De senaste tio åren har 63 personer dött av elolyckor i hemmet.
60 män och 3 kvinnor.

Titta på statistiken över anmälda elolyckor i hemmet 2004
Mörkertalet är antagligen stort, men det visar klart och tydligt att ni som inte är utbildade ska hålla er borta från elinstallationerna oavsett händighet!!

Totalt:
Ingen elutbildning 80%
Någon form av elutbildning 20%

Födelning inom de utbildade:
Elutbildning yrkesskola 3%
Elutbildning gymnasienivå 11%
Elutbildning högskolenivå 3%
Annan Elutbildning 3%

Dumt att chansa eller hur..?

Till detta kan alla bränder läggas som "bara" skadat egendom och dom siffrorna är betydligt högre..
 
Du har helt rätt i att det kan vara farligt att pilla med elen själv.

Som kontrast till dina uppgifter om att det under de senaste tio åren i genomsnitt har dött 6,3 personer per år vill bara nämna att under 2002

...dog 11427 män och 10758 kvinnor i cancer.
...valde 862 män och 318 kvinnor att ta sitt eget liv.
...dog 352 män och 127 kvinnor i motorfordonsolyckor på allmän väg.
...mördades eller dräptes 64 män och 36 kvinnor.

Källa: Statistisk årsbok 2006, från SCB.

Givet att jag står i valet mellan att låta en behörig elektriker göra en elinstallation och att använda slantarna till att köpa en säkrare bil så skulle jag utan att tveka välja den säkrare bilen. Som tur är har jag inte ställts inför det valet ännu.
 
De där siffrorna, är det bara de som har dött pga hemmapul eller är det allt, inkl gamla installationer, hårtorkar i badkaret, trasiga våffeljärn osvosv?
 
SkaneErik skrev:
De där siffrorna, är det bara de som har dött pga hemmapul eller är det allt, inkl gamla installationer, hårtorkar i badkaret, trasiga våffeljärn osvosv?
För att inte tala om häckklippning utan jordfelsbrytare...
 
Eld skrev:
[quote author=SkaneErik link=1142770214/0#2 date=1142775475]De där siffrorna, är det bara de som har dött pga hemmapul eller är det allt, inkl gamla installationer, hårtorkar i badkaret, trasiga våffeljärn osvosv?
För att inte tala om häckklippning utan jordfelsbrytare...[/quote]
Just det, jag är säker på att fler personer omkommer årligen av sådana här orsaker än av hemmapul...
 
Vänta nu - nu kanske jag har gravt missförstått siffrorna (isåfall får väl ni ställ er i en ring runt mig, peka och skratta), men... 63 personer har dött av elolyckor i hemmet, 80% av dem har inte haft någon elutbildning, 20% har haft det?

Eftersom det är mindre än 20% av befolkningen som har elutbildning så betyder det alltså att det inte är folk utan elutbildning som är överrepresenterade, utan folk med (!). Anledningen till detta är visserligen inte så svår att räkna ut, men att som OP dra slutsatsen att man inte ska hemmapula med el går inte (åtminstone inte bara utifrån de här siffrorna).

 
C
thobjo skrev:
...dog 11427 män och 10758 kvinnor i cancer.
...valde 862 män och 318 kvinnor att ta sitt eget liv.
...dog 352 män och 127 kvinnor i motorfordonsolyckor på allmän väg.
...mördades eller dräptes 64 män och 36 kvinnor.
Fy f-n vilken könsdiskriminering. Nu är det dags för oss grabbar att vakna till! ;D
 
cpalm skrev:
[quote author=thobjo link=1142770214/0#1 date=1142772879]...dog 11427 män och 10758 kvinnor i cancer.
...valde 862 män och 318 kvinnor att ta sitt eget liv.
...dog 352 män och 127 kvinnor i motorfordonsolyckor på allmän väg.
...mördades eller dräptes 64 män och 36 kvinnor.
Fy f-n vilken könsdiskriminering. Nu är det dags för oss grabbar att vakna till!  ;D[/quote]

Det är de där strukturerna du vet som odlas i kvinnliga nätverk och som drabbar män enligt ovan. Det enda rätta är att starta Maskulint initiativ. ;D
 
TorpAnders:

Gör vi inte lite väl stor fruktkompott av statistiken nu.

