Man kan ju undra varför SEF hela tiden strider för att deras medlemmar skall göra okvalificerat arbete, typ dra slang. :rolleyes: De flesta andra förbund vill att deras medlemmar skall skall utvecklas, få mer kvalificerade uppgifter, och därmed bättre betalt.

Inte för att Civilingenjörsförbundet var så mycket bättre på sin tid..:mad:

Det nya behörighetssystemet kommer att göra mycket för hela yrkeskåren vad gäller inkomster och arbetsmöjligheter. Personligen rekommenderar jag alla ungdomar som vill jobba med något tekniskt/praktiskt att bli elektriker.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, med tanke på den nästan totala brist av elolyckor vi trots allt har så tillåt mig ändå att tvivla på att detta skulle vara normen...
En halv miljon eltillbud i svenska hem varje år

PRESSMEDDELANDEN
Elektriska Installatörsorganisationen EIO bedömer att det inträffar minst en halv miljon eltillbud, en del ofarliga men också många allvarliga. Orsakerna är många, bland annat att anläggningen är gammal men också att någon obehörig har gjort olovliga installationer.
...
– Vi bedömer dessutom att elolyckorna kommer att öka i takt med att fler och fler gör ”egna installationer” och anlitar obehöriga personer för uppdragen, menar Tord Martinsen.
...
-> Läs hela artikeln här
 
En halv miljon tillbud om året?

Tiotusen i veckan?

Tillåt mej tvivla.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
En halv miljon tillbud om året?

Tiotusen i veckan?

Tillåt mej tvivla.
Jag ser den det där "Pressmeddelandet" som reklam/propaganda, inte ett pressmeddelande.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Räknar man med glödlampsbyte så kan nog siffran stämma.
 
Nimajneb skrev:
Räknar man med glödlampsbyte så kan nog siffran stämma.
Och varje gång någon får en ljusbåge när dom rycker ut kontakten till våffeljärnet eller strykjärnet (eller någon annan storförbrukare utan strömbrytare)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Framgår tyvärr inte var de har fått denna siffra från och vad som räknas som tillbud. Ska maila EIO och fråga. Jag återkommer här när jag vet mer!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Man kan nog räkna med att det är fler tillbud än vad man tror/hör om. Döda pga el är kanske inte så högt men skador på mäniskor och djur samt materiella skador finns det nog ett stort mörkertal över. Det är ju ändå ett ganska fåtal lekmän som är (tycker sig vara iaf) kunniga, och det är ju mer samlat på denna site än ute i landet och vissa skulle nog kunna fixa till en elsäker anläggning men jämfört med alla ute i landet som kör på med gott mod bara så......, jag menar, antingen fixar man och säkringen/jfb bryter eller inget funkar och personen inser att denne inte fixar det eller så får man igång det men inget säger att det är elsäkert bara för att lampan lyser.
Man bör nog ha i åtanke att det finns jäkligt många glada amatörer som inte borde mixtra med elen och detta är ju då en orsak till att det finns ett system som skyddar då alla andra runtomkring som ev skulle kunna komma i kontakt med amatörens anläggning osv osv, åter igen, det är för allmänhetens bästa, inte för yrkeskåren eller liknande.
 
Redigerat:
Du har inkompetensförklarat allmänheten map elkunskapen ca 100 gånger nu. Tror du inte att det finns en gnutta chans att de flesta skulle lära sig lite vett med lättillgänglig utbildning?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Varje gång en säkring går oavsett skäl kanske räknas som tillbud?
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Du har inkompetensförklarat allmänheten map elkunskapen ca 100 gånger nu. Tror du inte att det finns en gnutta chans att de flesta skulle lära sig lite vett med lättillgänglig utbildning?

