elmont skrev:
Kan någon förklara för mig hur dagens behörighetssystem skyddar elektriker som yrkesgrupp. Men vid förklaringen ha då i minne att det är en absolut minoritet av elektriker som har behörighet och än mindre som utnyttjar den. Att installatörer mer eller mindre skyddas från konkurrens är väl rätt klart, men det är ju en helt annan grupp än elektrikerna.
Jag tror att många har svårt att hålla isär dom olika grupperna.
Det är mycket enkelt. Yrkesmännen skyddas inte alls.

En liten rättelse bara. "..än mindre som utnyttjar den" kan man inte skriva. Har du behörighet så har du. Du kan inte bortse från den utan är elinstallatör vare sig du vill det eller inte.
 
Skulle ju vara intressant om man kunde särskilja gammal/dålig utrustning med generella tillbud som gäller fel handhavande med anläggningen, både just vid tillbudet eller pga vid tex en installation som varit fel.
 
Njä...det finns folk som fått sin behörighet tex på 90-talet då dom var arbetslösa och satta i lite div utbildningar eller läst in på distans för skojs skull som inte anmält till elsäkerhetsverket än att dom vill bli registrerade med behörighet.....anledningen kan ju vara olika men ett par jag känner så handlar det om nån typ av självbevaresedrift....."vill inte ta mer ansvar än jag behöver" ungefär.
 
Glufsglufs skrev:
Njä...det finns folk som fått sin behörighet tex på 90-talet då dom var arbetslösa och satta i lite div utbildningar eller läst in på distans för skojs skull som inte anmält till elsäkerhetsverket än att dom vill bli registrerade med behörighet.....anledningen kan ju vara olika men ett par jag känner så handlar det om nån typ av självbevaresedrift....."vill inte ta mer ansvar än jag behöver" ungefär.
Det funkar inte riktigt så. Det finns ingen som "fått behörighet" av någon annan än elsäkerhetsverket. Det är bara de som kan utfärda behörigheter.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Jag gillar inte att du kallar gymnasieutbildningen simpel. Personligen har jag just den utbildningen men jag har lyckats bli delegationsledare för Konungariket Sverige, en bedrift som många med några hp inte ens kommer i närheten av. Det går nämligen alldeles utmärkt att utveckla sin kompetens utanför utbildningsanstalterna. Beträffande elen så håller jag med dig om att i stort sett den enda risk du tar när du drar själv är juridisk. Straffsatserna vid el-olyckor känner jag inte till men jag kan föreställa mig att det skulle kunna hända att man kan bli åtalad för vållande till annans död om något riktigt otrevligt inträffar. För just detta är nog straffet åtminstone ett par års fängelse.
 
Nähädu skrev:
Det funkar inte riktigt så. Det finns ingen som "fått behörighet" av någon annan än elsäkerhetsverket. Det är bara de som kan utfärda behörigheter.
Du missförstår, du kan göra utbildningen och ha alla kriterier klara för att "ta ut" din behörighet men alla gör det inte....är du med? Jag formulerade mig lite fel men det var så jag menade.
 
O
f91jsw skrev:
Det var alltså 35 tillbud på 1400 tillfrågade, varav 861 svarade.
Inget av det du citerade var tillbud på grund av felaktiga elinstallationer eller. Att folk klipper kablar med spänning, petar i brödrosten, tapetserar med spänning, osv är ju något helt annat. Även om självaste Glufsglufs och elmont slagit sina kloka huvuden ihop och gjort anläggning är det ändå lika farligt! ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Njä...det finns folk som fått sin behörighet tex på 90-talet då dom var arbetslösa och satta i lite div utbildningar eller läst in på distans för skojs skull som inte anmält till elsäkerhetsverket än att dom vill bli registrerade med behörighet.....anledningen kan ju vara olika men ett par jag känner så handlar det om nån typ av självbevaresedrift....."vill inte ta mer ansvar än jag behöver" ungefär.
Finns så klart flertalet som gått behörighetskursen samt har nödvändig yrkeserfarenhet men av någon anledning inte skickat in någon ansökan till Elsäkerhetsverket.