De 2 underlag du hänvisar till är helt separata och kan inte användas så.

Den första om antalet döda är totalt under åren 1993-2002 (Källa: Elsäkerhetsverket. Underlaget kan man också få från Räddningsverkets databaser).

Här står ingenting om hur och av vem installationen var gjord. Beskriver enbart hur många som dog av el. Den täcker därför in apparater, gamla installationer, lek med el, barn som klättrar upp på tågsätt, etc. Undrar om inte personer som avlider p.g.a brand där startorsaken är elapparat räknas in också.

Det andra underlaget är Elsäkerhetsverkets undersökning från 2004 om folks uppfattning i olika elfrågor. Där var profilen sådan på de tillfrågade att 20% hade någon form av el-utbildning och 80% ej. Säger dock inget om elbehörighet eller kunnande, eller om hur och varför olyckorna uppstod. Framförallt säger det ingenting om de 63 döda.

Olycker som togs upp här var sprängda kaffekokare, stöt vid tappetsering med strömförande uttag (blöt svamp etc.), avklippta (med sax) spänningsatta kablar, etc.

Tvärtom så tycker jag den rapporten påvisar en relativt god syn på vad man får och inte får göra.

41% låter fackman byta uttag och dyligt. Majoriteten vet att man inte får/skall montera golvvärme av eltyp själva och gör det inte heller. De 7% som gjorde det kan man kanske fundera på om inte inehadde behörighet.

4-5% låter t.o.m fackman återställa automatsäkringar eller byta proppar.

Vad det gäller materiella skador och bränder så finns det rätt mycket information från räddningsverket. Dessa visar entydigt att övervägande delen av bränderna som startar med elapparater startar i spis, ugn, kyl/frys, tvättmaskin, etc. Under "andra elinstallationer" vilket är runt 1000 på 10 år, kanske obehöriga installationer kan finnas.

Så någon korrelation mellan underlagen finns inte.

Fast med det vill jag dock inte ha sagt att man inte skall ha största respekt för el och installationer. 63 döda är 63 för många.


 
Det finns tre typer av lögner - lögn, förbannad lögn och statistik...  ;) O.B.S. med all respekt för elsäkerhet.
 
TLovskog skrev:
TorpAnders:

Gör vi inte lite väl stor fruktkompott av statistiken nu

Fast med det vill jag dock inte ha sagt att man inte skall ha största respekt för el och installationer. 63 döda är 63 för många.
Jag är medveten om de olika underlagen, men jag ville ändå lägga ut det på detta sätt.

Intrycktet jag fått på detta forum är att rätt många exprimenterar själva med elen?

Förr reglerades detta lite bättre via tillgånden på elmaterial, men idag kan ju vem som helst köpa vad som helt i närmaste köpcentrum.

Statisitik i all ära, och om du råkar vara i fel % stapel eller inte.
För den dag du står där med en skada på dig själv eller fru och barn, vad hjälper det då?

Visst, det är säkert farligare att korsa en väg eller köra bil.
Men varför chansa?

Jag har jobbat inom elbranschen i olika former sedan -78 och sett de mest otroliga "kreationer"  framför allt på privata småföretag, hemma hos folk och på lantbruk.   Många jobb har varit som åtgärder efter besiktning av försäkringsbolag.
Alla blir väldigt "förvånade" över hur illa just deras anläggning råkar vara, men i stort sett ingen protesterar mot att få det åtgärdat.

Tyvärr så har jag erfarenhet av det värsta..jag hade jag en kompis som nu är i fel tabell efter en elolycka på 80-talet. detta pga att "händige nisse" hade "reparerat" en kabel till en äldre metallomsluten borrmaskin.

Idag har vi ju tack och lov jordfelsbrytare som sållar bort det flesta snedstegen redan i ett tidigt skede.

Slutligen en liten vädjan bara...ni som inte har en JFB i er anläggning se till att få en sådan installerad av fackman, det kommer att förbättra statistiken.
Och sådana gnällspikar som jag slipper att oroa mig mer än nödvändigt över mina medmänniskor framöver.

