Hej!
Vi ska snart börja sätta upp vårt nya kök(Ikea).Ja man behöver ju då ett BRA vattenpass som är gärna 2 m långt.Vi tycker det är alldeles för dyrt med att köpa ett kvalitets vattenpass.En arbetskamrat föreslog till mig att jag kan köpa en 2 meter lång rätskiva på jobbet och låna verkstadens 60 cm hultafors.han menar att jag kan sätta vattenpasset på rätskivan så blir det lika bra som ett 2 meters vattenpass.Stämmer detta, går det bra att göras så? Eller blir det bara skit?

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Om nogrannheten i 60cm passet är samma som för det långa så blir det ju rimligtvis saksamma.

Annars kan man knacka dörr bland grannarna. Kanske att någon vill låna ut ett långt pass mot en sockerkaka eller liknande :)

Att lägga ett vattenpass uppe på en rätskiva går ju, men det är en nödlösning. Det är väldigt bökigt, vattenpasset ramlar av osv. Man kan naturligtvis tejpa fast det, men ibland behöver man ett kort vattenpass.

Du kan naturligtvis försöka låna ett vattenpass, men jag vill bara påpeka att jag hade aldrig lånat ut något vattenpass. Man har inte en aning om hur det kommer att behandlas, och det är inte alls säkert att det är lika bra när det kommer tillbaka som när det lånades ut.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Personligen föredrar jag max 1200-1500 långt pass när jag monterar köksinredning.
1800 som annars är väldigt vanlig storlek tycker jag är onödigt långt...

Antonija skrev:
Hej!
Vi ska snart börja sätta upp vårt nya kök(Ikea).Ja man behöver ju då ett BRA vattenpass som är gärna 2 m långt.Vi tycker det är alldeles för dyrt med att köpa ett kvalitets vattenpass.En arbetskamrat föreslog till mig att jag kan köpa en 2 meter lång rätskiva på jobbet och låna verkstadens 60 cm hultafors.han menar att jag kan sätta vattenpasset på rätskivan så blir det lika bra som ett 2 meters vattenpass.Stämmer detta, går det bra att göras så? Eller blir det bara skit?
det går bra om rätskivan är rak dvs. finns inga garantier för detta bara för att den kallas rätskiva.

Tänk bara på detta: i många fall klarar man sig bra även med billigare verktyg av enklare kvalitet. Det blir bökigare att jobba, det tar längre tid, men det går. Men ett vattenpass MÅSTE visa rätt, annars är det helt meningslöst.

Det är ganska enkelt att kontrollera sitt vattenpass. Håll det mot en vägg och väg in det så det är helt i våg. Dra ett streck efter vattenpasset. Vänd på det och väg in det igen. Kontrollera att det fortfarande stämmer med strecket.

Det handlar om hur känslig libellen är.
Ett maskinpass känner av på 1/10 mm.
Hultafors långa vattenpass visar åtminstone på millimetern.
Ett laserpass är också bra i många fall där man vill få en lång vågrät linje.
Kostar från 450:-

Tack för svaren.Tog med mig en rätskiva från jobbet och körde med en 60 cm Hultafors på den.Reglarna för bänkskåpen är uppe nu iallafall.Nu är det bara att vänta på köket som kommer på måndag :)

• Gilla
Forsen.69
  • Laddar…
Antonija skrev:
Tack för svaren.Tog med mig en rätskiva från jobbet och körde med en 60 cm Hultafors på den.Reglarna för bänkskåpen är uppe nu iallafall.Nu är det bara att vänta på köket som kommer på måndag :)
Hade hoppat över reglarna och kört med ben både fram och bak istället...
Mycket smidigare... ;)

andersmc skrev:
Tänk bara på detta: i många fall klarar man sig bra även med billigare verktyg av enklare kvalitet. Det blir bökigare att jobba, det tar längre tid, men det går. Men ett vattenpass MÅSTE visa rätt, annars är det helt meningslöst.

Det är ganska enkelt att kontrollera sitt vattenpass. Håll det mot en vägg och väg in det så det är helt i våg. Dra ett streck efter vattenpasset. Vänd på det och väg in det igen. Kontrollera att det fortfarande stämmer med strecket.
Det lär aningen omständigt.. jag kollar alltid passet innan jag ska avväga nått som kräver aningen mer precision genom att helt enkelt ställa passet på en plan, vågrät yta, golv, bänk osv... kollar libellen och vänder helt sonika på det och libellen skall naturligtvis ha exakt samma läge... - billigare pass har jag kalibrerat mha av tejpbitar i änden som nödlösning...

Jag har f.ö klarat mig utmärkt med 60-pass samt 2m rätskiva..

MVH: Marcus

En okänslig libell = allt för krökt ger dålig noggrannhet oavsett längde på passet. Medans en för känslig libell = svag böjning vid fel tillfälle är jobbig att använda. Tex blir en libell på en rätstege hysteriskt nervös och jobbig att använda om du sätter upp ett staket. Samtidigt som ett långt vattenpass med okänslig libell inte duger att sätta fönster och dörrar med om du vill ha dom rakt.

Sen att den är korrekt nollad dvs visar lika oavsett vilken väg du vänder vattenpasset är något annat. Det har ju inte med känsligheten = libellens böjning att göra.

Du har nog rätt (ej insatt), men jag vill nog ändå hävda att det blir "tillräckligt" bra med ett lite finare (dyrare) pass på 60cm samt en rätbräda på 2m, precisionen man uppnår är långt över den precision de sk "proffsen" uppnådde hos mig (otur med hantverkare).

Behövs bättre nogranhet än så, så måste man nog eliminera mer än bara passet som felkälla.. (Dock intressant med krökning på libellen, det hade jag inte tänkt på innan!)

MVH: Marcus

Fick lära mig det av snickarna när vi byggde hus. Jag visste inte det heller innan. Det är därför tex hultafors lilla röda "klump" kan ha bra precision trots att det är kort. Sen kan man förlänga och bygga på det för olika längd. Det har halva toleransen jämfört med en rätstege (2mm/m för ett streck?) men avsevärt bättre än ett vanligt vattenpass och den duger i alla fall att sätta dörrar och fönster med.

Hantverkarnas precision ska vi inte prata om är min erfarenhet... I så fall ska det vara en finssnickare/inredningssnickare/kökssnickare för att det ska bli bra. Men en sån snickare som är jättenoggrann i ett gammalt skevt hus kan bli väldigt dyrt!

Mikael_L
andersmc skrev:

Som några redan har nämnt, man måste även kolla känsligheten för att kunna avgöra ifall vattenpasset är användbart.
Lägg passet på något vågrätt.
Lyft lite på ena sidan eller andra, en mm eller så. Känns det som att du helt säkert kan avgöra att bubblan flyttat på sig så är känsligheten användbar.
På billiga pass rör sig ibland bubblan allt för lite för att det ska fungera bra (okänsligt) och ibland är det en för liten bubbla så det blir långt till kontrollstrecken, då blir det också svårt att avgöra om man hittat rätt läge.

När man kollar om det visar rätt, kolla även med passet vänt åt andra hållet.
Jag har t.ex. ett Biltemapass som visar rätt i tre lägen av fyra. Ligger passet vågrätt visar det rätt både den vanliga vägen och uppochner (libellen neråt), använder jag det vertikalt visar det korrekt med libellen åt höger, men lite fel med libellen åt vänster. :)
Annars är de Biltemapass jag kommit i kontakt med faktiskt lite halvhyggliga, känsligheten har varit helt OK på de jag fingrat på.
Jula har (hade?) ett gult 60cm för ca 29:- , det är/var helt totalt värdelöst okänsligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.