f91jsw skrev:
Alteranativet kunde t ex vara att bara produkter typtestade på auktoriserade testhus fick säljas. Det skulle inte påverka den fria rörligheten, däremot skulle det göra produkter dyrare och det skulle ta mycket längre tid att få ut nya produkter på marknaden.

Naturligtvis skulle det inte hindra oseriösa tillverkare från att sätta falska typmärken på sina produkter, däremot skulle det finnas åtminstone en teoretisk möjlighet att gå till en oberoende part och kolla om märket stämmer.
Så var det ju förut, men EU insåg att den hanteringen inkräktade på den fria rörligheten och genomförde därför "the new approach" i mitten av 80-talet.

Är det något som är en helig ko inom EU så är det den fria rörligheten.
 
yxis skrev:
På vilket sätt är kunskapskraven högre för att använda en megger än en multimeter?

(Glöm inte bort klassikern att köra 400V in i ampereområdet. Jag har provat det på 2A-området (med 10A-proppar på matningen), ingen höjdare men skulle vilja säga att det knappast var ett nybörjarfel utan ett slentrianfel, jag gjorde det efter att ha använt alla möjliga och omöjliga multimetrar på många olika sätt under över 20 års tid).
Helt enkelt för att ett arbetsfel med en megger kan orsaka både personskador och kostsamma skador på anläggningen.
 
Nähädu skrev:
Så var det ju förut, men EU insåg att den hanteringen inkräktade på den fria rörligheten och genomförde därför "the new approach" i mitten av 80-talet.

Är det något som är en helig ko inom EU så är det den fria rörligheten.
Nej, mekanismen för CE-märkningen (självcertifieringen) har inget med den fria rörligheten att göra. Den fria rörligheten garanteras bara av att CE-märkningen gäller i alla EUs medlemsländer, men det är i princip inget som hindrar att det ställs krav på typtestning för att få CE-märka. Så är det för vissa produkter (t ex medicintekniska), och man kunde lika gärna införa det för produkter som omfattas av lågspänningsdirektivet.

Att man slopade kravet på typtestning var för att underlätta för industrin som man menade vägde tyngre än eventuell risk för minskad produktsäkerhet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Nej, mekanismen för CE-märkningen (självcertifieringen) har inget med den fria rörligheten att göra. Den fria rörligheten garanteras bara av att CE-märkningen gäller i alla EUs medlemsländer, men det är i princip inget som hindrar att det ställs krav på typtestning för att få CE-märka. Så är det för vissa produkter (t ex medicintekniska), och man kunde lika gärna införa det för produkter som omfattas av lågspänningsdirektivet.

Att man slopade kravet på typtestning var för att underlätta för industrin som man menade vägde tyngre än eventuell risk för minskad produktsäkerhet.
Inte korrekt. The new approach infördes för att det ansågs nödvändigt för att upprätthålla den fria rörligheten.
 
Nähädu skrev:
Inte korrekt. The new approach infördes för att det ansågs nödvändigt för att upprätthålla den fria rörligheten.
Du har missuppfattat det där. För det första fanns inte någon fri rörlighet att upprätthålla, fri rörlighet var något som infördes successivt genom bygget av EG och EU. För det andra krävdes inte självcertifiering för att skapa fri rörlighet, däremot krävdes ett gemensamt europeiskt marknadsregelverk. Självklart krävdes det att man avskaffade de nationella kraven på typtestning för den fria rörligheten, men för den skull finns det inget som hade hindrat att man hade infört ett europeiskt krav. Anledningen till förändringen till självcertifiering var att det gamla systemet var otidsenligt och otympligt, inte att det i sig inkräktade på den fria rörligheten. Om du tänker efter så inser du att krav på typtestning i sig inte kan vara ett handelshinder mellan länder, så länge alla länder har samma krav.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Du har missuppfattat det där. För det första fanns inte någon fri rörlighet att upprätthålla, fri rörlighet var något som infördes successivt genom bygget av EG och EU.
EG bildades i och med kol- och stålunionen i mitten av 50-talet. The new approach trädde ikraft 1985. Nog tror jag att EG hade hunnit bygga upp en fri rörlighet värd att upprätthålla på de 30 åren.


f91jsw skrev:
För det andra krävdes inte självcertifiering för att skapa fri rörlighet, däremot krävdes ett gemensamt europeiskt marknadsregelverk. Självklart krävdes det att man avskaffade de nationella kraven på typtestning för den fria rörligheten, men för den skull finns det inget som hade hindrat att man hade infört ett europeiskt krav.
Vilket är precis vad jag beskrev. Det europeiska "kravet" är infört. Det kravet säger att tillverkaren ska garantera att produkten uppfyller gällande regelverk.

f91jsw skrev:
Anledningen till förändringen till självcertifiering var att det gamla systemet var otidsenligt och otympligt, inte att det i sig inkräktade på den fria rörligheten. Om du tänker efter så inser du att krav på typtestning i sig inte kan vara ett handelshinder mellan länder, så länge alla länder har samma krav.
Vilket också är precis vad jag beskrev. Alla provhus i Europa testar sina produkter efter samma standarder. Alla länder har i princip samma krav. Det är bara småsaker som skiljer dem åt.
 
