Krilleman
R RoAd skrev:
Ja visst, men du skrev att det inte var så länge sedan den var "en bra bit över 10%". Menade du mitten av 90-talet då? Jag tycker som sagt att det är ganska länge sedan.
Tyckande är i betraktarens öga.

Enligt mitt tyckande är inte innan millenieskiftet att betrakta som "länge sedan".

Många har gått på den niten, att man inte breddat sitt spektra, och blint litat på att räntan är låg. Man ligger och nosar på marginalerna helt enkelt. Helst ska man ha köpt sig en ny bil+husvagn också för att det ska se bra ut i villakvarteret.

Lånefesten är slut. Det är bara att inse.
Tyvärr hamnar många i kläm av detta faktumet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Jag har för mig att åtminstone många av bankerna ställde krav på att man skulle klara sju procents ränta på lånen när dessa beviljades. Detta var alltså innan räntorna drog iväg på kort tid.
Vi är ju inte på de nivåerna ännu så det borde ju finnas utrymme i budgeten för de flesta MEN tyvärr är det ju inte bara räntorna som stuckit iväg vilket givetvis gör det kämpigt för en del hushåll.
Det blir en stor omställning för många med ett nytt ekonomiskt klimat.
Lågränteekonomin är ett minne blott.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Krilleman
N Nalleman64 skrev:
Jag har för mig att åtminstone många av bankerna ställde krav på att man skulle klara sju procents ränta på lånen när dessa beviljades. Detta var alltså innan räntorna drog iväg på kort tid.
Absolut, men det är inte alla som har kvar samma premisser som när lånen togs ut.

Sen var det många som drogs med i lånefesten, innan det abrupt vände med 7% kravet. Det var ju inte ens ett krav att amortera då...

Glöm inte det.

R
Krilleman Krilleman skrev:
Tyckande är i betraktarens öga.

Enligt mitt tyckande är inte innan millenieskiftet att betrakta som "länge sedan".

Många har gått på den niten, att man inte breddat sitt spektra, och blint litat på att räntan är låg. Man ligger och nosar på marginalerna helt enkelt. Helst ska man ha köpt sig en ny bil+husvagn också för att det ska se bra ut i villakvarteret.

Lånefesten är slut. Det är bara att inse.
Tyvärr hamnar många i kläm av detta faktumet.
Ok, så vi har olika uppfattning om "inte länge sedan" då. Nästan 30 år är mer än hälften av tiden de flesta är i yrkeslivet och jag tycker det är ganska länge.

Att du blandar in bil, husvagn, och att det ska se bra ut för grannarna tyder på att du har något känslomässigt engagemang i frågan, så jag nöjer mig så.

• Gilla
din granne och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
R RoAd skrev:
Att du blandar in bil, husvagn, och att det ska se bra ut för grannarna tyder på att du har något känslomässigt engagemang i frågan, så jag nöjer mig så.
Absolut inte någon känslomässig sak. Bara fakta.
Sved sanningen?

Fenomenet är dock oerhört vanligt när räntan är låg...
Men det har en baksida.

R
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte någon känslomässig sak. Bara fakta.
Sved sanningen?

Fenomenet är dock oerhört vanligt när räntan är låg...
Men det har en baksida.
Nej jag har varken ny bil eller en husvagn, och har god marginal. Att du var tvungen att klämma in ett "Sved sanningen" bekräftar min misstanke.

Jag tycker tyvärr att det finns en hel del personer som nu gottar sig i att en del får det svårt med läget som det är nu.

• Gilla
a.o.f och 9 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej jag har varken ny bil eller en husvagn, och har god marginal. Att du var tvungen att klämma in ett "Sved sanningen" bekräftar min misstanke.

Jag tycker tyvärr att det finns en hel del personer som nu gottar sig i att en del får det svårt med läget som det är nu.
Visst är tonen så i många trådar, och till viss del av samma personer.

Det kostar att leva, blir marginalerna för små får man prioritera, vill man bo som man gör, leva gott och åka eller fint, eller bara få ihop vardagen.

Kom ihåg att livet kan förändras på en sekund. ❤️

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
R RoAd skrev:

Har själv inte haft några lån på många år men har vänner som har det tufft nu. Inte kul att se.

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
N
FredrikR FredrikR skrev:
Visst är tonen så i många trådar, och till viss del av samma personer.

Det kostar att leva, blir marginalerna för små får man prioritera, vill man bo som man gör, leva gott och åka eller fint, eller bara få ihop vardagen.

Kom ihåg att livet kan förändras på en sekund. ❤️
Så är det. Jag tror det finns en del som måste inse att man "inte kan ha allt" om ekonomin inte tillåter det.
Ett obehagligt uppvaknande för många skulle jag tyvärr tro.
Och som sagt man kan bli arbetslös, långvarigt sjuk eller på annat sätt få helt nya förutsättningar så att inte leva på marginalen är nog en mycket god idé.

• Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Tycker ändå att det är bra att vi har en riksbank som kan reglera till viss del.
Det är lågkonjunktur och tuffare tider, men industrin går ändå bra. Intresset för svenska produkter är hög och jobben kan i de flesta fall behållas.
Ingen massarbetslöshet och det är fortfarande en bit kvar till kalkylräntan 7-7.5%.
Bara att härda ut ett per år (max) och njuta av att de flesta trots allt har ett jobb att gå till och vi lever befriande från krig i vårt närområde.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Hur tror ni det vore att kombinera hög ränta med lägre energiskatter ?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tycker ändå att det är bra att vi har en riksbank som kan reglera till viss del.
Det är lågkonjunktur och tuffare tider, men industrin går ändå bra. Intresset för svenska produkter är hög och jobben kan i de flesta fall behållas.
Ingen massarbetslöshet och det är fortfarande en bit kvar till kalkylräntan 7-7.5%.
Bara att härda ut ett per år (max) och njuta av att de flesta trots allt har ett jobb att gå till och vi lever befriande från krig i vårt närområde.
Hur länge till går industrin bra, tro?
Bygg hur ser det ut?

J Jochi skrev:
Vore en utopi.

Men då tjänar bara bankerna mer pengar. Och staten får mindre inkomster iom ränteavdraget och energiskatten. Och betalar helt ärligt hellre skatt än ge banken pengar.

J Jochi skrev:
Det blir nog bra, som alltid när myndigheter försöker fippla med olika styrmekanismer för att låtsas att man har en ”enkel lösning” på grundläggande problem i samhället. 😉

R
O Olof88 skrev:
Det är per månad.
Nej, du har fel… antingen trollar du eller så är du inte insatt öht.

Som andra skrivit, det är 208kr/per miljon/månad.

Kan väl slänga tillbaka då, det är inte folk med 4,5,6,7 miljoner i lån som kommer drabbas hårdast.
Det är 2-3 miljoners grupperna som fått lån frikostigt på lägre löner som kommer drabbas stenhårt.
Över det har alltid krävts högre löner, absolut att det blir kännbart ordentligt men det är inte riskgruppen….

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.