1 625 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Räknas detta som dolt fel?
Det kommer droppar av vatten, men de kommer nu direkt efter dusch. Verkar ligga i nederkant av väggen.useless skrev:
Det ska alltså inte vara någon silikon som på bilden nedan? För det är där silikonet har missat skarven som de läcker ut vatten när man trycker.
Verkar som sagt överlappa mitt fel när det var smutsigt såg jag nog fel. För hittar ingen glipa nu. Men är det dolt fel att det är dåligt limmat och missat silikonet i skarven? Vilket har lett till att man kan trycka ut vatten längst ner efter dusch? Känns som man inte kan märka det förens man har duschat.Alfredo skrev:
Det är nåt som inte stämmer för jag tror inte det ska vara silikon i skarven, det tätar man nog med något annat. Men det är också konstigt att det går att trycka ut vatten men bara när du duschat precis. Är väggen innanför vattenskadad så pass att du kan trycka ut vatten borde det inte försvinna en stund efter du duschat...E ErikC89 skrev:Verkar som sagt överlappa mitt fel när det var smutsigt såg jag nog fel. För hittar ingen glipa nu. Men är det dolt fel att det är dåligt limmat och missat silikonet i skarven? Vilket har lett till att man kan trycka ut vatten längst ner efter dusch? Känns som man inte kan märka det förens man har duschat.
Där det är silikon i skarven (alltså där det inte är missat) kan man inte pressa ur vatten. Tänker om fukten går in nån mm under dusch?Farstatjej90 skrev:Det är nåt som inte stämmer för jag tror inte det ska vara silikon i skarven, det tätar man nog med något annat. Men det är också konstigt att det går att trycka ut vatten men bara när du duschat precis. Är väggen innanför vattenskadad så pass att du kan trycka ut vatten borde det inte försvinna en stund efter du duschat...
Var på ett sjukhus här om dagen passade på att spana i 2 duschar. De har silikon dock vit längs med hela skarven runt hela badrummet inklusive duschen.
Där är inget missat så de blir glipa som ni/du ser på bilderna i mitt. Känns som fukten lägger sig ovan silikonkanten och väggskarven och gottar sig och kanske kryper in lite efter dusch och därav bildas även möglet där.
Kanske räcker med att låta allt torka och lägga ny silikon?
Ska jag prata med försäkringsbolaget i första hand?
Har du köpt en lägenhet med äganderätt av kommunen eller en bostadsrätt?
Annars...
Om varan sålts i befintligt skick (vilket gäller i princip alla bostadsrätter) kräver man att varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
För att säljaren ska kunna svara på frågan om bostadsrätten hen har sålt är behäftad med fel måste man göra en analys av köparens befogade förväntningar. I detta fall måste säljaren fundera på vad priset säger om bostadsrättens skick. Det som framkommit i försäljningsmaterialet (t.ex. objektsbeskrivningen) och det säljaren personligen eller genom mäklaren sagt till köparen påverkar också köparens förväntningar.
Annars...
Fel i bostadsrätt
Enligt köplagen (som är tillämplig på köp av bostadsrätt) är en vara som inte lever upp till det avtalade skicket behäftad med ett fel. Det avtalade skicket/avtalet är i detta sammanhang inte bara kontraktshandlingen. Även marknadsföringsmaterial och det som framkommit vid visning och kontraktsskrivning samt genom annan kontakt mellan parterna.Om varan sålts i befintligt skick (vilket gäller i princip alla bostadsrätter) kräver man att varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
För att säljaren ska kunna svara på frågan om bostadsrätten hen har sålt är behäftad med fel måste man göra en analys av köparens befogade förväntningar. I detta fall måste säljaren fundera på vad priset säger om bostadsrättens skick. Det som framkommit i försäljningsmaterialet (t.ex. objektsbeskrivningen) och det säljaren personligen eller genom mäklaren sagt till köparen påverkar också köparens förväntningar.
Bostadsrättjohn68 skrev:Har du köpt en lägenhet med äganderätt av kommunen eller en bostadsrätt?
Annars...
Fel i bostadsrätt
Enligt köplagen (som är tillämplig på köp av bostadsrätt) är en vara som inte lever upp till det avtalade skicket behäftad med ett fel. Det avtalade skicket/avtalet är i detta sammanhang inte bara kontraktshandlingen. Även marknadsföringsmaterial och det som framkommit vid visning och kontraktsskrivning samt genom annan kontakt mellan parterna.
Om varan sålts i befintligt skick (vilket gäller i princip alla bostadsrätter) kräver man att varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 969 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 969 inlägg
Läs branschreglerna från GVK och se om de skriver något om silikon i kanten mellan tapet och matta.E ErikC89 skrev:Där det är silikon i skarven (alltså där det inte är missat) kan man inte pressa ur vatten. Tänker om fukten går in nån mm under dusch?
Var på ett sjukhus här om dagen passade på att spana i 2 duschar. De har silikon dock vit längs med hela skarven runt hela badrummet inklusive duschen.
Där är inget missat så de blir glipa som ni/du ser på bilderna i mitt. Känns som fukten lägger sig ovan silikonkanten och väggskarven och gottar sig och kanske kryper in lite efter dusch och därav bildas även möglet där.
Kanske räcker med att låta allt torka och lägga ny silikon?
Ska jag prata med försäkringsbolaget i första hand?
När du säger att det trycks ut vatten från bakom väggen, menar du då droppe/droppar? Isåfall är det kapillärkraften som sugit upp lite vätska i skarven vid dusch.
Låt det torka och täta på nytt i skarven.
Mattan ser bra ut i övrigt. Inga bubblor eller stora mattsläpp vad jag kan se.
Låt det torka och täta på nytt i skarven.
Mattan ser bra ut i övrigt. Inga bubblor eller stora mattsläpp vad jag kan se.
Nu har jag läst ett par våtrumsmattetillverkares monteringsanvisningar och dom tycker att man ska försegla överlappets underkant med Casco Aqua
Tät, Bostik Aqua Seal eller motsvarande i utrymmet för dusch eller bad. Inte silikon.
Tät, Bostik Aqua Seal eller motsvarande i utrymmet för dusch eller bad. Inte silikon.
Troligen inte... Men jag gissar att det specificerade kletet är lättare att applicera i en tunn sträng och blir mer "osynligt" än silikon?Alfredo skrev:
Ska man ändå köpa en tub av något för att åtgärda problemet så kan man väl lika gärna ta en produkt avsedd för ändamålet? Silikon är inget mirakelmedel även om många verkar tro det...
Ok. Nä, utifrån bilderna så skulle jag säga att det inte är gjort alls. De kletrester man ser är troligen mattlim man har strukit på med lite marginal och inte torkat rent efter att mattan är applicerad.Alfredo skrev:
Små droppar, misstänker som du säger. Inget kommer någon timme eller två efter dusch.Luc Reiner skrev: