6 796 läst · 16 svar
7k läst
16 svar
Rättigheter som hyresgäst, Villa
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har hyrt en villa som ligger på samma gård som hyresvärdens hus. Tomten är inte avstyckad. vatten och el kommer från "huvudhuset" Vi har en egen adress och vi har bott här i 12 år. Det finns ingen tidsgräns satt i vårt kontrakt.
Min fråga lyder:
Vilka rättigheter har vi som hyresgäster nu när hyresvärden börjar prata om att
1. Stycka av "vår" tomt för att sälja.
2. Som ett alternativ till 1, Sälja hela fastigheten inklusive "vår" tomt och hus. Hur blir det med den nya ägaren.
Vi har hyrt en villa som ligger på samma gård som hyresvärdens hus. Tomten är inte avstyckad. vatten och el kommer från "huvudhuset" Vi har en egen adress och vi har bott här i 12 år. Det finns ingen tidsgräns satt i vårt kontrakt.
Min fråga lyder:
Vilka rättigheter har vi som hyresgäster nu när hyresvärden börjar prata om att
1. Stycka av "vår" tomt för att sälja.
2. Som ett alternativ till 1, Sälja hela fastigheten inklusive "vår" tomt och hus. Hur blir det med den nya ägaren.
Redigerat:
Inga alls får man hoppas. Det vore ju hemskt om man som fastighetsägare inte fick göra vad man vill med sin egendom.
Det jag antar att du ska leta efter i kontraktet är "uppsägningstid" och "besittningsskydd". Jag gissar att det senare är svårt att hävda i praktiken, det räcker väl med att fastighetsägaren säger att han ska bo i huset så är det åsidosatt.
Det jag antar att du ska leta efter i kontraktet är "uppsägningstid" och "besittningsskydd". Jag gissar att det senare är svårt att hävda i praktiken, det räcker väl med att fastighetsägaren säger att han ska bo i huset så är det åsidosatt.
Det kan väl inte komma som någon större nyhet att erat boende eller tomten kring boendet aldrig varit erat på något vis. Ni har inga rättigheter alls att bo kvar utöver eran uppsägningstid, sen kan ju nya fastighetsägaren vara villig att hyra ut, men det är inget du kan ta för givet.
Aj vad ni är barnsligt MathiasS och SueCia. Visst har man rättigheter som hyresrätt. Besittningsrätt får man automatisk efter ett tag, så i princip säljes fastigheten med ett pågående hyreskontrakt.
Men visst kan hyresvärden hävda att han har ett större behov att bo i fastigheten, och då får han bo där.
Sen har jag rätt så dålig koll på vad som gäller exakt, så det kan vara bra att prata med en jurist. På hyresgästföreningen kan de kanske hjälpa er.
Oavsett om ni vill flytta eller inte, kan et vara bra att orientera sig på ett nytt boende, så att man är lite för beredd i fall att
Men visst kan hyresvärden hävda att han har ett större behov att bo i fastigheten, och då får han bo där.
Sen har jag rätt så dålig koll på vad som gäller exakt, så det kan vara bra att prata med en jurist. På hyresgästföreningen kan de kanske hjälpa er.
Oavsett om ni vill flytta eller inte, kan et vara bra att orientera sig på ett nytt boende, så att man är lite för beredd i fall att
Redigerat:
Det vore ju hemskt om hyresvärden "enkelt" skulle kunna säga upp hyresgästen. Det skulle ju vara en utsatt och osäkert boende för hyresgästen.MathiasS skrev:Inga alls får man hoppas. Det vore ju hemskt om man som fastighetsägare inte fick göra vad man vill med sin egendom.
Visst kan ägaren hävda att han ska använda lägenheten själv, men det skall prövas av hyresnämden om hyresgästen lämnar ärendet dit.
Det kan bli tal om att hyresvärden måste ordna annat likvärdigt boende för hyresgästen. Det beror lite på hur hyreskontraktet är skrivet.
Om hyresgästen bott i en normal hyresfastighet så hade det inte haft någon betydelse om fastigheten bytt ägare. Hyreskontraktet följer fastigheten och inte ägaren.
Redigerat:
Se sista stycket: http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/
"Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”
saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Så är till exempel fallet när en privatperson upplåter en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus, inom en ägarlägenhetsfastighet eller upplåter en bostadsrättslägenhet i andra hand. Parterna behöver alltså inte avtala om avstående från besittningsskydd vid sådana upplåtelser. Om hyresvärden däremot upplåter två lägenheter gäller ”privatuthyrningslagen” bara för den första upplåtelsen. För den andra upplåtelsen gäller reglerna om besittningsskydd i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Den som hyr ut mer än två lägenheter anses normalt bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller hyreslagens regler om besittningsskydd för samtliga upplåtelser."
"Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”
För en massa år sedan var jag och tittade på en gammal brandstation som Väserås stad sålde. Ni vet, en sån där liten brandstation med två garageportar och lokaler för brandgubbarna på övervåningen.
Övervåningen var nu inredd som lägenhet och uthyrd. Hyresgästen vägrade släppa in någon på visningen och Västerås stad, som jag antar har ett gäng skickliga jurister till hands, hade försökt hitta någon lucka som gjorde det möjligt att tvinga hyresgästen att öppna för visning.
Det hade inte lyckats.
Jag frågade hur det skulle funka om jag köpte brandstationen, om jag kunde vräka hyresgästen med hänvisning till att jag köpte fastigheten för att ha som min privatbostad. Mannen från kommunen sa att det inte var helt självklart.
Jag la inget bud.
