Jag var själv dum och inte kontrollerade mitt vattenpass från biltema, det ställde till en hel del:). För det första så skillde det ett gäng milimeter från ena sidan av köket till det andra vilket försvårade kaklandet eftersom jag hade beräknat höjden lite på mitt kakelval. Nu fick jag kapa en massa snett utifrån kanterna.

Första gången jag märkte det var dock när jag kapade till min enda täckskiva som jag skulle ha från bänkskivan upp till ovankant av överskåpet. Jag måttade in på andra sidan av köket eftersom det var mer utrymme där och närmare sågen. Kan säga att jag var mindre glad när jag kom till andra sidan av köket och skulle sätta upp täckskivan:).

På det stora hela löste sig dock allt relativt bra förutom att det blev en hel del pyssel. Nivåskillnaden är inget man ser eftersom det är på en sådan läng sträcka.

En gammal tråd men då jag funderar lite på samma sak och fyller på här.

Min undran är vad vitsen men ett långt vattenpass egentligen är mer än att det kan nå mellan två reglar. Men om jag ska väga in en stående regel blir det då bättre om jag har ett långt vattenpass. Jag om regeln är krokig kanske ett långt visa mer rättvist men annars? Om jag skulle kapa bort en halvmeter på var sida skulle det plötsligt visa fel då? Det verkar heller inte vettigt att libellen skulle vara känsligare på ett långt pass. Någon som kan förklara var fördelen med ett långt är.

/Mats

Mikael_L
S senmathal skrev:
Det verkar heller inte vettigt att libellen skulle vara känsligare på ett långt pass
Vettigt eller inte, men lite generaliserande så har ganska ofta långa pass känsligare libeller.

OBS, det finns absolut mängder av undantag, särskilt om man jämför mellan olika fabrikat, men lite generellt har ofta längre pass från t.ex. Stabila, eller Hultafors m.fl pass känsligare libell än deras kortare pass.

Fast egentligen förstår jag inte vitsen med det. Eller kan det bli för känsligt på ett mindre vattenpass?

/Mats

• Gilla
Myresjöhuset
  • Laddar…
Mikael_L
Det är delvis ologiskt, delvis logiskt.

Den snickare som vill väga av en dörrkarm eller ett golv vill ha ett pass som är både långt och noggrant (och framförallt känsligt) , den elektriker som vill sätta upp ett uttag, en central eller ett litet apparatskåp har inte samma krav på känslighet, och ett långt pass blir dessutom ofta helt omöjligt att använda.

Så lite logik finns det, men samtidigt finns det naturligtvis behov av korta pass som är noggranna och känsliga likväl långa pass som inte behöver vara speciellt bra förutom långa.

Jag brukar ha ett Stabila pocket basic med mig i fickan för att snabbt sätta brytare, uttag, centraler och sånt rakt. Det har samma noggrannhet och känslighet som ett Hultafors 60 och 120 cm HVG-pass, men Stabilan passar ju mitt bruk bättre då jag inte skulle kunna ha ett 60cm pass med mig i bröstfickan jämt, och ofta skulle något dörrfoder osv vara ivägen.
5ff04da8-0221-49da-a620-5610098f0568_1.d7f65c48b18ba3ef5cd8239571b64ecf.jpeg

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ett golv förstår jag om det räcker över fler åsar men en dörrkarm förstår jag inte varför det blir bättre med ett långt förutsatt att det korta är lika känsligt. Själva dörrkarmen utgör ju en förlängning av vattenpasset. Om man ska väga av en större yta som är lite ojämn är ju så klart ett långt bättre. Jag tror man lurar sig lite i att ett långt skulle bli bättre ibland. Dörrkarmen i sig fungerar ju som en rätskiva.

/Mats

När man lodar in den delen av dörrkarm som dörrbladet är i så har man normalt fyra punkter som ska justeras, då är det mycket lättare att använda ett långt som ”precis” går in på höjden. Man ser då väldigt lätt vilken/vilka av dom olika fästpunkterna som ska justeras och åt vilket håll.

Sedan vill man även ha ett kort pass så att man enkelt kan väga in överstycket och tröskeln så att inte karmen blir en parallellogram, utan karmen ska ju vara en rektangel.

För ett tag sedan monterade jag ett gäng handdukshållare, tvålautomater och toapappershållare på en kommunal institution. De prylarna kom med inbyggda libeller för att lätt kunna monteras rakt. Då slapp man momentet med vattenpass: Bara sätta dit prylen mot väggen på rätt plats och kolla libellen när man markerar skruvhålen. När kommer den finessen på köksinredningar tro?

Det bästa vattenpasset är det som faktiskt används.
Jag har alltid Hultafors lilla 20 cm i benfickan :)
Hultafors 20 cm magnetiskt vattenpass med tre libeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När det inte räcker så blir det laser.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När man lodar in den delen av dörrkarm som dörrbladet är i så har man normalt fyra punkter som ska justeras, då är det mycket lättare att använda ett långt som ”precis” går in på höjden
Ja det köper jag direkt. Då är du ju lätt att se så inte karmen bognar på ett eller annat sätt.
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det bästa vattenpasset är det som faktiskt används.
Jag har alltid Hultafors lilla 20 cm i benfickan :)
Det rådet skulle min föregångare på gården ha behövt ta fasta på. I och för sig hade jag varit tacksam om han åtminstone använt ögonmåttet som många gånger är förvånansvärt precist om inget i bakgrunden lurar en.

När jag för obegripligt länge sedan gjorde prao hos en elektriker sa han att för strömbrytare och vägguttag var ögonmåttet det bästa. Inte minst i gamla hus där allt inte var så rakt så var det viktiga att det såg bra ut för ögat. Ofta har man ju en dörr eller fönsterkarm eller en sockelbräda att syfta mot.

När jag vägde in kantbalkarna till garaget jag håller på att bygga slutade det med att jag använde slangvattenpass. Tror inte ens laser slår det i exakthet om man har tid att krångla med det.

/Mats

Köp en riktigt bra krysslaser och det kvalitetspass. Det är det sista man ska pruta på. Sen ska man kolla passet för under och efter varje moment. Det tar 3 sekunder att vända passet och kolla en gång till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.