Men vi utgår väl ifrån hur det ser ut nu eller? Än har inga regler ändrats samt kurser för "behörighet light" startats. Om du med fler tar åt er personligen över att det finns en mängd personer i landet som inte bör/borde ha mixtrat med elen så kan jag inte göra något åt det. Jag kan inte annat göra än att utgå från situationen idag gällande det system som finns och sen att jag tror vidare att det kommer att tas massa genvägar om lekman får möjlighet att göra en del pyssel på hemmaplan så att anläggningarna fortfarande inte blir elsäkra är ju en annan sak. Som jag nämnde, det finns en gnutta antal personer som skulle göra en sådan utbildning rättvisa medans en stor bunt andra som är intresserade av att ta en ev licens gör det mer eller mindre endast för att spara pengar, inte för att dom har intresse av att ha den kunskapen. Undrar just hur många så kallade "allservice" firmor som skulle ta chansen att fixa sin licens för att sen blåsa vidare på samma sätt som nu mer eller mindre för all detaljkunskap kan man inte få in i en lightutbildning och de vill ju spara/tjäna pengar. Och varför tror jag det då? Jo, för den kunskap man tex har när man kommer från gymnasiet är en droppe i havet i jämförelse med vad man sen har när man gjort sin lärlingstid ihop med yrkesfolk och även om jag själv jobbat sen jag slutatde skolan -93 samt även hunnit med att driva eget så kan jag inte säga att jag är fullärd, hur ska då vissa som kommer att nyttja denna lightutbildning kunna göra elsäkra jobb, alltid och i förlägningen?
 
Redigerat:
Jag mailade ansvarige för pressmeddelandet på EIO. Fick detta svar:

Hej
Underlaget för texten har vi baserat på att Temo fick i uppdrag år 2004 av Elsäkerhetsverket att genomföra en undersökning bland den svenska allmänheten avseende eltillbud och elolyckor:
8 % (ca 700 000 personer) hade råkat ut för eltillbud under senaste året.
1 % (ca 90 000 personer) hade råkat ut för elolycka under senaste året.
Hälften av dem som råkat ut för eltillbud skattar tillbudet som allvarligt.
Eltillbuden har främst skett inomhus.
Vanligaste platsen inomhus är köket.

Med vänlig hälsning
Tord Martinsen
Elkraftingenjör
 
yxis skrev:
1000:- är å andra sidan ett riktigt j-la rövar-överpris för nåt så otroligt enkelt som en megger.

En megger är i princip en multimeter (79:- på biltema), ett batteridrivet högspänningsaggregat (ingår i t.ex. blixten i en engångskamera eller för den delen i ett elstängselaggregat) och en strömbegränsare för högspänningen.

Prisskillnaden beror troligtvis på att "ingen" köper en megger. Om även hempularna i princip tvingas megga så lär priset sjunka.
Nja, faktum är att den professionell megger kräver en hel del kunskap för att kunna hantera. Det är ett inte helt ovanligt arbetsfel även bland elinstallatörer och yrkesmän att man orsakat tillbud och till och med personskador på grund av att man använt megger på ett felaktigt sätt, för att inte tala om hur många hf-don som strukit med.

Att jämföra en megger med en multimeter är ett exempel i sig på att elinstallationer inte är något för amatörer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
Mer info om undersökningen finns här:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/PDF/Elolyckor/Elolycksfallsrapporter/Elolyckor_2008_webb.pdf

Bl a:

Nedan följer några av de öppna svar som lämnades på frågan vad hände:  ”Klippte av en elsladd med avbitare inomhus.
 Målade om och hade monterat bort ett skydd runt kontakterna. Hade en
blöt svamp som jag stoppade på kontakten. Fick en kraftig stöt.
 Skulle byta en gammal ljuskontakt och det blev inte fullt så bra resultat.
 Skulle hänga en lampa som visade sig ha en trasig kabel. Kortslutning och
jordfelsbrytaren slog av elen.
 Det var under pågående strykning det small till och blev lite varmt på
underarmen.
 Bröt strömmen i hallen men uttaget var matat från annat rum. Dåligt
schema av installatör.
 Petade med en gaffel i brödrosten för att få upp brödskiva som fastnat.
 Diskmaskinen började brinna.
 Spisen började ryka och brinna.”
Det var alltså 35 tillbud på 1400 tillfrågade, varav 861 svarade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
En "vanlig" gammal analog megger har nog gjort så att en och en annan elektronisk pryl strukit med också, man behöver nog inte köpa så fruktansvärt avancerade instrument för att sabba lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.