(Vilket ger mig mer fritid, så att jag kan få återgå till mitt torpprojekt igen... ;) )




 
Som lekman tror jag att en bidragande orsak till att många försöker byta kontakter och uttag själva är kostnaden för att en elektriker skall göra det har skenat iväg.

Tyvärr så är det ju så att byte av två uttag, eller strömbrytare idag skenar över 1 000 kr hos många elinstallationsföretag. Två timmars minimidebitering, servicebil, restid och extrema påslag på material. Detta i jämförelse med att materialet (av samma kvalité) kanske kostar 100 kr på byggmarknaden.

Jag, fortfarande som lekman, tycker att elbehörigheterna borde modernieras.
Att ex. byta kontakter skulle kräva en lägre behörighet = kortare utbildning.
Kanske skulle detta leda till fler elektriker = bättre konkurrens = lägre pris på enklare arbeten. Det skulle troligen tjäna den totala elsäkerheten också..  :)
 
GoForIt skrev:
Som lekman tror jag att en bidragande orsak till att många försöker byta kontakter och uttag själva är kostnaden för att en elektriker skall göra det har skenat iväg.

Tyvärr så är det ju så att byte av två uttag, eller strömbrytare idag skenar över 1 000 kr hos många elinstallationsföretag. Två timmars minimidebitering, servicebil, restid och extrema påslag på material. Detta i jämförelse med att materialet (av samma kvalité) kanske kostar 100 kr på byggmarknaden.

Jag, fortfarande som lekman, tycker att elbehörigheterna borde modernieras.
Att ex. byta kontakter skulle kräva en lägre behörighet = kortare utbildning.
Kanske skulle detta leda till fler elektriker = bättre konkurrens = lägre pris på enklare arbeten. Det skulle troligen tjäna den totala elsäkerheten också..  :)
Jamen, hade inte tänkt lägga mej i, men BYTA kontakt och eluttag finns det ingen lag som säger att du INTE får göra själv. Kan du så är det gratis. Instruktioner finns att hänmta här på "netet".

/U
 
Misse_o_Mojje skrev:
[quote author=GoForIt link=1142770214/0#11 date=1142848258]Som lekman tror jag att en bidragande orsak till att många försöker byta kontakter och uttag själva är kostnaden för att en elektriker skall göra det har skenat iväg.

Tyvärr så är det ju så att byte av två uttag, eller strömbrytare idag skenar över 1 000 kr hos många elinstallationsföretag. Två timmars minimidebitering, servicebil, restid och extrema påslag på material. Detta i jämförelse med att materialet (av samma kvalité) kanske kostar 100 kr på byggmarknaden.

Jag, fortfarande som lekman, tycker att elbehörigheterna borde modernieras.
Att ex. byta kontakter skulle kräva en lägre behörighet = kortare utbildning.
Kanske skulle detta leda till fler elektriker = bättre konkurrens = lägre pris på enklare arbeten. Det skulle troligen tjäna den totala elsäkerheten också..  :)
Jamen, hade inte tänkt lägga mej i, men BYTA kontakt och eluttag finns det ingen lag som säger att du INTE får göra själv. Kan du så är det gratis. Instruktioner finns att hänmta här på "netet".

/U
[/quote]
Jag vet det.
Mitt inlägg var en kommentar på varför det är så att många väljer att göra dessa arbeten och andra själv, kanske trots bristande kunskap.
 
Men där är ju redan flera olika behörigheter såsom ABL, BB1 och BB2 som lär vara de som kommer i fråga angående villor.
Däremot så kanske man inte kan vara helt säker på om det räcker med en BB2'a för att byta tvättmaskin eftersom det kanske behövs dras in en fas till i röret eller något annat såsom att jordtråden kanske saknas, då krävs det plötsligt högre behörighet för att åtgärda detta.

Kort sagt kan man väl säga att en del kan byta uttag och fixa sina skarvsladdar själv medans en del nog inte skall röra någonting med el. En skarvsladd kan vara minst lika dödlig som annat. JFB är bra men den skyddar inte emot ren idioti såsom att byta bottenpluggar i central *rys*

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.