J jawen skrev:
Regn gör ju oxå betongen mörk & att behålla den oskyddad som den är idag ( då du gillar färgen), går inte om du inte vill få fettfläckar eller rödvinsfläckar. ( finns rätt mycket som färgar oskyddad betong)

Bra vattenglas gör ju ytan relativt likt i färgen efter den torkat, men vet inte hur hal den blir om det regnar på då vattenglas också tätar ytan.
Vattenglas är ju annars en väldigt bra produkt, speciellt om man har "ren" och kan blanda ut själv.

Men används mest på dålig "mjuk" betong för att få tätare bättre/hårdare yta & även skydda emot att vittra sönder i garage, carport & liknande....Och en del kör det på hem gjutna köksbänkskivor.

Jag skulle enbart försöka slipa av dom drabbade ytorna så lite som möjligt.
Vi pratar måttet My här då till & med mm är för stort mått, och du får med rätskiva bedöma på plats om det är "spikrakt" golv där eller om det går typ 1 mm upp eller ned.

Och svårt att veta före man prövar att slipa om kalken enbart ligger på ytan i "betonghuden", eller om den oxå finns 1 mm ned i betongen, man får prova & se helt enkelt.

Kollade på maskinen du använt & den är väl okey även om jag inte riktigt gillar den modellen då det är för litet marktryck när man slipar.....Står att det finns "För extra sliptryck finns viktpaket på 22.5 kg/50 lbs tillgängligt"....använde du det ?

Mvh jawen
Hur vattenglas verkar ju rimligt.
Har ganska svårt att tro att det skulle hjälpa då jag uppskattar att jag slipade säker 1 mm om inte mer. Känns som att man behöver gå betydligt djupare. Och ytan är väldigt slät och jämn
Så det kanske slutar med att det får vara som det är och hoppas på att väder och vind löser problemet. Men i sådana fall kanske man skulle lugna sig så långt det går med behandling med ex vattenglas. Kanske permanentar färgen då 🤔

Nej det var inget extra viktpaket till den.
 
M Mkull skrev:
Hur vattenglas verkar ju rimligt.
Har ganska svårt att tro att det skulle hjälpa då jag uppskattar att jag slipade säker 1 mm om inte mer. Känns som att man behöver gå betydligt djupare. Och ytan är väldigt slät och jämn
Så det kanske slutar med att det får vara som det är och hoppas på att väder och vind löser problemet. Men i sådana fall kanske man skulle lugna sig så långt det går med behandling med ex vattenglas. Kanske permanentar färgen då 🤔

Nej det var inget extra viktpaket till den.
Hur stor är altanen ?
 
J jawen skrev:
Hur stor är altanen ?
50 kvm
 
Då ska du fått 120 kg slipdamm, & det tror jag uppriktigt INTE att du fått när din platta ser ut sådär.
1 mm slipning som du nämnde på 50 kvm blir 120 kg slipdamm.

Inget ont menat nu Mkull, men jag tror du enbart slipat av det allra yttersta på mindre ojämnheter.

Var en kille hos mig en gång runt 2009 & skulle på reklamation slipa av 192 kvm platta, den hade massa kalk-släpp överallt på ytan. Jag kunde tyvärr inte vara hemma när arbetet utfördes då jag var tvungen att själv jobba, men jag hann se en Dianova 650 lastas av innan jag åkte till jobbet ( så kändes bra!)

Han är klar & borta när jag kommer hem & när jag inspekterar ytan börjar jag nästan tjura....Han har ju bara "polerat" den så svartffläckar/spegel syns här & där, men inte avverkat ytan & slipat bort översta betongfilmen.

Ringde företaget & via chefens mobil hörde jag honom säga....Ja, jag slipa av skitmycket...vart nästan 50 kg skipdamm i dammsugarpåsen!

50 kg slipdamm motsvarar 0,1 mm på 192 kvm

Ta kort närmare på din platta så jag kan se tydligare.
 
J jawen skrev:
Då ska du fått 120 kg slipdamm, & det tror jag uppriktigt INTE att du fått när din platta ser ut sådär.
1 mm slipning som du nämnde på 50 kvm blir 120 kg slipdamm.

Inget ont menat nu Mkull, men jag tror du enbart slipat av det allra yttersta på mindre ojämnheter.

Var en kille hos mig en gång runt 2009 & skulle på reklamation slipa av 192 kvm platta, den hade massa kalk-släpp överallt på ytan. Jag kunde tyvärr inte vara hemma när arbetet utfördes då jag var tvungen att själv jobba, men jag hann se en Dianova 650 lastas av innan jag åkte till jobbet ( så kändes bra!)

Han är klar & borta när jag kommer hem & när jag inspekterar ytan börjar jag nästan tjura....Han har ju bara "polerat" den så svartffläckar/spegel syns här & där, men inte avverkat ytan & slipat bort översta betongfilmen.

Ringde företaget & via chefens mobil hörde jag honom säga....Ja, jag slipa av skitmycket...vart nästan 50 kg skipdamm i dammsugarpåsen!

50 kg slipdamm motsvarar 0,1 mm på 192 kvm

Ta kort närmare på din platta så jag kan se tydligare.
Å jösses Ne inga 120 kg. Tänka sig att det handlar om sådana mängder. Då är det nog som du säger att jag bara har putsat och jämnat till ytan lite grann. Gick ändå säkert med slipen i 6 timmar. Kanske behöver vassare segment. Kul med folk som verkligen vet vad dom pratar om.

Men envis som man är och vill försöka sig på allting själv tror du på helt andra segment då? Eller är risken att jag ställer till med mer skada än nytta bifogar två dåligt tagna kort i taskigt ljus kan skicka bättre imorgon Grå betongyta med ojämn textur och fina små sprickor eller fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå betongyta med oregelbunden mönstring och mörka fläckar. Grov struktur, slitna, använda material. Ingen direkt fokuspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.