Ja, det gick ju halvbra det där. Amazon rimligt snabba, fast de kunde ha packat bättre. Posten klart sämre. Bananformat paket med linjalen stickande ut på ena sidan. Tydlig smäll i ena hörnet och lite småkrokig linjal. Inte mycket, men mer än vad jag var ute efter. Trevlig kundtjänst hos Amazon.
Långsmalt, bananformat kartongpaket på asfalt med linjal som sticker ut, skadat hörn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad hörna på en metalllinjal med en liten buckla och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjd metallinjal som sticker ut från förpackning, med tydliga tecken på skada och försändelsens slarviga hantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
jonmo
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ja, det gick ju halvbra det där. Amazon rimligt snabba, fast de kunde ha packat bättre. Posten klart sämre. Bananformat paket med linjalen stickande ut på ena sidan. Tydlig smäll i ena hörnet och lite småkrokig linjal. Inte mycket, men mer än vad jag var ute efter.
Nu kan jag va ute o cykla o bilden kanske luras men...jag använder alltid min straight edge på högkant o förutsätter det är där den är specad som väldigt rak. Om den är 0.2 krokig på breda sidan tror jag spelar mindre roll.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Det är tråkigt att köpa en rätskiva eller linjal, som ska fungera som en referens till ”rakt”, som är böjd från början. Min stållinjal vill jag ha inom en tiondel per meter.
 
Ola C Ola C skrev:
Nu kan jag va ute o cykla o bilden kanske luras men...jag använder alltid min straight edge på högkant o förutsätter det är där den är specad som väldigt rak. Om den är 0.2 krokig på breda sidan tror jag spelar mindre roll.
Tror inte ens att det finns några toleranser specade för sidorna, det är kanten/"edgen" det handlar om.

//Ronnie
 
Den hade fått stryk åt båda hållen, men när jag skulle fota den på högkant envisades den med att välta hela tiden, så det fick bli så här. Det suraste var nästan att den blivit mosad i båda ändorna, så jag hade fått börja med att slipa den för att den inte skulle repa borden. Lösbart, men jag kände att Amazon skulle få roa sig med det nu när de packat som krattor.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Språkfrågan är i rubriken, men ett köptips är också trevligt. Det jag vill ha är en tillräckligt pålitlig rak tingest av stål som jag kan använda för att kontrollera och kalibrera maskiner med. Antingen en bred linjal på en meter eller så, eller ett smalt rätblock, eller kanske ännu hellre ett vattenpass i stål som är garanterat rakt.

Jag kan inget om just det här, men hade det varit en vinkel hade jag nog inte velat betala för 00-precision, utan 1 eller 2 hade räckt för mig. Mycket möjligt att det finns liknande sätt att klassa rakhet för min önskade pinne.
Hep Hep skrev:
Språkfrågan är i rubriken, men ett köptips är också trevligt. Det jag vill ha är en tillräckligt pålitlig rak tingest av stål som jag kan använda för att kontrollera och kalibrera maskiner med. Antingen en bred linjal på en meter eller så, eller ett smalt rätblock, eller kanske ännu hellre ett vattenpass i stål som är garanterat rakt.

Jag kan inget om just det här, men hade det varit en vinkel hade jag nog inte velat betala för 00-precision, utan 1 eller 2 hade räckt för mig. Mycket möjligt att det finns liknande sätt att klassa rakhet för min önskade pinne.
Googla på ”Monteringslinjal” så får du den svenska motsvarigheten (dyr)
 
Tack för ännu ett svenskt namn att söka på när jag slitit ut den jag köpte.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tack för ännu ett svenskt namn att söka på när jag slitit ut den jag köpte.
Går lite i samma tankar här, vad blev det tillslut Hep?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.