Tycker det är dags för en tråd om rätten att få köpa reservdelar och reparera berktyg, maskiner och fordon.
EU går ju i rakt motsat riktning när man vill skrota fordom ”som är för dyra” att reparera och att EU regler skall låta staten förverka äganderätten till din egendom — bilen.

Har tidigare skrivit om min slipmaskin där man inte kunde köpa ny kardborreplatta för slippappren till modellen med fyrkantiga plattan, men det gick bra att köpa till modellen med runda slippapper.
Logik? Den runda sämre så det var mer lönsamt att ha den som reservdel?

Att inte lagerföra reservdelar i butik har jag förståelse för, men att inte kunna ta hem vid behov?
Kanske Jula skulle införa en skyllt
Tokbilligt — inga reservdelar eller garantireparationer!

Slit och släng…

Svenska bilägare kan tvingas göra sig av med sina fordon
https://marcusoscarsson.se/just-nu-svenska-bilagare-kan-tvingas-gora-sig-av-med-sina-fordon/

Själva äganderätten skall förverkas om inte EUs krav på bilen uppfylles, vilket kan bli ett mot många veteranbilar.

I Sverige är kulturen kring veteranbilar mycket stark, och många uppskattar den gemenskap som kärleken för bilarna innebär.

Nu kommer dock ett tydligt hot mot veteranbilarna, då ett nytt EU-förslag kan innebära att människor kommer behöva skrota sina fordon, även om de inte vill det.

Av miljöskäl vill EU se över regelverket, och få kontroll över bilarnas livstid från produktion till skrotning.

Det rapporterar Aftonbladet.

Nya kriterier

Förslaget kan innebära att fordonsägarna själva inte beslutar om när bilen ska skrotas.


Istället ska en punktlista upprättas, där äganderätten för fordonet förverkas om någon av punkterna uppfylls.

Bland annat kan bilarna bedömas vara avfall och ska i sådana fall skrotas.

Riktar kritik

Förslaget har fått stor uppmärksamhet och kritiserats kraftigt från olika håll.

En som är skeptisk mot förslaget är den socialdemokratiske Europaparlamentarikern Helene Fritzon.

– Den här lagen passar helt enkelt inte här då äganderätten till bilen är viktig och måste respekteras, säger hon till Aftonbladet.

– Det här är en folkrörelse, och jag anser att en sådan lag skulle göra ett alldeles för stort ingrepp på ett kulturarv

😳 👎


Det är väl Äpple-produkter som utmärkt sig med att hårt begränsa möjligheten att reparera och inte tillhandahålla reservdelar.

Men det gäller de flesta produkter idag.

Jag försökte köpa en slitagedel till en Braun rakapparat för många år sedan. Man fick köpa motor och elektronik modul isf förslitningsdelen som borde kostat några tior i TK, max. Då är det mest förslitningsdelar som batteri och ”blad” kvar dvs dålig lönsamhet i att reparera…

Men ge inte upp… I helt motsatt riktning…


Unlocking consumer freedom: EU Parliament votes yes to right to repair

https://eeb.org/unlocking-consumer-freedom-eu-parliament-votes-yes-to-right-to-repair/


https://repair.eu/
Repair cost game
https://repair.eu/news/join-our-game-the-price-is-right-repair-edition/
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Lilllen och 16 till
  • Laddar…
Pumpen i vår Miele diskmaskin började låta illa, visade sig vara impellern som delat sig i sina två delar.
Tvättmaskindelar på golv: pump, tätningar och elektronik synliga. Reparations- eller underhållsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastgrej som skulle kunna kosta någon hundralapp som reservdel, men nu satt den fastgjuten och man var tvungen att köpa inkl motor och värmare, pris 7300kr...

Jag köpte en ny diskmaskin istället...
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
TCG och 13 till
  • Laddar…
Kan fylla på med lite andra saker:

Undviker Ryobi efter denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ryobi-verktyg-maskiner-oserioesa.304575/
De anser att ett drivhjul är en slitdel, så det går inte på garantin, men de har inte heller delen som reservdel...