Nähädu skrev:
Helt enkelt för att ett arbetsfel med en megger kan orsaka både personskador och kostsamma skador på anläggningen.
Det kan å andra sidan bli rätt saftiga personskador om man t.ex. råkar ansluta 10A-området (speciellt om det inte är avsäkrat) mot fasskenorna med t.ex. 25A huvudsäkring...

Men visst, skador på anläggning direkt orsakade av felanvändning av multimeter är väl bara sönderbränning vid "strömlägefelanvändning"-kortslutning.

Däremot kan det uppstå indirekta skador om man mäter fel med multimeter. Säg om man t.ex. ohmmäter en röd ledare mot "äkta" jord och misstar ett par kalla större glödlampor för en vanlig ledare och därför tror att den röda är jord fast det är en tändfas, då kan det inte bara uppstå personskador utan i princip skulle det även kunna uppstå brandtillbud om något som borde vara jordat spänningssätt så att det går ström genom en halvdålig ledare mot jord.

Jag tror det mest handlar om att meggers är såpass ovanliga att det fanns åtminstone förr inte så många att fråga hur man gör. Idag finns hela internet att fråga...
 
Nähädu skrev:
EG bildades i och med kol- och stålunionen i mitten av 50-talet. The new approach trädde ikraft 1985. Nog tror jag att EG hade hunnit bygga upp en fri rörlighet värd att upprätthålla på de 30 åren.
Eftersom de enskilda länderna hade egna krav på typtestning av elprodukter och man generellt inte tillät försäljning av produkter testade i andra länder så fanns det inte fri rörlighet för elprodukter innan "the new approach" infördes. Det var för att skapa fri rörlighet som ändringen gjordes.

Nähädu skrev:
Vilket är precis vad jag beskrev. Det europeiska "kravet" är infört. Det kravet säger att tillverkaren ska garantera att produkten uppfyller gällande regelverk.
...
Vilket också är precis vad jag beskrev. Alla provhus i Europa testar sina produkter efter samma standarder. Alla länder har i princip samma krav. Det är bara småsaker som skiljer dem åt.
Nej, du skrev
Nähädu skrev:
Så var det ju förut, men EU insåg att den hanteringen inkräktade på den fria rörligheten och genomförde därför "the new approach" i mitten av 80-talet.
som ett direkt svar på
Alternativet kunde t ex vara att bara produkter typtestade på auktoriserade testhus fick säljas.
Det är idag inte ett generellt krav att CE-märkta produkter är typtestade på testhus, vilket ju var upprinnelsen till hela diskussionen.
 
Har ni insett att denna tråds senaste sidor handlat om två personer som bråkar om hur den fria handeln i EU går till? Nån moderator kanske skulle ta och rensa upp allt skräp om tråden ska kunna leva vidare.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Har ni insett att denna tråds senaste sidor handlat om två personer som bråkar om hur den fria handeln i EU går till? Nån moderator kanske skulle ta och rensa upp allt skräp om tråden ska kunna leva vidare.
Eller låser tråden och hänvisar till något handels/affärs/ekonomi-forum istället?
 
Diskussionen handlar ju främst om hur märkningen av elprodukter går till/skulle kunna gå till, och det är väl inte mer OT än mycket annat av de 500 inläggen i tråden.
 
Joakim Grafström skrev:
...Jag tror att detta och de gamla yrkeskompentensreglerna (behörighetssystemet) är något vi måste se över i den utredning om yrkeskompetenskraven som ju ska tillsättas...
Kul att se någon komma med ett konkret och genomarbetat svar !
Jag är sugen på att gå BB1 kursen för att får "mer kött på benen" även om jag känner mig trygg med mina nuvarande el-kunskaper. Sett att det finns två-veckors utbildningar för det för 15-20'000, komplettera det med två veckor praktisk erfarenhet och kalla det BBH (H som i hemma) och gör det lagligt för oss som därefter kan förbättra säkerheten i våra hus göra det, men ha kvar samma krav som idag för att bli behörig installatör. I mitt fall så blir det billigare i slutändan, och som någon påpekat, enda sättet att veta att någonting är korrekt gjort är att göra det själv (när kunskapen finns).