Övervåningen var nu inredd som lägenhet och uthyrd. Hyresgästen vägrade släppa in någon på visningen och Västerås stad, som jag antar har ett gäng skickliga jurister till hands, hade försökt hitta någon lucka som gjorde det möjligt att tvinga hyresgästen att öppna för visning.
Det hade inte lyckats.
Jag frågade hur det skulle funka om jag köpte brandstationen, om jag kunde vräka hyresgästen med hänvisning till att jag köpte fastigheten för att ha som min privatbostad. Mannen från kommunen sa att det inte var helt självklart.
Jag la inget bud.
Jag är inte övertygad att det här räknas som uthyrning av egen bostad. Kanske för att de ligger på samma fastighet, men ts bostad har egen adress. Bäst att kolla up det med en kunnig jurist. Då kan ts också går in i detaljerna som hen kanske inte vill sprida i ett öppet forum
Det är inte samma regler som gäller för uthyrning av lägenheter och en/tvåfamiljshus (villor). Omständigheterna för uthyrningen påverkar också vilket lagrum som ska tillämpas. Jag har försökt borra i dessa regler tidigare men tycker dom är väldigt snåriga och svårtolkade.
Roland53: Det som stör mig enormt i dessa sammanhang är att en fastighetsägare och hyrestagare inte fritt kan avtala sina förehavanden enligt eget tycke. Jag tycker det är oerhört främmande att andra lagar ska styra vad vi får komma överens om. Slutsats, det ska inte vara ENKELT att kicka ut en hyresgäst, men det ska fritt kunna ske enligt kontrakt. Har man ett kontrakt med X månaders uppsägningstid ska det inte vara krångligare än så. Man ska inte behöva avtala bort besittningsrätter etc och man ska inte behöva anlita en jurist för att förstå vem som har rätt till bostaden. Och, enligt Norrhyttans exempel, man ska inte behöva fastna i en situation där hyresgästen inte kan avhysas under ordnade former.
Roland53: Det som stör mig enormt i dessa sammanhang är att en fastighetsägare och hyrestagare inte fritt kan avtala sina förehavanden enligt eget tycke. Jag tycker det är oerhört främmande att andra lagar ska styra vad vi får komma överens om. Slutsats, det ska inte vara ENKELT att kicka ut en hyresgäst, men det ska fritt kunna ske enligt kontrakt. Har man ett kontrakt med X månaders uppsägningstid ska det inte vara krångligare än så. Man ska inte behöva avtala bort besittningsrätter etc och man ska inte behöva anlita en jurist för att förstå vem som har rätt till bostaden. Och, enligt Norrhyttans exempel, man ska inte behöva fastna i en situation där hyresgästen inte kan avhysas under ordnade former.
Redigerat:
Väldigt klart för mig vad som gäller...Marive skrev:Se sista stycket: [länk]
"Vid en upplåtelse enligt lagen om uthyrning av egen bostad (”privatuthyrningslagen”saknar hyresgästen helt besittningsskydd. Så är till exempel fallet när en privatperson upplåter en lägenhet i ett en- eller tvåfamiljshus, inom en ägarlägenhetsfastighet eller upplåter en bostadsrättslägenhet i andra hand. Parterna behöver alltså inte avtala om avstående från besittningsskydd vid sådana upplåtelser. Om hyresvärden däremot upplåter två lägenheter gäller ”privatuthyrningslagen” bara för den första upplåtelsen. För den andra upplåtelsen gäller reglerna om besittningsskydd i 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Den som hyr ut mer än två lägenheter anses normalt bedriva uthyrning i näringsverksamhet och då gäller hyreslagens regler om besittningsskydd för samtliga upplåtelser."
Det känns rimligt!
Lagen är tydlig vad gäller hyresgästens rätt, om hyresvärden är privatperson som hyr ut sitt hus. Men det kan vara lite luddigare i ett fall som det här. Hyresvärden kan ev. anses vara företaget som bedriver jordbruket.
Men om de styckar av tomten och säljer till en privatperson, så kan den köparen tveklöst säga upp hyreskontraktet. Kan dock ta lite tid.
Men om de styckar av tomten och säljer till en privatperson, så kan den köparen tveklöst säga upp hyreskontraktet. Kan dock ta lite tid.
Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad säger också:
Övergångsbestämmelser
2012:978
1. Denna lag träder i kraft den 1 februari 2013.
2. I fråga om avtal som ingåtts före ikraftträdandet gäller 12 kap. jordabalken.
Eftersom TS redan hyr huset i 12 år, är det jordabalken som gäller
Övergångsbestämmelser
2012:978
1. Denna lag träder i kraft den 1 februari 2013.
2. I fråga om avtal som ingåtts före ikraftträdandet gäller 12 kap. jordabalken.
Eftersom TS redan hyr huset i 12 år, är det jordabalken som gäller
Sen hakar jag upp mig på definitionen egen bostad. Det borde väl vara den bostad där hyresvärden är skriven, inte bara en fastighet han har lagfart för.
Och eftersom hyresvärden bor på ett annat adress än TS, räknas TS hus kanske inte som egen bostad för hyresvärden.
Men i TS fall spelar det ingen roll eftersom han fortfarande faller under den gamla lagstiftning
Och eftersom hyresvärden bor på ett annat adress än TS, räknas TS hus kanske inte som egen bostad för hyresvärden.
Men i TS fall spelar det ingen roll eftersom han fortfarande faller under den gamla lagstiftning
Det kom inte som en överrakning att det inte är vårt, det jag vill veta är vilka regler som gäller. Kan vi ex.vis ha förtur att få köpa huset osv.SueCia skrev: