Termometer på pannan som visar cirka 90 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Du har ett stort kärl, så antar att du har tank/ar på ca 2 m3 eller större. Har du tryck i luft när kärlet varit tomt på vatten och till ca 0,5 -0,6 bar. Kärlet ska vara tomt på vatten då . Sen fylls det på upp till ca 1,0 bar Att inte fylla till 1,5 bar är för att måste finnas lite plats för för mera tryck , då vattnet ökar i volym med temperaturen.. Om tex tank/ar har en temp på ca 40 C så sjunker trycket, kan gå ner till 0,7 bar och när du eldar full tank 85-90 C så kan det gå upp till över 1,5 bar och säken börja pinka, bry dig inte fullt normalt.
Kärlet tömde jag på atten innan jag pumpade 0.6 bar luft med luft mätaren.
Sen öste jag på vatten till expansionskärlets mätare visade 1kg.
Tempen när jag gjorde detta var ca 35°

Jag har 2st tankar i källaren.
Ja det började droppa ut lite nu vid 90 grader. Men är som det ska då?

Är bägge visarna på pannans mätare nu rätt med då? (bild)
 
DU har gjort alldeles rätt med kärlet :) och det börjar droppa lite , normalt. Om det fortsätter att droppa när tank/ar kallnar ner så bör du byte säken. Finns på varuhusen 1,5 bars . Du har 3 st manometrar och alla visar lika. Dom är inte 100 på det och kan skilja några 1/10 bar i visning , gör inget. Pajar en så har du 2 till så ingen katastrof.
 
  • Gilla
grushögen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
DU har gjort alldeles rätt med kärlet :) och det börjar droppa lite , normalt. Om det fortsätter att droppa när tank/ar kallnar ner så bör du byte säken. Finns på varuhusen 1,5 bars . Du har 3 st manometrar och alla visar lika. Dom är inte 100 på det och kan skilja några 1/10 bar i visning , gör inget. Pajar en så har du 2 till så ingen katastrof.

Stort tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.