Läser i SVD att Erik Theeden konstaterar att bolånetagare får ta smällen för räntehöjningen och att den slår extra hårt. 2500kr mer för varje miljon som lånats.

Ca 10% av Sveriges befolkning har lån på upp till 2msek.

Hur tänker man sig att man ska få ner inflationen genom höjd styrränta när knappt en tiondel berörs på ett kännbart sätt?

O Olof88 skrev:
Läser i SVD att Erik Theeden konstaterar att bolånetagare får ta smällen för räntehöjningen och att den slår extra hårt. 2500kr mer för varje miljon som lånats.

Hur tänker man sig att man ska få ner inflationen genom höjd styrränta när knappt en tiondel berörs på ett kännbart sätt?
En höjd ränta ger också lite kraft åt vår svaga valuta.
Det är inte bara låntagare som drabbas av högre ränta, det sprider sig genom hela samhället i o m att e n stor del av köpkraften försvinner.

Själv gillar jag räntehöjningarna då jag inte har några lån men gott om sparpengar i SEK som jag spenderar i Euro.

Höj räntan mer! :)

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
R
Alla berörs av räntehöjningar, alla som har rörliga lån.
Även de som inte har lån som får högre hyror, mat, tjänster, produkter blir dyrare.

2500kr/per år/per miljon gäller ju bara baserat på höjningen som skedde nu med 0.25%
Den totala som skett på kort tid är långt mer pengar än så.

O Olof88 skrev:

Jag har inte svaret på din fråga, men skulle det kunna vara så att dessa tio procent också utgör den lite mer köpstarka delen av befolkningen?

R RalleB skrev:
Alla berörs av räntehöjningar, alla som har rörliga lån.
Även de som inte har lån som får högre hyror, mat, tjänster, produkter blir dyrare.

2500kr/per år/per miljon gäller ju bara baserat på höjningen som skedde nu med 0.25%
Den totala som skett på kort tid är långt mer pengar än så.
Det är per månad.

O Olof88 skrev:

Bättre slopa skatten på el för hushållen

Fairlane
O Olof88 skrev:
Det är per månad.
Det är lite högt räknat.
0,25% på en miljon gör 25000 per år eller drygt 2000 i månaden före skatteffekter.

Krilleman
Fast om man lånat mer än 2msek så ska man ju givetvis ta höjd för att räntan kan stiga.

Man behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att hitta bolåneräntor en bra bit över 10%.

Oerhört naivt att tro ränteläget ska konstant vara lågt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Riktigt så illa är det inte.

0,25% av en miljon är 2 500 kr.

Så en räntehöjning på 0,25% ger ökad månadskostnad på 208 kr per månad per miljon. Före ränteavdrag.

• Gilla
din granne och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Oops
Kilrain Kilrain skrev:
Riktigt så illa är det inte.

0,25% av en miljon är 2 500 kr.

Så en räntehöjning på 0,25% ger ökad månadskostnad på 208 kr per månad per miljon. Före ränteavdrag.
, jag var visst för snabb

• Gilla
  • Haha
din granne och 2 till
  • Laddar…
O Olof88 skrev:

Förstår att det är tufft för många. Å andra sidan har insättarna fått noll ränta.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
J Jochi skrev:
Å andra sidan har insättarna fått noll ränta.
Inte då.
Statliga SBAB har 3,00% på insättning.
Andra nischbanker har en bit över 3% idag.

Jag har en ansenlig summa liggandes där för att kunna slå till direkt på ny villa om den dyker upp efter min husförsäljning. Oerhört bekvämt med fria uttag om det skulle falla mig i smaken!

Leende man på buss, reklam för sparkonto med ränta, inne i fordon, stadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Krilleman Krilleman skrev:
Fast om man lånat mer än 2msek så ska man ju givetvis ta höjd för att räntan kan stiga.

Man behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att hitta bolåneräntor en bra bit över 10%.

Oerhört naivt att tro ränteläget ska konstant vara lågt.
Allt är ju relativt, men när låg räntan på "en bra bit över 10%" ? Inte efter millennieskiftet så vitt jag vet och det tycker jag nog är ganska långt bak i tiden.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R RoAd skrev:
Allt är ju relativt, men när låg räntan på "en bra bit över 10%" ? Inte efter millennieskiftet så vitt jag vet och det tycker jag nog är ganska långt bak i tiden.
Nej inte har vi den nivån på ränta idag så hög som över 10%. Det var mer ett varningens finger.

Men om man bara ska stirra sig blind på dagens ränteläge så fanns det likvärdigt exempel runt 2008.

Historien upprepar sig. Det är bevisat sanning.

Högre ränta än "låg" är nog bara att anpassa sig till.

R
Krilleman Krilleman skrev:
Nej inte har vi den nivån på ränta idag så hög som över 10%. Det var mer ett varningens finger.

Men om man bara ska stirra sig blind på dagens ränteläge så fanns det likvärdigt exempel runt 2008.

Historien upprepar sig. Det är bevisat sanning.

Högre ränta än "låg" är nog bara att anpassa sig till.
Ja visst, men du skrev att det inte var så länge sedan den var "en bra bit över 10%". Menade du mitten av 90-talet då? Jag tycker som sagt att det är ganska länge sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.