Men precis som Nähädu skriver så har man behörighet så har man. Spelar ingen roll om man jobbar som vanlig "byggelektriker" eller har egen firma med 50 anställda.

Elsäkerhetsverket har ju dock ganska nyligt ändrat på hur de ser på Elinstallatör, Yrkesman och huruvida en Elinstallatör kan arbeta under överinseende av annan Elinstallatör. Men detta är offtopic här och har redan diskuterats massor tex i denna tråd
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jodå, det kan man visst. Man kan t ex verka för att licensbelägga tillgången som man gjort för vissa kemikalier, vapen osv.



Irrelevant. Det var inte kvaliteten som var problemet, utan tillgången för de som inte *får* använda den.




Nej, det är jag inte. Det är bara det att vad just elsäkerhetsverket anser i frågan är inte allena saliggörande. I USA så har JFB t ex räddat 700 liv sedan den infördes. Antalet dödsfall till följd av strömgenomgång i hemmet är i stort sett noll. Så den är *mycket* effektiv.
Dagens regelverk bygger på internationella standarder som även USA accepterat. Att man har olika syn på JFB beror på att man har olika jordningssystem. I princip alla länder i världen som har TN-system som grund så är jordfelsbrytaren ett tilläggsskydd.

Sedan så är det ett faktum att många av de tillbud som skett hade skett oberoende om JFB varit installerad eller ej.

Din jämförelse mellan elmateriel, kemikalier och vapen är helt felaktig. Med din höga utbildning bör du känna till hur viktig den fria rörligheten för varor och tjänster inom EU är.
 
Redigerat:
Steamboy skrev:
Inget av det du citerade var tillbud på grund av felaktiga elinstallationer eller. Att folk klipper kablar med spänning, petar i brödrosten, tapetserar med spänning, osv är ju något helt annat. Även om självaste Glufsglufs och elmont slagit sina kloka huvuden ihop och gjort anläggning är det ändå lika farligt! ;)
Det var just det jag menade lite ovan, man vill ju särskilja på sak och sak......sen att det finns folk som i princip inte borde trycka på strömbrytaren utan översyn är ju en annan sak.....
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Inget av det du citerade var tillbud på grund av felaktiga elinstallationer eller. Att folk klipper kablar med spänning, petar i brödrosten, tapetserar med spänning, osv är ju något helt annat. Även om självaste Glufsglufs och elmont slagit sina kloka huvuden ihop och gjort anläggning är det ändå lika farligt! ;)
Ändå vill EIO låta påskina att besiktning av den fasta anläggningen är rätt medicin.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Magnus_Andersson skrev:
Ändå vill EIO låta påskina att besiktning av den fasta anläggningen är rätt medicin.
Mmm...det som inte händer idag kan ju hända i morgon......
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
" Orsakerna är många, bland annat att anläggningen är gammal men också att någon obehörig har gjort olovliga installationer."
De glömde skriva på slutet: men i de allra flesta fall beror det på att den drabbade klantat till det bortom gränsen för vad en säker anläggning kan skydda mot. :D
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Numera kan du bara åderopa en utbildning som du gått för max 15 år sedan.. Så är utbildningen äldre än så så uppfyller du inte kraven längre för att ansöka om behörighet.
 
  • Gilla
Nähädu
  • Laddar…
Jag tycker det är märkligt att tex du Glufsglufs och även andra, har en så aggressiv ton och i förlängningen nedlåtande mot de som kanske bara skulle vilja se en utökning av vad som ingår i nödig kännedom. Att kunna göra lite mer i sin anläggning utan lagbrott skulle säkert gå att fixa på ett bra sätt. En utgångspunkt där är ju att tex sprida kunskaper till de som är intresserade, kan aldrig skada och kanske blir då jobb som ändå skett bättte utförda. Att tala om fler och udda behörigheter är ju däremot närmast löjligt och kommer säkert aldrig realiseras.


Elinstallationer av den typ vi rör oss med här på BH är ju som ofta nämnts av mycket enkel art och jag kan inte tro att de flesta inte skulle kunna utföra det mesta inom det gebitet på ett säkert sätt med rätt info. Därmed inte sagt annat än att det tar längre tid kan bli mindre estetiskt osv.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.