag har trott det var annat fäste då denna nya hållare som rör sig i sidled och såg annorlunda ut. Med andra ord kunde jag köpt dom vanliga bladen från början. I övrigt tror jag inte att det skiljer något mellan den manuella och batteridrivna sorten mer än färgerna på bladen. Blir att byta. - Kunde dock visat sig att alla utom jag handlade på något superbilligt ställe. ;-)

- Är det inga som använder sig av rakapparat? Lite nyfiken på hur resultaten blir och hur länge dom håller sig skarpa. Får kika på prisjakt-kommentarerna.
 
P
Köper mina rakblad på ebay. 50 dubbelsidiga som passar min Merkur hyvel kostar 10-12 pund. Räcker ett par tre år för mig. Brukar köpa Feather eller Gillette Seven O'Clock, då de funkar bäst för mig, Letar man så hittar man testpaket med blad från många tillverkare som man kan testa tills man hittar det man gillar.

Bladen är så billiga så lyxa till det och köp en bra hyvel, typ Merkur. Modellerna 34C eller 38C är de som jag använder. Sen en bra raktvål + borste naturligtvis.

För mig funkar det med tvätt med varmt vatten och tvål innan jag arbetar fram lite lödder och lägger på i ansiktet, sen är det bara att skrapa bort skägget. Funkar bra även när jag har skov (av psoriasis). Man kan lägga hur mycket tid som helst med varma handdukar osv osv. Men mertiden ger inte ett så mycket bättre resultat, kan dock vara skönt och tillfredsställande när man har tid eller behöver koppla av.

Rakapparaterna och jag blev aldrig värst goda vänner. Min åsikt är dock att ska du gå på det spåret ska det vara en du kan använda på våt hud och i duschen om du vill..

Edit: Kollade nu, man kan få ca 100 blad för 14 pund
 
Redigerat:
  • Gilla
MrBoes och 1 till
  • Laddar…
Med skägg som mest liknar svinborst har jag provat det mesta. Har i många år kört guilette mach 3 som är svindyra men ger hyfsat resultat och håller inte särskilt länge. Dessa köps i tyskland och frankrike på semesteresor till ungefär halva priset. Har nu hittat nåt bättre och det är philips oneshave som är nån kombination av rakblad och apparat,rätt billig och ger bra resultat ,klarar lång stubb galant
 
Jag använder rakapparat. Den är runt 10 år gammal och jag har bytt skär på den en gång hittills. Fast jag brukar inte raka mig mer än en gång i veckan.
 
Jag rekommenderar skägg.

För mig blir rakapparatsbetten ovassa lika snabbt som rakbladen så då är det billigare med rakblad. Det lär bero på att jag ofta har metallparticklar i huden från allt slipande och kapande.

Jag har haft mustasch sedan den började växa och skägg sedan jag var 23 och räknade ut hur mycket arbetstid jag förlorade på att klia mig under hakan........ och sannolikt blir det helskägg på sikt för det där rakandet är både dyrt och krångligt.

Förresten verkade flickvännen märkbart glad då jag sade att hon har snygga ben och de är snyggast orakade.......... man skall inte slösa energi på att ändra på sådant som är perfekt.
Numera jäklas hon på skoj och säger att den kommentaren var allt jag kan prestera som charmör:rofl:
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
P p.lundgren skrev:
Köper mina rakblad på ebay. 50 dubbelsidiga som passar min Merkur hyvel kostar 10-12 pund....
Samma här! Efter lite forskning kring ämnet så bytte jag från gilettes svindyra blad till en säkerhetshyvel och blad från eBay, blad används 2-3 ggr sen tar jag nytt, tror jag gav 80 kr för ett 100pack.

Detta byte är det bästa jag har gjort, mycket billigare på sikt men framför allt oerhört mycket skönare rakning.
 
Jag har rakat mig i över 10 år med en sådan hyvel också, en urgammal Gillette jag även köpte andrahands. Exceptionellt billigt då jag endast rakar mig en gång i veckan och även får lång lång tids användning ur ett blad, åtminstone en månad eller mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.