3 539 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Rätt u-värde på fönster?
Det jag reagerar på är att det står 1.1 och jag kan inte läsa mig till någonstans att jag har fått det jag beställt. Enda förklaringen är att de använder samma klistermärken till alla fönster vilket låter konstigt då det är olika stora fönster och står det olika mått på klistermärket så borde det ju kunna stå olika värden också. Bara en tanke.V verktygsgurun skrev:
Har pratat med folk i branschen som alla säger att jag nog fått fel fönster. Förklaringen jag fått tycker de låter helt orimlig.
Såvida inte det totala värdet står på karmen så kan man tycka lite att det skulle finnas någon medföljande förklaring.T tergo skrev:
Om det inte heller går att läsa sig till något i glaset så är det lätt att tro att man fått 1.1 trots att man beställt något annat..
När vi beställde fönster till hela huset för drygt 10 år sedan så skulle alla fönster vara 1.2 U-värde. Första vintern så blev vi konfunderade varför det inte var rimfrost på alla fönster som satt kloss ann i samma fönsterparti. Började läsa i fönsterkassetternas märkning och då var det tydligen plockfel i fabriken. Fönsten var märkta 1.2 på alla märkklisterlappar mm men kassetterna var typ 1.6. Reklamerade och det kom ett par representanter från fönstertillverkaren som bytte kassetter i ett par fönster. Kollade naturligtvis av alla fönster i huset så det var rätt kassetter. Tror det var utan Argon i de felande kassetterna som inte blev rimfrost på och hade betydligt sämre U-värde.
Ska fråga en gång till efter vad det ska stå i kassetten. Vilket de lätt borde kunnat svara på första gången jag frågade.T Togge75 skrev:När vi beställde fönster till hela huset för drygt 10 år sedan så skulle alla fönster vara 1.2 U-värde. Första vintern så blev vi konfunderade varför det inte var rimfrost på alla fönster som satt kloss ann i samma fönsterparti. Började läsa i fönsterkassetternas märkning och då var det tydligen plockfel i fabriken. Fönsten var märkta 1.2 på alla märkklisterlappar mm men kassetterna var typ 1.6. Reklamerade och det kom ett par representanter från fönstertillverkaren som bytte kassetter i ett par fönster. Kollade naturligtvis av alla fönster i huset så det var rätt kassetter. Tror det var utan Argon i de felande kassetterna som inte blev rimfrost på och hade betydligt sämre U-värde.
Tack
För att nå ett u-värde på 0,9 krävs argongas i båda spalterna vilket också anges i stämpeln.
jag har själv bytt till Outline 3-glas fönster (samma tillverkare som Elitfönster) där jag valde standard 1,2 i mindre fönster och 1,0 i större fönsterpartier och helglasade altandörrar.
stämpeln i 1,2 fönstren anger AR och 1,0 fönstren anger Ar x 2.
jag har själv bytt till Outline 3-glas fönster (samma tillverkare som Elitfönster) där jag valde standard 1,2 i mindre fönster och 1,0 i större fönsterpartier och helglasade altandörrar.
Tack för det. Ska kika igen men känner inte igen detB Boende45 skrev:För att nå ett u-värde på 0,9 krävs argongas i båda spalterna vilket också anges i stämpeln.
Ibland kan enda skillnaden vara att på den fönsterkassett med lägre u-värde så är det varmkant . Bara genom att byta den rostfria metallen (spacer) till ett sämre ledande material så får man ner u-värdet lite till.
Är de vita eller silvriga på ditt fönster?
Är de vita eller silvriga på ditt fönster?
Liknande trådar
-
Energiglas i fönster, u-värde 1.9 –> 1.0, värt det?
Fönster & Dörrar -
Har grannen rätt att öppna upp större fönster som överblickar hela vår tomt?
Juridik -
Reglar runt fönster - Tänker jag rätt?
Fönster & Dörrar -
Montering två fönster jämte varandra, hur montera rätt?
Fönster & Dörrar -
Fönsterbyte - är våra fönster monterade rätt?
Fönster & Dörrar