Valde att som senaste telefon köpa en Fairphone 4 där alla delar finns som reservdelar och är lättbytta: https://shop.fairphone.com/
Jag brukar avverka minst en display per telefon och luren innan dess var en Samsung A51 som inte alls var gjord för att byta skärm på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det är idag väldigt populärt med emv. Frågan är vilka kedjor har reservdelar att köpa? Om du köper maskin för 1500:- Varför hålla reservdelar till den maskinen? Om det fanns reservdelar delar men det är ca 2 månaders leverans Då har du din reservdelar. Köper man billiga prylar så kan man inte ställa samma krav som på dyra.
Om köper en skruvdragare på biltema så kan jag inte ställa samma krav på service. Som motsvarade Blå bosch. Enkelt. Jag kan inte kräva reservdelar och om det finns inte snabbt. Jag kan inte kräva att det ska finnas tillbehör. Du inte kräva att maskinen ska ha samma kvalitet.
Det är bara att acceptera
Köper du emv kan du inte kräva samma kvalitet och service som om du köper typ blå Bosch.
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Pumpen i vår Miele diskmaskin började låta illa, visade sig vara impellern som delat sig i sina två delar.
[bild]

Plastgrej som skulle kunna kosta någon hundralapp som reservdel, men nu satt den fastgjuten och man var tvungen att köpa inkl motor och värmare, pris 7300kr...

Jag köpte en ny diskmaskin istället...
Borde nästan betraktas som bondfångeri och olagligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Borde nästan betraktas som bondfångeri och olagligt.
Miele ska tydligen alltid vara dyra på reservdelar, och maskinen var 16år gammal om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är idag väldigt populärt med emv. Frågan är vilka kedjor har reservdelar att köpa? Om du köper maskin för 1500:- Varför hålla reservdelar till den maskinen? Om det fanns reservdelar delar men det är ca 2 månaders leverans Då har du din reservdelar. Köper man billiga prylar så kan man inte ställa samma krav som på dyra.
Om köper en skruvdragare på biltema så kan jag inte ställa samma krav på service. Som motsvarade Blå bosch. Enkelt. Jag kan inte kräva reservdelar och om det finns inte snabbt. Jag kan inte kräva att det ska finnas tillbehör. Du inte kräva att maskinen ska ha samma kvalitet.
Det är bara att acceptera
Köper du emv kan du inte kräva samma kvalitet och service som om du köper typ blå Bosch.
Var står det? Dvs att jag inte kan ställa krav?
 
  • Gilla
stugtomten och 3 till
  • Laddar…
Det har gått bra att reparera mina Äppelprodukter, men man måste ofta vända sig direkt till dem eller till auktoriserade reparatörer.

Det svåra är när man inte längre kan uppdatera OS på sin alldeles utmärkt fungerande mactop, padda eller ifån. Mactopen kan man kanske installera Linux, men fånen och paddan blir ju obrukbara vartefter apparna slutar funka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en ny skärm och nytt batteri till en Samsung A41. Med lite verktyg och klister så kostade det ca 1500.
Jag tror jag gav 2500-3000 för telefonen på nån rea.
Jag gjorde mest "för att se om jag kunde" och lite för att det är så ångestfyllt att välja en ny modell...

Men ca 50% av inköpspris och då kan det ju dessutom skita sig totalt 😅
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Jag köpte en ny skärm och nytt batteri till en Samsung A41. Med lite verktyg och klister så kostade det ca 1500.
Jag tror jag gav 2500-3000 för telefonen på nån rea.
Jag gjorde mest "för att se om jag kunde" och lite för att det är så ångestfyllt att välja en ny modell...

Men ca 50% av inköpspris och då kan det ju dessutom skita sig totalt 😅
Jag lagade min A51 och gav den till den bättre hälften =)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag lagade min A51 och gav den till den bättre hälften =)
Låter som ett utmärkt sätt att få köpa en dyrare till sig själv!

Personligen skulle jag behöva en eller två extra skärmar till varje ny telefon.

De har en tendens att spricka nästan direkt och även om jag skulle vilja så kan jag inte beskylla lillgrabben för det...
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag valde, i brådska, att köpa ett enstaka skärhuvud till min Philips OneBlade-trimmer på Elgiganten. 300:- kostade det.
Clas i Sjön säljer en hel maskin för samma pris men då måste jag åka till grannkommunen. 🙄
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
R
Finns ju postorder och internet om man inte vill besöka grannkommunen🤔😉
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Låter som ett utmärkt sätt att få köpa en dyrare till sig själv!

Personligen skulle jag behöva en eller två extra skärmar till varje ny telefon.

De har en tendens att spricka nästan direkt och även om jag skulle vilja så kan jag inte beskylla lillgrabben för det...
Här var det en jobbmobil och jobbet ville inte laga, eller ha tillbaka den trasiga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Jag valde, i brådska, att köpa ett enstaka skärhuvud till min Philips OneBlade-trimmer på Elgiganten. 300:- kostade det.
Clas i Sjön säljer en hel maskin för samma pris men då måste jag åka till grannkommunen. 🙄
Köpladorna tjänar för lite på tillbehör för rakapparater. Vissa är öppna med att de inte ens säljer skärhuvud.
Dåligt!! Det är ju en förbrukningsvara.
Köper man 3 eller 4 pack på nätet blir priset vettigt per styck.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.