Finns många felaktigheter hos mig, upptäckte bland annat att uttagen för motorvärmare är kopplat med lampsladd (dvs ojordat) dragen synligt i källartaket på ett konstigt sätt, kanske enda stället där inte allt är med svart kabel..
Tror inte jag har ett enda jordat uttag i hela huset heller för den delen, men allt det är "OK" tills jag erkänner att jag sett det och anlitar en elektriker då det alltid varit så.

Kortfattat, vi efterlyser en behörighet som tillåter oss att arbeta i vår egen anläggning (tydligt gräns, huvudströmbrytaren efter elmätaren) och som ser till att vi har tillräcklig kunskap för detta, kanske bara ge den 5 års giltighet och anordna korta "uppdateringskurser / praktikövningar" för att få förnya den och lära sig vad som kan ha tillkommit sen senast. Visar det sig att någon inte har tillräckligt med kunskap kvar för denne läsa BBH grundutbildningen igen.

Fortsätter gärna en diskussion via mail/pm, hör av dig om det är intressant då jag vill se en bra lösning på detta snarast möjligt ! Skickar min mail till dig.

Rrrrr skrev:
...Är ju inte helt ovanligt att man hör, ofta högt utbildade teoretiker, säga "Det där med EL är väl ingen "rocket science", jag har läst 300 poäng partikelfysik, nog klarar jag av att dra några sladdar", sen blir det helt fel ändå!...
Som du och många andra påpekar är det skillnad på praktiker och teoretiker, det första ligger mig varmare om hjärtat men enligt mina vänner står jag med stora fötter i bägge lägrena, och det låter som att lars_stefan_axelsson som brinner för frågan här hanterar bägge sidorna med då han jobbat med el-installationer under en behörig elektriker före han vidareutbildade sig, men iochmed att han aldrig uppfyllde kraven för att få behörighet så får han inte göra någonting hemma (mer än det som faller under nödig kännedom vilket är ett skämt i sig då den bara säger att du bryter mot lagen om du gör fel).

Lärde känna många teoretiker under mina 3 år på universitet (tagit uppehåll, civ.ing maskinteknik) som jag knappt skulle lita på att koppla in mina högtalare !
Med det sagt, vissa hanterar endast ena sidan på myntet men brister i sin självinsikt (bägge blir farligt i slutändan), andra (vanligast) bör klarar tillräckligt av bägge för att kunna ta en begränsad behörighet för att sköta om sitt egnt hem, nothing more, nothing less.
 
"problemet" är väl bara att det kan gå lika galet även om man bara pular hemma, som om man pilar i hundra hus.
Gör man "fel" hemma kan det bli livsfarligt för alla som besöker huset, inte bara dom som har utfört "pulet". Så hempular licens är inget bra förslag, utan ska det vara någon ny gräns ska den sättas så att det inte blir farligt oavsett om det är hemma eller hos grannen man utfört "pulet".
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
BB1 är det inte mycket du får göra med, utan behörighet får du byta gängsäkring, uttag, strömställare och glödlampa mot likvärdig ungefär, med BB1 får du bygga vidare på befintliga gruppledningar i begränsad omfattning.

Flera skriver att man borde införa en "hemmabehörighet" där begränsningen består i att man bara får skruva i sitt eget hem, detta resonemanget förstår jag inte, när man dör eller flyttar blir det ju någon annans hem så det måste i vilket fall vara fullständigt korrekta installationer med tillhörande dokumentation.

Det var en i forumet för några veckor sen som resonerade som så att det spelade ingen roll att han byggde in kopplingsutrymmen i väggar och tak för HAN visste ju var dessa fanns. Har stött på detta fenomen i verkligheten ett antal gånger, till och med bakom kakel och timmarna flyger iväg för att någon tänkt att man aldrig behöver komma till dessa ställen.

Sen så finns det ju många som har betydligt större anläggningar än gemene man och då har det föreslagits att DII ska finnas som övre gräns med sina 25 A som max, denna gräns låter ganska vettig i mina öron, dock kan fortfarande mycket gå fel vid installation av central,mätarskåp och jordfelsbrytare osv så där känns det tveksamt.

Lite svårt att sätta någon bra gräns, kanske nåt i stil med avsäkrat max DII och enbart gruppledningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.